• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
8

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران: اقتصاد ایران آماده تغییر نیست

  • کد خبر : 21615
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران: اقتصاد ایران آماده تغییر نیست

به گزارش بازنيوز به نقل از گسترش صنعت ، بر اساس گفته پژوهشگران و برخی از مسئولان و کارشناسان اقتصاد، رشد اقتصادی کشورهایی که درجه بالایی در وابستگی به منابع طبیعی دارند، کم شده است. این شرایط با احتساب وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد اصلاحات ساختاری اقتصاد ایران یکی از ملزوماتی است که باید هرچه […]

به گزارش بازنيوز به نقل از گسترش صنعت ، بر اساس گفته پژوهشگران و برخی از مسئولان و کارشناسان اقتصاد، رشد اقتصادی کشورهایی که درجه بالایی در وابستگی به منابع طبیعی دارند، کم شده است.
این شرایط با احتساب وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد اصلاحات ساختاری اقتصاد ایران یکی از ملزوماتی است که باید هرچه سریع‌تر در جریان افتد. کارشناسان اقتصاد معتقدند با روی‌آوردن به افزایش سبد صادرات غیرنفتی به لحاظ تناژ و ارزش می‌توان از شرایطی که پیشروی اقتصاد ایران وجود دارد، مصون ماند. با این حال، باید در نظر داشت که افزایش سبد صادراتی کشور به معنای تغییر در بسیاری از حوزه‌ها است. افزایش صادرات غیرنفتی به معنای رشد صنعتی، تولید محصول رقابت‌پذیر و پیدا کردن بازار صادراتی است. هر چند در سال‌های گذشته بخش خصوصی در این زمینه فعالیت‌هایی کرده اما نجات اقتصاد ایران با تکیه بر افزایش صادرات غیرنفتی نیاز به اصلاح سیاست‌های بالادستی دارد.
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» به آسیب‌های اقتصاد نفتی پرداخت وگفت: یکی از موضوع‌هایی که این روزها دائم مطرح می‌شود رشد منفی اقتصادی کشورهایی است که دارای منابع بی‌شمار طبیعی هستند. با این حال، دیده می‌شود که بسیاری از کشورهای نفتی از جمله امریکا و عربستان رشد مثبت داشته اند.
سهل‌آبادی افزود: هر چند سیاست‌های اقتصادی ایران باید به سمت کاهش درآمد نفتی و رشد درآمد غیرنفتی حرکت کند اما واقعیت این است که سیاست‌های بسیاری در این زمینه تاثیر دارند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز تولیدکنندگان افزایش تورم تولید است. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط کنونی فقط دلالان سود می‌برند، توضیح داد: هزینه‌های تولید افزایش یافته و فروشندگان هر قیمتی را بخواهند می‌گذارند. این موضوع باعث می‌شود محصولات فروش نروند و به هزینه‌های دیگر تولید نیز اضافه شود. وی افزود: دولت در گام نخست باید تلاش کند صنایعی را که هنوز فعالیت می‌کنند، حفظ کند. در این صورت می‌توان برای فاصله از اقتصاد نفتی نیز برنامه کرد. در شرایط کنونی اگر زیرساخت‌های اقتصاد نفتی از بین برود و جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد، اقتصاد کشور دچار جدی‌ترین بحران‌ها می‌شود. بر این اساس، در آغاز باید مشکلات کنونی برطرف شود، بخش خصوصی به آمادگی کافی برای اداره اقتصاد کشور برسد و رفته‌رفته از سبد درآمد نفت کاسته شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=21615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.