• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
14

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: صنعت ریلی در باطن یک صنعت سیاسی است

  • کد خبر : 28832
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: صنعت ریلی در باطن یک صنعت سیاسی است

به گزارش ایسنا، عماد مردانی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر صنعت با فعالان صنعت ریلی استان مرکزی اظهار کرد: صنعت ریلی در کشور یک صنعت بی صاحب است چراکه ذینفعان از وزارت راه مجوز می‌گیرند اما وزارت راه سیاست‌گذار امورات ریلی کشور نیست و صرفا سیاست‌گذار […]

به گزارش ایسنا، عماد مردانی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر صنعت با فعالان صنعت ریلی استان مرکزی اظهار کرد: صنعت ریلی در کشور یک صنعت بی صاحب است چراکه ذینفعان از وزارت راه مجوز می‌گیرند اما وزارت راه سیاست‌گذار امورات ریلی کشور نیست و صرفا سیاست‌گذار در به جای تولید در زمینه سیر قرار دارد.

وی افزود: از طرف دیگر علیرغم ظاهر تجاری، این صنعت در باطن سیاسی است و همین امر سبب توقف گسترش این صنعت در کشور شده و این در حالی است که تعداد شرکت‌های مالک واگن در کشور ۲۰ و تعداد فعالین عرصه ریلی در زمینه ساخت یا بازسازی و تولید قطعات کمتر از ۷۰ شرکت فعال است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی با اشاره به اینکه تا قبل از این دولت، صنعت ریلی در مجموعه وزارت صمت نیز اولویت‌دار نبوده است، تصریح کرد: در دولت گذشته تصمیم بر تاسیس شرکتی در ایران با ۴۹ درصد سهامداری کشور چین گرفته شد(شرکت واگن سازی تهران) که بنده در آن زمان به عنوان مسئول انجمن ریلی در استان به همراه نماینده وقت مردم اراک در مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را در این خصوص به کمیسیون صنایع و امنیت ملی مجلس اعلام کردیم چراکه امکان جایگزینی واگن پارس اراک در این تفاهم نامه وجود داشت.

مردانی بیان کرد: اختصاص ۴۹ درصد از سهام به چین، اجازه ورود سایرین به حوزه صنعت مترو را نمی‌داد و فضا کاملا بسته شده بود. در حال حاضر نیز صنعت متروی ایران وابسته به صنعت چین است در نتیجه نیاز است به منظور تقویت این حوزه شورای سیاستگذاری ایجاد و تقویت شود.

وی اضافه کرد: بازار صنایع ریلی به دو بخش ساخت و بازسازی تقسیم می‌شود که با توجه به دستورالعمل‌های راه آهن در ایران که هر سه سال یکبار واگن‌های باری و سالیانه واگن‌های مسافری باید اورهال شوند، بازار بزرگ و سهم بزرگی از صنایع ریلی در کشور به حوزه بازسازی برمی‌گردد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی خاطرنشان کرد: صاحبان اصلی بار، معادن این مملکت هستند بنابراین اگر ایمیدرو برای تجهیز معادن و شرکت‌های معدنی در این ممکلت ورود کند در نتیجه حوزه ساخت و به تبع آن حوزه بازسازی نیز فعال خواهد شد.

مردانی در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: در این زمینه تقاضای ایجاد سازوکار مناسب داریم چراکه همانطور که قبلا توانستیم واگن در اراک ساخته و به کشورهایی مثل کوبا، بنگلادش و عراق و سوریه صادر کنیم امروز هم می توانیم در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی حداقل به بازار دو کشور سوریه و عراق ورود کنیم.

وی افزود: با توجه به وجود ۲۲ هزار دستگاه واگن باری با میانگین عمر ۴۰ سال و ۲۰ هزار دستگاه واگن مسافری با میانگین عمر ۳۰ سال در کشور در نتیجه نوسازی تجهیزات و امکانات در بخش بازسازی در صنایع ریلی امر واجبی است که نیاز است مشکلات موجود در این حوزه نیز برطرف شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=28832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.