• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

لوازم خانگی ایرانی| اعتماد مردم به لوازم خانگی ایرانی چگونه بالا می‌رود؟/نقش قطعات در رشد کیفی محصولات

  • کد خبر : 33392
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۹
لوازم خانگی ایرانی| اعتماد مردم به لوازم خانگی ایرانی چگونه بالا می‌رود؟/نقش قطعات در رشد کیفی محصولات

آرمان خالقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه افزایش کیفیت قطعات لوازم خانگی یکی از الزامات بالا بردن اعتماد مردم به لوازم خانگی ایرانی است، اظهار داشت: طی سال های گذشته سیاست ها طوری بوده که بیشتر قطعات اصلی در این صنعت از طریق واردات تأمین می‌شده و محصول نهایی تحت […]

آرمان خالقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه افزایش کیفیت قطعات لوازم خانگی یکی از الزامات بالا بردن اعتماد مردم به لوازم خانگی ایرانی است، اظهار داشت: طی سال های گذشته سیاست ها طوری بوده که بیشتر قطعات اصلی در این صنعت از طریق واردات تأمین می‌شده و محصول نهایی تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و یا با مشارکت آنها تولید و عرضه شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب، رقابت اصلی بین محصول نهایی بوده در حالی که در دنیا صنعت لوازم خانگی بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کند و به همین دلیل رشد صنعت قطعه‌سازی تأثیر زیادی در تولید محصولات نهایی دارد که اگر قطعه‌سازان ایرانی تقویت شوند می‌توانند تأثیر بالایی بر تولید محصولات با تکنولوژی بالا داشته باشند.

خالقی با بیان اینکه تاکنون بیشترین تمرکز بر تقویت محصولات نهایی صنعت لوازم خانگی بوده است، گفت: در این شرایط اجازه واردات قطعات را می‌دادند و در داخل بسیاری از محصولات از طریق مونتاژ تولید می‌شدند.

وی تأکید کرد: اگر به سمت سیاست توسعه‌ای در صنعت لوازم خانگی و عمق بخشیدن به داخلی سازی حرکت کنیم، قطعه‌سازان ایرانی رشد قابل توجهی می‌کنند و در این صورت با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده قطعات و در نتیجه قیمت محصول نهایی نیز کاهش می‌یابد. 

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تیراژ تولید موضوع مهمی در صنعت قطعه‌سازی است، در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای توسعه صادرات در صنعت لوازم خانگی می‌توان ارائه داد؟ گفت: اگر تأمین کننده قطعات برای شرکت‌های داخلی تقویت شود، می‌تواند در کنار تأمین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازد و در نتیجه شاهد ارزآوری در صنعت لوازم خانگی خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه در گام بعدی باید خدمات پس از فروش شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی ارتقا یابد، گفت: این اتفاق نیز باعث رشد صادرات خواهد شد و شرکتها را رقابت‌پذیر می‌کند به طوری که با رشد کیفیت می‌توانند از طریق صادرات قطعات به قلب شرکت‌های جهانی تولیدکننده لوازم خانگی نیز نفوذ کنند.

خالقی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر برخی مصرف کنندگان داخلی اعتماد کافی را نسبت به لوازم خانگی ایرانی ندارند، چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ گفت: در حال حاضر اگر به خریداران، یک یخچال با موتور ایرانی و یک یخچال با موتور ژاپنی را معرفی کنیم احتمالا محصول با موتور ژاپنی را انتخاب می‌کنند که دلیل این مسئله عدم اعتماد به برخی کالاهای ایرانی است.

وی تأکید کرد: این مشکل باید به تدریج و در طول زمان با تقویت کیفیت تولیدات داخلی برطرف شود. در صورتی که کیفیت و راندمان یک محصول ایرانی برای مردم به اثبات برسد، حتما از خرید آن استقبال می‌کنند. 

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برای افزایش کیفیت و بهبود لوازم خانگی و خدمات پس از فروش شرکت ها چه اقدامی می‌توان انجام داد و آیا این کار همچنان باید توسط سازمان استاندارد و یا سازمان حمایت پیگیری شود؟ گفت: در این زمینه کنترل کیفیت توسط شرکت های تولیدکننده از همه چیز مهمتر است، به طوری که اگر محصول خود را گارانتی و بیمه کنند و در صورت خرابی به خریدار خسارت پرداخت کنند، تأثیر بیشتری در استقبال مردم از خرید تولیدات داخلی، رشد کیفیت و در نتیجه تقویت شرکت‌ها خواهد داشت.

خالقی تأکید کرد: شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی باید ترفندهایی در فروش خود داشته باشند که باعث افزایش فروش شود. در این زمینه ارائه گارانتی معتبر و کنترل کیفیت تولیدات نقش مهمی دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد آسیب‌های احتمالی ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای نیز گفت: این حمایت‌ها باید مدت‌دار باشد تا انحصاری برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر مدت زمان مشخصی برای ممنوعیت واردات وجود داشته باشد، شاهد رقابت‌پذیری تولیدات داخلی و رشد کیفیت آنها خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.