• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7158اخبار امروز : 7
10

رابطه بانک و تولید باید دائمی باشد، نه موقت

  • کد خبر : 12136
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۱۹
رابطه بانک و تولید باید دائمی باشد، نه موقت

درحال‌حاضر طرح‌های نیمه‌تمام در بخش صنعت باید هرچه زودتر تکمیل شود بنابراین تخصیص اعتبارات ویژه به این طرح‌ها می‌تواند آسان‌کننده امور باشد اما نباید فراموش کنیم که رونق تولید و اشتغال تنها با این تسهیلات مقطعی و موقتی محقق نمی‌شود و به حمایت پایدار از طریق اصلاح نظام بانکی و بهبود محیط کسب‌وکار نیاز است […]

درحال‌حاضر طرح‌های نیمه‌تمام در بخش صنعت باید هرچه زودتر تکمیل شود بنابراین تخصیص اعتبارات ویژه به این طرح‌ها می‌تواند آسان‌کننده امور باشد اما نباید فراموش کنیم که رونق تولید و اشتغال تنها با این تسهیلات مقطعی و موقتی محقق نمی‌شود و به حمایت پایدار از طریق اصلاح نظام بانکی و بهبود محیط کسب‌وکار نیاز است تا یک ارتباط مناسب و دائمی میان نظام تولید و بانک برقرار شود.

در تمام دنیا سود در سرمایه‌گذاری بخش‌های مولد است اما وضعیت کسب‌وکار در ایران باعث شده تا بانک‌ها در جهت کسب سود بیشتر در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری کنند. تزریق منابع ازسوی دولت تنها در مقطع کوتاهی باعث رونق می‌شود. دولت اگر به دنبال رونق پایدار در بخش تولید و اشتغال است باید نظام بانک را تغییر دهد. بانک‌ها روش‌هایی را اتخاذ می‌کنند که واحدهای مورد نظرشان تسهیلات دریافت کنند. نظام تولید با نرخ سود ۲۰ درصد امکان فعالیت نخواهد داشت. تولید، نوآوری و اشتغال اسیر بانک‌ها شده است، مقصر اصلی نیز بانک‌ها نیستند بلکه ساختار نظام اقتصادی کشور است که برپایه سود و ربا تنظیم شده است. با چنین نظام بانکی نمی‌توان فرمایشات رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کرد. پیشنهادهای بخش خصوصی به‌ویژه خانه صنعت، معدن و تجارت بارها در نشست‌های مختلف به مسئولان ارائه شده است.
دولت باید برنامه‌ریزی خود را براساس حفظ واحدهای موجود، افزایش بهره‌وری، جذب نیروهای جدید و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام انجام دهد و بخش‌های بالادستی اقتصاد همچون نفت، گاز، پتروشیمی، راه‌آهن و… را به حرکت درآورد تا از این طریق سایر بخش‌های اقتصادی نیز به حرکت واداشته شوند. درحال‌حاضر اعتبارات عمرانی تنها صرف نگهداری واحدهای نیمه‌تمام شده بنابراین با جذب سرمایه باید این اعتبارات تامین شود. یکی دیگر از پیشنهادهای بخش خصوصی هدفمند کردن نظام پرداخت یارانه است. کسانی که درآمدهایشان شامل مالیات می‌شود نباید یارانه دریافت کنند تا از این طریق منابع جذب تولید و مردم کم‌درآمد شود.
محمدرضا مرتضوی – دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.