• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

دستورکار دوازدهم خودروسازان

  • کد خبر : 12168
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۴۷
دستورکار دوازدهم خودروسازان

فرود چهارم کلان سرمایه‌گذار خارجی در ایران که با امضای قرارداد رنو در مرداد ماه سال‌جاری کلید خورد، با دفاع تمام‌قد متولی صنعت روبه‌رو شد. محمد شریعتمداری در حاشیه «مجمع عمومی عادی سالانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» با اعلام حمایت از عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو در دولت‌یازدهم، از خودروسازان داخلی خواست […]

فرود چهارم کلان سرمایه‌گذار خارجی در ایران که با امضای قرارداد رنو در مرداد ماه سال‌جاری کلید خورد، با دفاع تمام‌قد متولی صنعت روبه‌رو شد. محمد شریعتمداری در حاشیه «مجمع عمومی عادی سالانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» با اعلام حمایت از عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو در دولت‌یازدهم، از خودروسازان داخلی خواست با مشارکت با خودروسازهای بزرگ و معروف جهان، ساخت داخل را تقویت کنند تا ایران به یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح منطقه تبدیل شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تقویت این مکانیزم از سوی خودروسازان داخلی را زمینه‌ساز شتاب هر چه بیشتر در عمیق شدن صنعت خودروسازی در ایران دانست. شریعتمداری در حالی از عقد قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با فرانسوی‌ها ابراز رضایت کرد که در این نشست سالانه سه ماموریت مهم برای ایدرو نیز اعلام کرد. «عدم تمرکز در صنعت و گسترش صنایع پیرامونی»، «توجه به صنایع کوچک و متوسط» و «توجه به صنایع دانش‌بنیان» سه انتظار متولی صنعت از سازمان توسعه‌ای ایدرو در چهار سال فعالیت دولت‌ دوازدهم است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه، ایدرو را پیشگام پیشرفت صنعتی در کشور دانست و با صراحت اعلام کرد که این سازمان توسعه‌ای باید نقش مشارکت‌جویانه خود را در صنعت با نگاه به «تمرکززدایی و آمایش سرزمینی» و توجه به «صنایع کوچک» به خوبی ایفا کند. شریعتمداری بر این باور است که ایدرو باید به جایگاه اصلی خود که همانا پیشران بودن در صنایع کشور است، بازگردد تا بتوان از این طریق مسیر توسعه‌ای صنایع کشور را هموارتر کرد. وی در ادامه سخنان خود باز هم نقش مهم و کلیدی بخش‌خصوصی در اقتصاد و پیاده‌سازی واقعی اقتصاد مقاومتی براساس اصل ۴۴ را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد که نقش سازمان‌های توسعه‌ای همچون «ایدرو و ایمیدرو» در واگذاری امور به بخش‌خصوصی بسیار حائز اهمیت و پررنگ است. شریعتمداری برای تقویت و ترغیب حضور خصوصی‌ها در بخش‌های صنعتی عنوان کرد که به هیچ‌عنوان سازمان‌های توسعه‌ای رقیب بخش‌خصوصی نخواهند بود و در هر جغرافیایی که خصوصی‌ها آمادگی داشته باشند، وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها نقش حامی و مشوق را ایفا خواهد کرد. شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود منابع انسانی متخصص متمرکز شده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را یک سرمایه بزرگ دانست و خطاب به متولی این سازمان گفت: ایدرو باید نقش مشارکت‌جویانه خود در «صنعت»، «تولید ملی» و «افزایش تولید ناخالص داخلی» را ایفا کند.

 

سه ماموریت برای ایدرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست سه ماموریت مهم برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طول چهار سال آینده را نیز اعلام کرد. شریعتمداری در ابتدا از «تمرکزگرایی و عدم توازن جغرافیایی پیشرفت صنعتی» در کشور به‌عنوان یک آسیب جدی نام برد. عدم تمرکز صنعتی در کشور یکی از معضلاتی است که بارها از سوی کارشناسان اقتصادی و اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است؛ معضلی که متولی صنعت به‌عنوان یکی از نواقص مهم مجموعه صنعتی کشور از آن نام می‌برد. شریعتمداری بر این باور است که باید در این حوزه اقدامات مهمی انجام شود که در این میان نقش ایدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای در انتقال صنعت به حوزه‌های پیرامونی قابل توجه خواهد بود. وی گسترش صنایع پیرامونی و توجه به آمایش سرزمینی را یکی از ماموریت‌های ایدرو طی دوران دولت دوازدهم دانست و عنوان کرد که توجه به آمایش سرزمینی در طرح‌های صنعتی از نکات ضروری است که باید در توسعه صنعتی مورد تاکید ایدرو واقع شود.

به گفته شریعتمداری، توجه به پیرامون خصوصا به مناطق مرزی از تکالیفی است که سازمان توسعه‌ای ایدرو باید بر آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشد؛ چراکه تحقق این مهم موجبات ایجاد اشتغال در تمام مناطق کشور را فراهم خواهد کرد. البته از دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به گسترش صنایع پیرامونی علاوه براینکه به ایجاد شغل منجر خواهد شد، تقویت امنیت ملی ایران را نیز در پی خواهد داشت. «توجه به صنایع کوچک و متوسط» دومین ماموریتی است که متولی صنعت برای سازمان توسعه‌ای ایدرو در نظر گرفته است. SME‌ها که در بسیاری از کشورهای دنیا نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی و رشد نرخ اشتغال ایفا می‌کنند از دیرباز مورد توجه تصمیم‌سازان کشور قرار گرفته‌اند؛ اما توسعه کوچک و متوسط‌ها در سال‌های گذشته با افت‌وخیزهای بی‌شماری همراه بوده است. حال متولی صنعت با خطاب قرار دادن سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از آنان می‌خواهد توانمند کردن این واحدها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد. وی با اشاره به اینکه ایدرو گام‌های خوبی در راستای برنامه‌های دولت یازدهم برداشته است، گفت: ایدرو این مسیر را نیز در دولت‌دوازهم با قدرت و سرعت بیشتری ادامه خواهد داد؛ چراکه گام گذاشتن در حوزه گسترش و نوسازی صنایع کشور یک نیازمندی مهم صنعتی کشور به خصوص در عرصه صنایع کوچک و متوسط به حساب می‌آید که در این عرصه نزدیک به ۸۰ هزار واحد نیازمند خدمات این سازمان در حوزه نوسازی صنعتی هستند.

رئیس مجمع عمومی ایدرو با اعلام اینکه در بودجه سال ۹۶ حدود ۱۰هزار میلیارد تومان منابع برای نوسازی صنعتی کشور پیش‌بینی‌شده است، ادامه داد: استفاده از این منابع برای نوسازی شرکت‌هایی که حضورشان در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند موجبات جهش صنعتی کشور را فراهم کند، با هدایت ایدرو در سال جاری شتاب بیشتری می‌گیرد و شاهد نوسازی صنایع ایران در عرصه‌های مختلف خواهیم بود. متولی صنعت در آسیب‌شناسی مشکلات امروز بخش صنعت کشور، از سومین ماموریت این سازمان توسعه‌ای سخن به میان آورد. شریعتمداری معتقد است در طول سال‌های گذشته به صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌توجهی شده و این بار این ایدرو است که باید جایگاه این صنایع در کشور را پررنگ کند؛ چراکه به باور او این صنایع ارزش‌افزوده فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. متولی صنعت یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارتخانه متبوعش طی سال‌های آینده را توجه به صنایع دانش‌بنیان برشمرد و گفت: ایدرو در دولت‌ یازدهم و در حوزه صنعت دانش‌بنیان متکی به محیط‌زیست که عمدتا صنایع دانش‌پایه هستند، گام‌های خوبی برداشته است؛ اما باید با جدیت در حوزه توسعه صنایع روستایی نیز گام بردارد.

 

تداوم روند قراردادها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست توجه به صنعت قطعه‌سازی را در حوزه خودرویی کشور یک ضرورت توصیف و عنوان کرد: جایگاه کنونی صنعت خودرو با تلاش و برنامه‌ریزی چند ساله به وجود آمده است؛ اما فضا برای کار و تلاش بیشتر به‌خصوص در حوزه ایمنی خودرو وجود دارد که ایدرو باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. از سوی دیگر شریعتمداری معتقد است قراردادهای جدید در حوزه خودروسازی برای به‌روزرسانی تولید و بازاریابی جهانی مفید و کارآمد است. وی در حاشیه این نشست با ابزار رضایت از انعقاد قرارداد بین ایدرو و شرکت رنو گفت: عملکرد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در عقد قرارداد با رنو در فروش محصول مشترک در چارچوب بازاریابی شبکه جهانی این شرکت فرانسوی قابل تمجید است. شریعتمداری با اعلام دستور کار دولت دوازدهم برای خودروسازان افزود: باید با مشارکت با خودروسازهای بزرگ و معروف جهان مانند قراردادی که آقای نعمت‌زاده در اواخر دوران وزارتش منعقد کرد، ساخت داخل را تقویت کنیم تا به یکی از خودروسازهای بزرگ منطقه تبدیل شویم و با سرعت بیشتری در صنعت خودروسازی عمیق شویم.

وی همچنین با بیان اینکه تولید کیفی محصول در اولویت همکاری وزارت صنعت با خودروسازان داخلی است، گفت: همه خودروسازان کشور بدانند تنها زمانی می‌توانند با وزارت صنعت کنار بیایند که حداقل کف استانداردهای تولید خودرو را رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.