• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
11

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:موج دوم کرونا،امکان بسته شدن مرزهای ایران را به دنبال دارد

  • کد خبر : 30872
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:موج دوم کرونا،امکان بسته شدن مرزهای ایران را به دنبال دارد

آرمان خالقی، عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به تبعات موج دوم شیوع کرونا در اقتصاد کشور گفت: موج دوم این بیماری در کشور زودتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد، آغازشده است. در موج دوم کرونا هنوز تعطیلی کارخانه‌ها و کسب‌وکارها را نداشته‌ایم، زیرا شناخت بیشتری نسبت […]

آرمان خالقی، عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به تبعات موج دوم شیوع کرونا در اقتصاد کشور گفت: موج دوم این بیماری در کشور زودتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد، آغازشده است. در موج دوم کرونا هنوز تعطیلی کارخانه‌ها و کسب‌وکارها را نداشته‌ایم، زیرا شناخت بیشتری نسبت به این بیماری حاصل‌شده است و مردم روش‌های مقابله را آموخته‌اند.
وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی و تجاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از موج اول کرونا عبور کردند، اما چون واحدهای صنفی که خریدار کالاهای واحدهای تولیدی و صنعتی بودند، تعطیل شدند و خرید کالا توسط آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد، واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف در عمل دیگر مصرف‌کننده‌ای نداشتند و همین باعث ایجاد رکود در فعالیت آن‌ها گردید و انتظار می‌رود در صورت نداشتن تمهیدات لازم برای موج دوم کرونا، این رکود تشدید شود.
خالقی بابیان این‌که در موج اول کرونا اقدامات تأمینی و حمایتی برای صنوف، کسبه، مشاغل کوچک و صنفی که به‌طور مستقیم از کرونا متأثر شده بودند، پیش‌بینی‌شده بود، گفت: با بخشودگی‌ها و ارائه تسهیلات از صنوف و مشاغل حمایت صورت گرفت، درحالی‌که برای بخش تولید این اقدامات آن‌طور که لازم بود، در نظر گرفته نشد و حمایتی صورت نگرفت.
وی  درباره وعده‌های داده‌شده درباره اعطای تسهیلات به اصناف و واحدهای تولیدی اضافه کرد:
در مصوبه‌های دولتی برای اعطای تسهیلات، نامی از واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها نیامده بود و در عمل تسهیلات و بخشودگی برای بخش تولید در نظر گرفته نشد، درحالی‌که همان زمان هم ما بارها خواستار در نظر گرفتن چنین مواردی شدیم. به نظر می‌رسد باید در قراردادهای بین واحدهای تولیدی، خدمات فنی، بانک‌ها و دولت باید شرایط خاص اقتصادی در نظر گرفته شود، زیرا وضعیتی خارج از انتظار اتفاق افتاده است. دولت باید بپذیرد درصورتی‌که در شرایط خاص و غیرمنتظره قراردادها بموقع اجرایی نشوند، مشمول جریمه و خسارت به پیمانکار و تولیدکننده نشوند.
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به لزوم امهال تسهیلات بانکی تخصیص داده‌شده به واحدهای تولیدی در دوران کرونا گفت: دولت باید با شیوع موج دوم کرونا، چند ماه را برای توقف اخذ تسهیلات بدون جریمه تعیین کند. چنین اقداماتی می‌تواند بدون پرداخت وام و صرف هزینه‌های مالی، کمک‌های زیادی را به واحدهای تولیدی و مشاغل مختلف بکند.
خالقی بابیان این‌که موج دوم کرونا ،امکان بسته شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه را به دنبال دارد، اضافه کرد: بعضی از کشورهای همسایه به علت فشار زیاد تحریم‌ها، به دنبال کاهش واردات از ایران هستند، ضمن این‌که آن کشورها محدودیت‌های بهداشتی خود را به‌طور سختگیرانه دنبال می‌کنند، زیرا ماقبل از کشورهای همسایه درگیر این بیماری شدیم و موج دوم بیماری ما هم زودتر از دیگر کشورها آغازشده است، بنابراین احتمال دارد آن‌ها برای جلوگیری از تشدید بیماری، محدودسازی ارتباطات تجاری را با ایران مجددا اعمال کنند.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: ایران در حوزه صادرات به علت اعمال تحریم‌ها با سخت‌ترین شرایط روبه‌رواست و چنانچه ترکیه مرز خود را با کشورمان ببندد، فقط صادرات کالا از ایران به ترکیه تعطیل نخواهد شد، بلکه ترانزیت کالای ایرانی که از طریق بنادر ترکیه به دیگر کشورها انجام می‌گیرد هم قطع خواهد شد. اگر قرار است قرنطینه مرزی داشته باشیم باید به‌طورجدی پروتکل‌های بهداشتی برای صادرات و واردات کالا را رعایت کنیم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.