• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
10

بر اساس گزارش مرکز آمار محقق شد: رشد ۵٫۸درصدی بخش صنعت و ۴٫۲درصدی حوزه معدن در سه ماهه سال ۹۶

  • کد خبر : 12118
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
بر اساس گزارش مرکز آمار محقق شد: رشد ۵٫۸درصدی بخش صنعت و ۴٫۲درصدی حوزه معدن در سه ماهه سال ۹۶

بر اساس گزارش مرکز آمار در سه‌ماهه اول امسال رشد بخش صنعت با ۳.۱ درصد افزایش نسبت به بهار سال قبل به رقم ۵.۸ درصد رسیده و رشد بخش معدن هم با رشدی معادل ۸.۲ درصد نسبت به بهار گذشته به رقم ۴.۲ درصد رسیده است. به گزارش شاتا به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی دولت، […]

بر اساس گزارش مرکز آمار در سه‌ماهه اول امسال رشد بخش صنعت با ۳.۱ درصد افزایش نسبت به بهار سال قبل به رقم ۵.۸ درصد رسیده و رشد بخش معدن هم با رشدی معادل ۸.۲ درصد نسبت به بهار گذشته به رقم ۴.۲ درصد رسیده است.

به گزارش شاتا به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی دولت، این آمار و ارقام نشان می‎دهد بخش‎های صنعتی و معدنی کشور باوجوداینکه در سال‎های قبل از سرکار آمدن دولت یازدهم، به‌شدت تخریب‌شده و نفسشان به شماره افتاده بود، با باز شدن فضای اقتصادی و بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشورمان مسیر رشد و پویایی را در پیش‌گرفته‌اند و اکنون می‎توان روی ظرفیت‎های این بخش‎ها برای نیل به سمت هدف ایجاد اشتغال از یک‌سو و مقاوم‌سازی اقتصاد کشورمان از سوی دیگر حساب کرد.

تلاش برای بازار سازی صادراتی

به اعتقاد عموم کارشناسان اقتصادی برای دستیابی به اهداف تولیدی و صنعتی در اقتصاد کشورمان یکی از پیش‎نیازهای اساسی و ضروری توسعه بازارهای صادراتی است. دولتمردان‌ هم به‌خوبی به این مهم واقف‏اند  و اتفاقاً یکی از آثار مهم دستیابی به توافق هسته‏ای با کشورهای جهان به‌عنوان یکی از دستاوردهای تاریخی برای کشور، فراهم شدن زمینه‎های همین بازار سازی‎های منطقه‎ای است. از سوی دیگر مقوله کیفیت به‌عنوان یکی از الزامات حضور موفق در بازارهای صادراتی هم باید موردتوجه قرار بگیرد. در این حوزه هم بعد از برجام و با گشایش‎های انجام‌شده زمینه لازم برای استفاده از فناوری‎های نوین و ماشین‌آلات پیشرفته از سوی شرکت‏ها و صنایع داخلی فراهم‌شده است و این بخش از پازل هم تکمیل‌شده است. یکی از تأکیدات مهم و اساسی در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی هم برونگرایی است. به این معنی که ابتدا باید با شناسایی ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های داخلی با تولید مناسب و کیفی ارزش‌افزوده ایجاد کرد که حاصل آن‌هم قاعدتاً افزایش تولید و اشتغال خواهد بود و  وجه درون‌زایی سیاست‎های اقتصاد مقاومتی هم به این مهم اشاره دارد. بعدازآن برای ادامه این چرخه تولید و استفاده از این ارزش‌افزوده حاصل‌شده، باید بتوان تقاضا ایجاد کرد. تقاضای داخلی هم علی‎القاعده محدود است؛ بنابراین باید در فکر حضور در بازارهای صادراتی بود که همان  وجه برونگرایی است. دولتمردان‌ هم این اصول را در نظر گرفته و آن‌طور که قائم وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده تلاش‎هایی برای هموار کردن راه حضور بیش‌ازپیش  محصولات ایرانی در بازارهای منطقه‎ای در جریان است.

مجتبی خسرو تاج  با بیان اینکه اقتصاد و صادرات متکی بر بازار رقابتی است و باید با ایجاد رقابت و نوع کالای صادراتی و تکنولوژی با پویایی در این زمینه پیش برویم تا بتوانیم در بازارهای منطقه و جهان سهم بیشتری داشته باشیم، می‏گوید: «برنامه‎هایی در حوزه مبادلات تجاری تدوین کرده‎ایم که در بلندمدت تجارت ما در کشورهای مختلف شکننده نباشد و حتی در برخی از کشورها بنگاه‎های تولیدی ایران در حال فعالیت تولیدی هستند.»

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.