• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
13

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:زیر ساخت تولید در کشور فراهم نیست

  • کد خبر : 29045
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:زیر ساخت تولید در کشور فراهم نیست

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی افزایش قیمت بنزین به دنبال پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا است و آن را دغدغه اصلی عنوان کرده است اما برای اجرای این سیاست های خنثی کننده، مولفه هایی لازم است که باید پیشتر به فکر تدوین آن بود. در همین رابطه آرمان خالقی، […]

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی افزایش قیمت بنزین به دنبال پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا است و آن را دغدغه اصلی عنوان کرده است اما برای اجرای این سیاست های خنثی کننده، مولفه هایی لازم است که باید پیشتر به فکر تدوین آن بود.

در همین رابطه آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به پیامدهای احتمالی حاصل از افزایش قیمت بنزین بر تولید و مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گفت: صنعت امروز با دو مشکل اساسی درگیر شده است، تولید با نبود منابع مالی و زیرساخت های لازم جهت فعالیت این بخش همچنان در حال مبارزه است و این جنگ تاکنون به نفع تولید نبوده است.

به گفته خالقی، کمبود نقدینگی هیچ راه جبرانی برای رفع نیازهای بخش های مختلف صنعتی نگذاشته است و فعالان این بخش نه تنها از تسهیلات بانکی نمی توانند بهره بگیرند بلکه تاکنون هیچ مرجع دیگری در راستای تامین نیاز تولید، برنامه و سیاست موفقی را اجرا نکرده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: تامین مالی محدود به بازار پول نیست این در حالی است که با توجه به انتقادات زیادی که از سوی فعالان صنعتی ابراز شده است، در حال حاضر نرخ سود تسهیلات توجیه اقتصادی ندارد برای همین است که باید گزینه های دیگری جهت تامین نقدینگی مورد نیاز این بخش تبیین شود .

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: روش‌های مختلف تامین مالی وجود دارد که می توان به بهره گیری از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تامین مالی صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد. باید صنایع خرد از اتکا به بازار پول خارج شده و به سمت بازار سرمایه حرکت کنند.

زیر ساخت تولید در کشور فراهم نیست

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه نبود زیر ساخت، فضای تولید در کشور را برهم ریخته است، گفت: یکی از مولفه های اصلی در تقویت زیر ساخت ها، مدیریت صحیح بر امور است. سوء مدیریت فعلی در این بخش، مشکل سرمایه در گردش را افزایش داده است.

این کارشناس اقتصادی و فعال صنعتی در پاسخ به این سوال که تبعات حاصل از نبود مدیریت چیست، گفت: با سوءمدیریت ها تولید نمی تواند به نرخ تمام‌شده رقابتی واقعی دست یابد و در نتیجه محصولی را وارد بازار مطمئن کند. امروز برای هدایت نقدینگی به بخش تولید در کشور و حضور کالا در بازارهای تجاری، با روش های مدیریت نوین می توانند وارد مسیرهایی شوند که تاکنون برای رسیدن به آن تلاشی نشده است .

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: موضوع دیگری که همزمان با افزایش قیمت ها می تواند تنش در بخش تولید در کشور را شدت بدهد، ضعف در بازاریابی و نبود شناخت کافی از دنیای صادرات است .

به گفته خالقی، بازار جهانی به دنبال کالاهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیاست. اگر کیفیت تولیدات بنگاه‌های ما به حدی برسد که بتوانند صادرات‌محور شوند، با بازاریابی درست می‌توان امیدی داشت که تاثیر افزایش قیمت های ناگهانی  در این بخش از اقتصاد به کمترین میزان برسد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی که ضعف های مطرح شده هر روز گسترده تر می شود، چطور می توان بازار صادراتی و حتی بازارهای داخلی را تقویت کرد؟ گفت: صاحبان صنایع کوچک و متوسط در بازاریابی و صادرات دارای ضعف هستند و شناخت کافی از این فضا ندارند؛ از سوی دیگر با محدودیت هایی که بر سرراه صادرات و تولید پیش آمده این ناشناخته ها عمیق تر شده است از این رو تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌ها می تواند به عنوان اولین گام در این راستا موثر باشد .

خالقی با تاکید بر اینکه توان کنسرسیوم ها به مراتب خیلی بیشتر از حرکت صاحبان صنایع خرد است، تصریح کرد: تشکیل شرکت های مدیریت صادرات می تواند در فروش مشترک صنایع کوچک و متوسط و توسعه فروش آنها و تکمیل سبد محصولات نقش مهم و اساسی داشته باشد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تحریم ها تا چه حدودی می تواند بر شرایط تولید و صادرات در بخش های مختلف صنعتی کشور نقش داشته باشد گفت: نمی توانیم به راحتی موضوع تحریم ها را بی اثر ببینیم اما می توانیم با تدبیر درست از اجرای تحریم های داخلی بر بدنه تولید جلوگیری کرد. تحریم‌های جدید اقتصادی علیه ایران ممکن است مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی کشور ایجاد کند، اما مهمترین مشکل ما خود تحریمی است که حاصل سوء مدیریت و نبود مجریان آگاه از اجرای سیاست های اقتصادی و راهبردی است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=29045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.