• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
15

تحقق یک حق شهروندی در وزارت صنعت/پاسخگویی به ۹۷٫۵ درصد سوالات متقاضیان

  • کد خبر : 15823
  • ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۶:۱۲
تحقق یک حق شهروندی در وزارت صنعت/پاسخگویی به ۹۷٫۵ درصد سوالات متقاضیان

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت از پاسخگویی به ۳۹ پرسش از ۴۰ پرسش درخواست اطلاعات وارد شده (۹۷٫۵ درصد پاسخگویی) به این وزارتخانه از آغاز اجرای سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد. «سید مهدی نیازی»در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همزمان با نخستین […]

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت از پاسخگویی به ۳۹ پرسش از ۴۰ پرسش درخواست اطلاعات وارد شده (۹۷٫۵ درصد پاسخگویی) به این وزارتخانه از آغاز اجرای سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

«سید مهدی نیازی»در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همزمان با نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که در واپسین روزهای آذر ماه امسال با حضور رئیس جمهوری و مقامات کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، موضوع «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» به عنوان یک حق از حقوق شهروندی معرفی و تبیین شد.
به گفته وی، در این پیوند سامانه foia.iran.gov.ir موسوم به «فویا» از سوی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی و تقسیم بندی دستگاهی برای پاسخگویی به سوالات انجام شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: افراد می توانند با مراجعه به تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان سوالات و پرسش های خود بپردازند و حداکثر در مدت زمان ۱۰ روز پاسخ دریافت کنند.
وی با اشاره به ذینفعان زیاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیان داشت: به این منظور دسترسی های لازم برای زیرمجموعه های تابعه این وزارتخانه نیز تعریف شده که از جمله آنها سازمان توسعه تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، ایدرو، ایمیدرو، سازمان زمین شناسی، شرکت دخانیات ایران و مرکز تجارت الکترونیک است که در هر یک از این دستگاه ها یک نفر به عنوان مقام پاسخگو تعیین شده است.
نیازی ادامه داد: مراجعه کنندگان پس از ورود به سامانه یاد شده، نام کاربری دریافت می کنند و پس از انتخاب دستگاه مورد نظر می توانند به طرح پرسش خود و دریافت اطلاعات بپردازند.
وی گفت: علاوه بر سامانه مذکور، از چند سال پیش دسترسی به اطلاعات در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت گسترده تر تعریف شده است.
این مقام پاسخگو به درخواست های قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با انجام نیازسنجی و ارائه نیازهای متقاضیان به بخش های مختلف وزارتخانه، گزارش هایی در قالب ها روزانه، ماهانه و سالیانه تهیه شده که بتدریج از طریق تارنمای وزارتخانه یا سایر سازمان های زیرمجموعه آن اطلاع رسانی می شود.
وی یادآور شد: بطور نمونه پایگاه اطلاعات ظرفیت های تولید و تجارت برپایه بازخوردهایی که از افراد و دستگاه های مختلف گرفته ایم، ایجاد شده و اکنون در پرتال وزارت صنعت و همچنین سایت «بهین یاب» بارگذاری شده است.
نیازی اظهار داشت: سایر سازمان های زیرمجموعه وزارتخانه نیز بر اساس نیازهای ذینفعانشان، گزارش های مختص خود تهیه و منتشر می کنند.
وی تاکید کرد: به منظور تسهیل خدمات و سیاست های دولت، سعی وزارت صنعت در عدم مراجعه ارباب رجوع به سازمان ها و همچنین وزارتخانه برای رفع نیازها و مشکلاتشان است و بر این اساس اکثر خدماتمان را به صورت الکترونیکی ارائه می کنیم.
مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با ایجاد پرتال خدمات الکترونیکی، اکنون مردم می توانند درخواست های خود را از منازل خود و بر بستر اینترنت ارائه دهند که پیگیری خواهد شد؛ در این پیوند تاکنون خدمات الکترونیکی در حوزه های صنعت، اصناف و تجارت خارجی ارائه شده و در آینده ای نزدیک برای بخش معدن نیز عرضه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پیشتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را از جمله مهمترین اقداماتی برشمرد که در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=15823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.