• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
12
«جهان‌صنعت» از رئوس برنامه‌های نامزدها در آستانه انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران گزارش می‌دهد

مانور قدرت بخش خصوصی

  • کد خبر : 39716
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
مانور قدرت بخش خصوصی
عقلانیت برنامه‌محور، راه دستیابی به اتاق تحول‌یافته و مدرن با نزدیک شدن به روز انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی، سکاندار خود را خواهد شناخت.

سال‌هاست یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش خصوصی حضور در نشست‌های هیات دولت است تا به این طریق بتواند در تصمیمات اقتصادی اثرگذار باشد، اما با تمام تلاش‌هایی که شده همچنان اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی محسوب می‌شود، در جلسات دولتی حضور کاملا حداقلی دارد و تصمیمات، بدون اعضای این بخش گرفته می‌شود. در این دوره هم نامزدهای ریاست اتاق ایران همچنان بر این نکته تاکید دارند و در تلاش هستند تا نگاه دولت به بخش خصوصی را تغییر دهند، از این رو یکی از اصلی‌ترین رئوس برنامه‌های آنها به این امر اختصاص دارد.

هنوز به طور رسمی خبر رد یا تایید صلاحیت کاندیداها اعلام نشده، اما خبرهای منتشرشده حاکی از آن است که برخی از کاندیداهای هیات‌رییسه اتاق ایران از اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ها با پیامک توسط حراست وزارت صمت خبردار شده‌اند. گفته می‌شود تاکنون صلاحیت ۲۵ نفر برای انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران تایید شده و صلاحیت سایر افراد از سوی نهادهای نظارتی در حال بررسی است.

طبق اعلام جهانبخش سنجابی، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران به دلیل زمان محدود، محتوای نامه را به هر یک از کاندیداها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کرده، اما فرصتی برای بررسی حقوقی و محتوایی موضوع، سوالات و ابهامات، لازم‌الاجرا بودن یا نبودن نظرها نداشته و برای همین هیچ پاسخی درباره پرسش‌های حقوقی و محتوایی ندارم. دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اظهار کرد که نظر حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره هر کدام از کاندیداها به خود فرد اطلاع‌رسانی شده که این نظر موید بلامانع بودن یا نبودن شرکت در انتخابات بوده و یا اینکه پرونده کماکان در حال رسیدگی است و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد. او تاکید کرد: گمانه‌زنی‌ها درباره تایید یا رد صلاحیت‌ها، مورد تایید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران نیست.

هنوز ماراتن انتخاباتی به پایان نرسیده و کاندیداها تا دقیقه نود تمام تلاش خود را برای تایید صلاحیت شدن به کار گرفته‌اند. در این راستا صبح دیروز یونس ژائله و احد عظیم‌زاده، گل‌شیرازی، رازقی جهرمی در نشست‌های جداگانه، به ارائه برنامه‌های خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس اتاق پرداختند. در ادامه «جهان‌صنعت» در گزارشی، به تشریح رئوس برنامه‌های برخی کاندیداها پرداخته است.
بلاتکلیفی سبب شد نتوانیم برنامه‌ریزی کنیم

در این راستا اعلام برنامه‌های یونس ژائله کارآفرین و تولیدکننده مطرح بخش خصوصی با سخنان آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران آغاز شد. خالقی در این نشست گفت: روز یکشنبه هیات‌رییسه جدید را با هم انتخاب خواهیم کرد؛ انتخاب دهم به نوعی برای طبقه دهم اتاق بازرگانی است. اصولا هر روز ما باید بهتر از دیروز باشد و اتاق از این موضوع مستثنا نیست. وی افزود: امسال شیوه متفاوتی در ثبت‌نام، رای دادن و… شاهد بودیم. بلاتکلیفی سبب شد نتوانیم خیلی برنامه‌ریزی کنیم. قاعدتا برنامه باید زودتر مشخص می‌شد که کاندیداها بدانند چه مسیری را طی کنند.

وی بیان کرد: باید در مورد هیات‌رییسه وحدت فکری داشته باشیم. اگر وعده‌ای می‌دهیم باید همین ابتدای امر راه رسیدن به آن را مشخص کنیم. دیروز پیامی آمد و تایید صلاحیت‌ها مشخص شد؛ گویا همه منتظر بودند که ببینیم چه کنیم. روز گذشته صحبت‌هایی انجام شد تا هم‌رسایی داشته باشیم.

وی افزود: نمایش قدرت بخش خصوصی در روز یکشنبه اهمیت دارد. بسیاری از هیات نمایندگان اتاق‌ها تغییر داشته و چهره‌های جدیدی داریم و این یک فرصت است. خالقی ادامه داد: نمی‌توانیم یکشنبه بدون آشنایی وارد جلسه شویم و بر مبنای صحبت‌های لیدرها رای دهیم. بعضی از دوستان در فضای مجازی آنچه نمی‌توانند حضوری بگویند را به تشکل‌ها و اتاق نسبت دادند که امیدواریم این روزها بتوانیم این امر را اصلاح کنیم.
اتاق تبریز اکنون نمونه بارز یک اتاق مدرن است.

ژائله در ادامه این نشست درباره برنامه خود گفت: من یونس ژائله متولد سال ۴۱ هستم که ۲۲هزار شاغل مستقیم در ۶۵ کشور دنیا و کارخانه‌هایی در ایران و کشورهای دنیا دارم. از سال ۸۱ کار تشکلی را آغاز کردم و جزو اولین افرادی بودیم که با هزینه شخصی در بلوار کشاورز خانه‌های صنعت آغاز به کار کردیم. وی افزود: وقتی وارد اتاق تبریز شدیم شاهد اتاقی غیرشفاف بودیم. امروز بعد از ۱۶ سال می‌گویم اتاق تبریز یک اتاق تحول‌یافته و مدرن است که ۱۵عضو دارد که ۵عضو هیات‌رییسه آن با ۱۵ رای انتخاب شدند. این یعنی ما همه با هم هستیم. این ۱۵نفر هیات نمایندگان همه رییس تشکل بودند. از بین همین عزیزان هم وارد هیات‌رییسه کردیم.
باید با عقلانیت برنامه‌محور عمل کنیم.

ژائله در ادامه اضافه کرد: در چهار سال گذشته فضای کسب‌و‌کار را طوری طراحی کردیم که امام جمعه تبریز اعلام کرد اتاق تبریز فرمانده اقتصادی استان است و مسوولان را مکلف می‌کنم برای اصلاح اقتصاد به حرف اتاق گوش دهید. حتی استاندار به ما گفت که برنامه اقتصادی استان را بنویسیم و بگوییم در تبریز چه کنند. نتیجه این شد که ما هفته گذشته ۲۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با حضور جناب رییسی امضا کردیم. ما به دنبال رشد یک درصدی یا دو درصدی نیستیم. ما به رشدهای بزرگ نیاز داریم. دغدغه صنعتگران این است که وقتی می‌بینند مردم مشکل جدی دارند، به فکر این باشند که مساله را حل کنند؛ آن هم نه با پول دادن و کمک کردن بلکه تغییر در اقتصاد کلان. باید بررسی کنیم چرا تورم داریم؟ چرا تابستان برق نداریم و زمستان گرما؟ باید دنبال راهکار مسائل باشیم.

ژائله در این نشست گفت: باید با عقلانیت برنامه‌محور عمل کنیم. ما برای اداره خوب اتاق نیازمند یک اتاق فکر و تشخیص مصلحت هستیم. ما با تیمی که شما انتخاب می‌کنید، این مرکز تشخیص مصلحت را ایجاد می‌کنیم. وی ادامه داد: اطراف ما یک جمعیت ۷۵۰میلیونی است. این یعنی یک قدرت و ظرفیت بزرگ ناشناخته که باید بالفعل شود. می‌خواهیم اصلاح رویه مدیریت واردات را انجام دهیم. در اصلاح رویه مدیریت صادرات برنامه جدی داریم. متاسفانه گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم که خروجی آن فقر مردم و مشکل صنعتگران است. برخی هم ثروت ملی را به خارج بردند و ما را بازی می‌دهند.

باید به تشکل‌ها تفویض اختیار کرد
ژائله ادامه داد: برخی افرادی که اتاق را مدیریت می‌کنند نقشی در اقتصاد ندارند؛ نه صادرکننده هستند، نه واردکننده نه بنگاهدار و نه هیچ‌چیز دیگر. باید به تشکل‌ها تفویض اختیار کنیم. از ظرفیت تشکل‌ها باید استفاده شود تا با کمک آنان کار خوبی رقم بخورد. برنامه دیگر ما ایجاد یک مرکز برندینگ است. بزرگ شدن اقتصاد کشور ممکن نیست، مگر با کمک تشکل‌های ما.

وی گفت: یکی از مشکلات ما بحث ساختار اتاق‌های مشترک است. باید در این امر بازنگری شود. یکی از مسوولیت‌های بزرگ اتاق آموزش و مهارت‌آموزی است. تلاش کردم تیمی بفرستم تا روسی یاد بگیرند که با روسیه تجارت کنند، اما موسسه پیدا نکردم. بحث دیگر رتبه‌بندی و پایش اتاق‌هاست. من رییس اتاقم، هیچ‌وقت در این هشت سال صورت مالی ندیدم. ۲۵۰۰ صفحه تحقیق و تفحص از فساد در اتاق نوشتند و به من می‌گویند ژائله چقدر پول خوردی؟ ژائله تاکید کرد: اتاق آبروی ما است. صندوق بیمه حمایتی باید برای حمایت از صنایع بحران‌زده ایجاد شود.

ژائله همچنین اعلام کرد: باید بدانیم چقدر محصول و با چه قیمتی تولید می‌کنیم. برنامه میزان واردات کشور باید درست باشد که در یک مقطع آنقدر وارد نشود که صنعت زمینگیر شود، البته نباید آنقدر هم کم وارد شود که مردم گران بخرند. باید روند واردات را اصلاح کنیم.

ضرورت مشارکت اتاق ایران در تحقق چشم‌انداز توسعه ملی و بین‌المللی
کاندیدای هیات‌رییسه اتاق ایران با بیان اینکه همکاری دولت و بخش خصوصی برای توسعه کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اما بر اساس اصل مسوولیت مشترک و متفاوت، هر کدام کارکرد خاص خود را دارند و هیچ‌کدام جایگزین دیگری در فرآیند توسعه نخواهند شد، گفت: برخورداری از یک دولت تحولگرا با ساختار اداری کوچک، چابک و کارآمد، شرط لازم برای توسعه کشور است، اما کافی نیست بلکه همزمان لازم است تا ظرفیت‌سازی لازم در بخش خصوصی نیز به عمل آید و در نتیجه همکاری موثر و کارآمد برای تحقق اهداف توسعه مهیا شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39716
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://jahanesanat.ir/
  • 538 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.