• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
14

سهل آبادي: تكليف وضعيت ارز را روشن كنيد/روزه سكوت دردي از اقتصاد دوا نمي كند

  • کد خبر : 19369
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
سهل آبادي: تكليف وضعيت ارز را روشن كنيد/روزه سكوت دردي از اقتصاد دوا نمي كند

به گزارش بازنيوز، سيد عبدالوهاب سهل آبادي در شصت و يكمين جلسه شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولت استان اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: دولت این تصمیم را گرفت که ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تک نرخی کند که به نظر می‌رسد ناچار بوده این تصمیم را بگیرد. چرا که اگر […]

به گزارش بازنيوز، سيد عبدالوهاب سهل آبادي در شصت و يكمين جلسه شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولت استان اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: دولت این تصمیم را گرفت که ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تک نرخی کند که به نظر می‌رسد ناچار بوده این تصمیم را بگیرد. چرا که اگر روند خروج ارز و سرمایه‌ها از کشور به بانک‌ها هم کشیده مي شد، قطعا دیگر نمی‌شد جلوی این روند را گرفت؛ بنابراین اگرچه تک نرخی کردن ارز با این قیمت تصمیم درستی نیست و اشکالات زیادی دارد اما به هر حال باید محدودیت‌های دولت را هم در نظر گرفت.
سهل آبادي تاكيد کرد: قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار قطعا واقعی نیست ولی باید شرایط دولت را هم درک کرد چراکه اکنون این تصمیم اقتصادی امنیتی شده است و همه باید به اجرای آن کمک کنند.
وي با بيان مشكلات فعالان اقتصادي در اين خصوص و انتقاد از عدم پاسخگويي مناسب مسولان ، تاكيد كرد: دولت بايد هر چه زودتر تكليف وضعيت ارز را روشن كند و روزه سكوت مسولان دردي از اقتصاد دوا نمي كند،سامانه نيما هنوز كارايي لازم را نداشته و باعث سرگرداني توليد كنندگان و حتي وارد كنندگان شده است.
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: ورود ماشين آلات و مواد اوليه مورد نياز صنايع با مشكلات جدي رو به رو است و خسارت بلاتكليفي و ترديد در اراده و توان دولت براي حل مشكلات از تحريم هاي احتمالي جدي تر است و اين بسيار دردناك است كه گاهي مي شنويم مديران بانك مركزي از جهش بي سابقه نرخ غير رسمي ارز و يا قيمت طلا و سكه ابراز بي اطلاعي مي كنند.
سهل آبادي افزود: از سال ١٣٩٠ تاکنون ارزش رشد سرمایه منفی شده است، ضمن اینکه روز به روز دارایی‌های کشور تنزل پیدا کرده و رشد سرمایه‌گذاری منفی شد و در عین حال خروج سرمایه نیز صورت گرفته که خود را در اتفاقات اخیر ارزی نشان داد.
دكتر حمیدرضا فولادگر در اين جلسه با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌هایی برای ساماندهی صورت گرفته و سامانه ارزی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: در جلسه مشترک کمیسیون ویژه تولید ملی و صنایع که با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، معاون وزیر صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت و نماینده بخش خصوصی برای رفع موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برگزار کردیم قرار شد، کارگروهی تشکیل شود و نظرات بخش خصوصی را استماع کنیم که این کارگروه امروز (چهارشنبه) تشکیل و مسیر را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه پیش از این عنوان شده بود، ممکن است ٢٠ درصد صادرکنندگان در سامانه نیما ثبت نام نکنند، تصریح کرد: برای ساماندهی این ٢٠ درصد نیز راه حل داریم. یکی از برنامه‌ها این است که بازگرداندن صدردصد منابع الزامی نباشد و ٥ درصد در اختیار تجار قرار گیرد. همچنین صادرات به کشورهای همسایه، صادرات در قبال واردات از دیگر برنامه‌هایی پیشنهادی بود.
فولادگر تصریح کرد: واردکنندگان هم مواردی داشتند، مانند اینکه نرخ گشایش اعتبار را چگونه می‌خواهند با آنان حساب کنند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: موارد و مشکلاتی وجود دارد که سخنگوی دولت از آنان به عنوان مسائل جزئی‌تر یاد کردند؛ مانند مشکلات ارزی برای کسانی‌که می‌خواهند به مسافرت بروند و امثالهم که دسترسی آنان به بازار آزاد سخت شده است، ما می‌دانیم نرخ های بازار، واقعی نیستند و نرخ ٤٢٠٠ تومان هم نمی‌تواند نرخ رسمی باشد و باید نرخ ارز شناور باشد. بنابراین باید پاسخگو باشد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=19369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.