• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
12

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:کشور غوطه ور در تورم و بی تدبیری مسئولین

  • کد خبر : 30820
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:کشور غوطه ور در تورم و بی تدبیری مسئولین

به طور ساده و کلاسیک اگر در یک زمان معین حجم پول در گردش نسبت به ارزش واقعی تولیدات افزایش یابد، یا تقاضا در کشور بیشتر از عرضه باشد، یا بی جهت هزینه های تولید افزایش یابد و قیمت ها نامتناسب و بی علت افزایش یابد، تورم بوجود می آید. تورم پولی- تورم فزونی تقاضا […]

به طور ساده و کلاسیک اگر در یک زمان معین حجم پول در گردش نسبت به ارزش واقعی تولیدات افزایش یابد، یا تقاضا در کشور بیشتر از عرضه باشد، یا بی جهت هزینه های تولید افزایش یابد و قیمت ها نامتناسب و بی علت افزایش یابد، تورم بوجود می آید.

تورم پولی- تورم فزونی تقاضا یا تقاضای کاذب – تورم ناشی از نقص بنیان ها، تورم نامتناسب افزایش هزینه ها و پول در گردش و نقدینگی در کشور زیاد است. با توجه به اینکه چند ماه از کاهش سود سپرده بانکی می گذرد این پول های سرگردان در جامعه به جای سرریز شدن در تولید وارد امور دلالی سکه، دلار و مسکن (نه ساخت مسکن) و دست به دست شدن خودرو (نه تولید خودرو) شده و به صورت افزایش هزینه های تولید به ویژه تولید صنعتی و تورم افسار گسیخته در کشور پدیدار گشته است.
در تمام مکاتب اقتصادی و کتاب های مربوط به اقتصاد این توصیه اکید به دولت ها شده که در این گونه موارد باید دخالت موثر کنند، نه اینکه اصل قضیه را فراموش و برای اینکه بگویند ما درحال انجام وظیفه هستیم گروه های تعزیراتی و بازرسی دولتی به خیایان ها و مغازه ها ارسال کنند تا به قول خودشان کنترل قیمت ها را از شبکه های تلویزیونی نمایش دهند. با این گونه اعمال سطحی و دم دستی در مبارزه با گرانی و تورم از اصل مبازره و دخالت دولت در امور مهم غفلت می شود.

در حال حاضر وزارتخانه های اقتصادی دولت و بانک مرکزی می باید تمام سعی و تلاش را در مهار قیمت ارز داشته باشند. جلوگیری از افزایش بی دلیل و منطق ارز بر سایر امور ارجحیت داشته و با کنترل آن دولت می تواند بر کلیه گرانی های مسکن، خودرو، سکه و سایر لوازم ضروری و مایحتاج عامه مردم موفق شود. اگر دولت و بانک مرکزی همه امور را به کنار بگذارند و فقط ارز را کنترل کنند عمده مسائل و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و هزینه های تولید بی دلیل افزایش نمی یابد، تقاضا با عرضه تطابق می یابد و نقدینگی به جای دلالی به سمت تولید می رود و سبب کاهش تورم می شود.

نمی دانم چه حکمتی است که دولت ارز را رها کرده است و این رهایی یعنی رهایی اقتصاد سالم در کشور ! چرا مسئولین تماشاگر شدند؟ چرا دخالت علمی و عملی نمی کنند؟ شایسته است نمایندگان طرح های دو فوریتی برای مهار قیمت ارز بدهند. در هرصورت وادادگی مسئولین سبب پررویی دلالان می شود و این قصه ادامه خواهد داشت ……

محمدرسول سماکچی
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.