• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
6

سبد غذایی مردم تغییر کرده است، نرخ تضمینی محصولات پایه صنایع غذایی ایران بالاتر از بازار جهانی

  • کد خبر : 40771
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
سبد غذایی مردم تغییر کرده است،  نرخ تضمینی محصولات پایه صنایع غذایی ایران بالاتر از بازار جهانی
آرمان خالقی گفت: دولت نرخ تضمینی خرید گندم را به گونه ای تعیین کرده که در شرایط کنونی قیمت گندم در ایران بالاتر از قیمت بازار جهانی است، زیرا قیمت گندم در بازار جهانی کاهش یافت، اما قیمت گندم در ایران کاهش پیدا نکرد و همین مساله باعث شده شرایط رقابت پذیری برای تولیدکننده های ماکارونی از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با وجود اینکه قیمت مواد غذایی و … در بازار جهانی تعدیل شده است، با این حال روند تورمی در کشور همچنان ادامه دارد و این مساله ناشی از ضعف وزارت جهاد کشاورزی در قیمت گذاری محصولات پایه مانند گندم است که با وجود اینکه قیمت ها در جهان تغییر کرده در ایران همچنان با همان اوج قیمت عرضه می شود و این مساله می تواند در بلندمدت قدرت رقابت از تولیدکنندگان فراورده های غذایی ایران را بکاهد.

یک عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی روی تولید برخی محصولات تغییر ایجاد کرده است، گفت: همچنین با ادامه جنگ اوکراین و روسیه باعث رشد قیمت محصولاتی مانند غلات شده بود و از طرف دیگر در ادامه نرخ سوخت و … بالا برود و تورم عمومی در اروپا بالا برود و به نوعی این افزایش هزینه ها باعث تغییر سبد غذایی مردم شده است.

تغییر الگوی کشت در ایران

آرمان خالقی با بیان اینکه منطقه خودمان هم به دلیل خشکسالی و … با چالش های در صنعت غذا مواجه شده است، افزود: در مقطع کنونی کشور به دنبال تغییر الگوی کشت است که ایران بتواند علاوه بر اینکه نیاز خود را تامین کند صادرات را هم تقویت کند.

او با تاکید بر اینکه حذف نرخ ترجیحی برای خرید برخی مواد اولیه و … باعث شده روی قیمت برخی محصولات صنعت غذا اثر بگذارد، تصریح کرد: امروز صنعت ماکارونی ایران دیگر قدرت رقابت در بازارهای جهانی ندارد و این مساله تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی برای خرید مواد اولیه آن بوده است.

خالقی با بیان اینکه ایران و ترکیه در بخش های غذایی مانند تولید ماکارونی رقابت تنگاتنگی در بازار منطقه ای داشت، اما الان دیگر ایران قدرت رقابت ندارد، تصریح کرد: امروز دولت نرخ تضمینی خرید گندم را به گونه ای تعیین کرده که در شرایط کنونی قیمت گندم در ایران بالاتر از قیمت بازار جهانی است، زیرا قیمت گندم در بازار جهانی کاهش یافت، اما قیمت گندم در ایران کاهش پیدا نکرد و همین مساله باعث شده شرایط رقابت پذیری برای تولیدکننده های ماکارونی از بین ببرد.

کیفیت گندم ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است

او با اشاره به اینکه کیفیت گندم ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است، تصریح کرد: این شکل از قیمت گذاری و کیفیت پایین باعث شد تا بازار آفریقا برای ایران از بین برود و از طرف دیگر بازار عراق و افغانستان در حال از دست دادن است.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دولت در مقطع کنونی به دنبال حمایت از بخش کشاورزی بوده است، گفت: اقتصاد ایران کاملا دستوری است و همین مساله اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

او با تاکید بر اینکه اگر ایران با همین روند ادامه دهد شرکت های تولیدکننده خسارت خواهند دید گفت: کارخانه ها وقتی می توانند رقابت کنند که تیراژ تولید بالا برود حالا با گرانی مواد اولیه و … شرکت های تولیدی صنایع غذایی با کاهش حاشیه سود مواجه می شوند.

خالقی با اشاره به اینکه افزایش سودسازی برخی شرکت های صنایع غذایی کشور به دلیل تورم است و افزایش سودسازی نبوده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی شرکت های غذایی با افزایش سد همراه نشده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سال زراعی جاری وزارت کشاورزی اعلام کرده ایران به خودکفایی در تولید گندم رسیده است، حالا باید دید که با نرخی که امسال مصوب شده همچنان ایران می تواند در تولید گندم خودکفا باقی بماند ، زیرا در سال جاری نوساناتی در قیمت گندم به وجود آمده و همین مساله روی فعالیت صنایع غذایی تاثیر گذاشته است و به نوعی تقاضا در داخل برای محصولات پایه کاهش یافته اما از طرف دیگر صادرات فرآورده های کشاورزی که برای کشور درامدزا بود و از طرف دیگر اشتغال زایی هم داشت حالا با چالش مواجه شده است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40771
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://www.mojnews.com/
  • 193 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.