• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
12

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:ارز کشور در بالشت‌های مردم نگهداری می‌شود

  • کد خبر : 26571
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۳۷
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:ارز کشور در بالشت‌های مردم نگهداری می‌شود

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با سی ستار خبرنگار ماهنامه شماواقتصاد برگزاری نمایشگاه صنعت و معدن را یک رویدادملی با سابقه‌ای حدود ۲۷ ساله برشمرد و گفت: این نمایشگاه جهت اطلاع‌رسانی به مردم در باب اهمیت صنعت و معدن برگزار می‌شود که در کنار آن رویدادهای مختلفی از […]

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با سی ستار خبرنگار ماهنامه شماواقتصاد برگزاری نمایشگاه صنعت و معدن را یک رویدادملی با سابقه‌ای حدود ۲۷ ساله برشمرد و گفت: این نمایشگاه جهت اطلاع‌رسانی به مردم در باب اهمیت صنعت و معدن برگزار می‌شود که در کنار آن رویدادهای مختلفی از جمله معرفی و تقدیر از برترین‌های فعال در این عرصه که به نوعی تاثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی و الگوسازی برای افزایش تلاش‌ها دارد، پیش بینی و اجرا می‌شود.
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه پیرو برگزاری این رویداد میان بخش خصوصی و دولت گفتمان شکل می‌گیرد، افزود: بر این اساس نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌ها یک سمت این گفتگو و سمت دیگر آن را نمایندگانی از دولت تشکیل می‌دهند. بر همین اساس خواسته‌ها و مطالبات بخش خصوصی در کنار مشکلات آنها به وسیله نمایندگان آنها اعلام می‌شود و در ادامه نمایندگان دولت مطالب را می‌شنوند و برنامه ها و راه‌کارهای خود را اعلام می کنند.
وی به بخش تلخ رویداد گرامیداشت روز صنعت و معدن اشاره کرد و بیان داشت: طی این روز تشکل‌های بخش خصوصی همه ساله به صورت مشترک بیانیه پایانی این روز را صادر می‌کنند که پیش‌نویس آن هم اکنون تهیه شده است و در نهایت به عنوان سندی برای پیگیری منتشر می‌شود.
خالقی تصریح کرد: بخش تلخ این قضیه این است که محتوای این بیانیه هرساله تکراری است البته در این میان برخی از موارد و مشکلات جزئی مرتفع می‌شوند اما باید گفت گام جدی برای برطرف شدن مشکلات برداشته نشده است.
خالقی درخصوص احتمال تعدیل دوباره نیرو در بخش صنعت در سالجاری، افزود: امروز در ثبات و شرایط پایدار قرار داریم و اگر این شرایط ادامه یابد مردم و دولت به تدریج خود را تطبیق می‌دهند و در چنین صورتی تعدیل جدیدی رخ نخواهد داد. اما چنانچه اتفاق جدیدی مانند افزایش دوباره نرخ ارز بروز کند بدون شک در این شرایط قدرت خرید کاهش می‌یابد و پیرو آن شاهد تعدیل نیرو خواهیم بود.
وی به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در عملکرد واحدهای تولیدی اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل نوسانات نرخ ارز در سال گذشته سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کاهش یافت و هم اکنون با ثبات نسبی شرایط این واحدها در حال بازسازی هستند.
به گفته عضوهیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، نوسانات نرخ ارز اتفاقات یکسانی را برای صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد نکرده این امر وابسته به معیارهای متفاوتی بوده است.
امیدی به  تولید خودروی به کیفیت نیست
خالقی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترمز افزایش قیمت خودروها کشیده می‌شود؟ گفت: پیش از هر مسئله ای باید به این امر توجه داشت که افزایش میزان تقاضا در سال گذشته نقش بسزایی در افزایش قیمت خودرو داشت.ارزش دارایی برخی از افرادی که دارای خودرو هستند افزایش یافت بنابراین افرادی که مالک خودرو هستند هیچ تمایلی به  کاهش قیمت خودروی خود ندارند چرا که این حس روانی سودآوری در افراد ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: چشم اندازی وجود ندارد که خودروسازان محصول با کیفیت‌تری تولید کنند. هم اکنون خودروسازان کشور برای عرضه محصولات خود نیازمند یک قطعه وارداتی هستند و این امر مباحث و مشکلات پیش آمده در سال ۸۸ را تداعی می کند.
وی ضمن پیش‌بینی کاهش تقاضای خودرو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال مانند سال گذشته شاهد تقاضای انفجاری خرید خودرو نباشیم و معاملات ثانویه و بیرونی در بازار خودرو نیز کاهش یابد چراکه امروز این مسئله به نوعی اشباع شده است.
عضوهیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: چنانچه روند ثبت‌نام خودرو بنابر تعهدات و خوش قولی خودروسازان صورت گیرد و در نهایت محصولات ثبت نام شده به موقع به متقاضیان تحویل داده شود و کمبودی در بازار احساس نشود می‌توان امیدوار بود که به تدریج خودرو به قیمت واقعی نزدیک می شود.
وی متذکر شد: البته در این میان تشنه نگاه داشتن بازار از نظراقتصادی برای بنگاه شرایط مطلوبی را ایجاد می کند چراکه با تلاش کمتر سود بیشتری را کسب می کنند و ممکن است خودروساز تعمدا تحرکی برای تغییر این شرایط نداشته باشد.
پیشنهاد خانه صنعت و معدن برای از میان رفتن بازار سیاه خودرو
خالقی در ادامه برای از میان رفتن بازار سیاه خودرو پیشنهاداتی ارائه داد که بر اساس آن خودروسازان خودروهای خود را بی واسطه عرضه کنند در این صورت قیمت نهایی خودرو همان قیمت خودرو در بازار سیاه لحاظ می‌شود و حذف واسطه‌ها کمک می‌کند تا بخشی از هزینه‌های پرداختی متقاضیان صرف موارد مختلف مانند افزایش توان خودروسازان برای تامین قطعات خودرو، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و … شود.
عرضه ارز چند نرخی در کشور
 ارز کشور در بالشت‌های مردم نگهداری می‌شود
وی درباره احتمال کاهش نرخ ارز طی ماه‌های جاری با بیان اینکه هم اکنون ارز چند نرخی در کشور عرضه می شود ابراز داشت: قیمت واقعی ارز باید پیش از این اتفاقات به ۷ هزار یا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان می رسید. در حال حاضر بسیاری از مردم کشور ارز خریداری کرده و در بالشت‌ها و صندوق‌های خود نگهداری می کنند و این یکی از عوامل افزایش و چندنرخی شدن قیمت ارز در کشور محسوب می شود.
عضوهیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: جامعه تمایلی ندارد که قیمت اموال  وسرمایه آنها کاهش یابد اما تمایل دارد قیمت اموال مصرفی کاهش یابد.
وی از سوء مدیریت در بانک مرکزی سخن به میان آورد و گفت: بانک مرکزی در اقتصاد کلان ابتدا مدیریت اشتباهی را پیش گرفت و بنابر آن تصمیمات غلطی اتخاذ شد که هزینه‌های زیادی را دربرداشت.اما کسی در این میان پاسخگو نبود و امروز شاهد وجود سه نرخ رسمی ارز در کشور هستیم.
خالقی شرایط موجود کشور را به جنگ اقتصادی تشبیه کرد و افزود: می‌دانیم که منابع ارزی کشور بسیار محدود بوده و برای واردات منابع اولیه محدودیت تخصیص منابع وجود دارد با این تفاسیر باید گفت که جنگ اقتصادی یک امر واقعی بوده  که پیامدهای آن مانند فشارهای ارزی و تشدید تحریم‌ها کاملا ملموس است. عضوهیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران متذکر شد: به نظر نمی‌آید در بحث ارز به جز خبرهای ویژه بتوان تغییر و تحول مثبتی را مشاهده کرد.هم اکنون ثبات بازار ارز در کشور نسبی است که حدودا روی عدد ۱۴ هزارتومان قرار گرفته است.
روح ادغام در وزارت صنعت دمیده نشده است
وی در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت با انتقادهایی که به او وارد شده است آیا ماندنی است؟ گفت: وزیر را باید به همراه وزارتخانه و در مجموع ارزیابی کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ساختاری دارد اما متاسفانه آن ساختار هنوز آنچیزی که تصور می‌شد بعد از ادغام ظهور و بروز نکرد. وزارت بازرگانی فقط از لحاظ اداری با وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شد اما روح ادغام در این خصوص انجام نشد بطوریکه می‌توان گفت هنوز تولید در خدمت تجارت صورت نگرفته است.
چوب کمبود تخم‌مرغ را وزارت صنعت می‌خورد 
عضوهیات ‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این وزارتخانه  در صنعتی شدن کشاورزی موفق عمل نکرده است به عنوان مثال زمانی که مشکل در تامین مرغ ، شکر وتخم مرغ به وجود می‌آید چوب آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت می خورد.
خالقی خاطرنشان کرد: وزارت‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت درجنگ اقتصادی در صف اول جهاد حضور دارند و مابقی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادها باید تدارکات چی باشند تا عملیات موفق‌آمیزی حاصل شود. زمانی که این پازل به درستی کامل نشود کسی که در صف اول است شکست خواهد خورد.
لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=26571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.