• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
11

روابط اقتصادی ایران و آمریکای لاتین بر محور توسعه و تحکیم

  • کد خبر : 39712
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
روابط اقتصادی ایران و آمریکای لاتین بر محور توسعه و تحکیم
توسعه روابط اقتصادی ایران با آمریکای لاتین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم است و کارشناسان معتقدند که این امر می‌تواند باعث ارتقای سطح روابط و رونق اقتصادی ۲ طرف شود.

توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و کشور‌های مستقل در شرق، غرب، شمال و جنوب دنیا همواره یکی از برنامه‌ها و اهداف دولت سیزدهم بوده، در همین راستا آیت‌الله رئیسی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی با کشور‌های آمریکای لاتین با توجه به سابقه همکاری ۲ سویه به این منطقه سفر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ونزوئلا با مالکیت بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت دنیا است و در زمینه فولاد و محصولات کشاورزی ظرفیت اقتصادی گسترده‌ای دارد.

در همین خصوص کارشناسان اقتصادی می‌گویند احیای صنعت نفت ونزوئلا و تعمیر و بازسازی پالایشگاه‌های این کشور نه‌تنها برای ونزوئلا، بلکه برای ایران نیز سودمند است، به‌همین علت ایران پس از موفقیت در طرح پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتوی» ونزوئلا، در ۳ پالایشگاه «سینفوئگس» کوبا، «رویای آرمانی» نیکاراگوئه و «کاردون» ونزوئلا هم سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گفته کارشناسان کوبا نیز با تولید ناخالص داخلی حدود ۵۱ میلیارد دلار، بهترین کشور هدف برای افزایش سطح تجارت است.

مشارکت ایران در تجهیز پالایشگاه‌های ونزوئلا، تأسیس فروشگاه ایرانی «مگاسیس» و عرضه محصولات، استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی، صادرات تراکتور و راه‌اندازی مجدد خط تولید سایپا از جمله مزایای اقتصادی از سرگیری روابط با ۳ کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه است.

در همین راستا در روز گذشته ۱۹ تفاهم‌نامه در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکای لاتین با ونزوئلا در زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی امضا شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی بازار مناسب آمریکای لاتین کشور‌هایی مانند روسیه، چین و ترکیه را بر آن داشته است که در این کشور‌ها به سرمایه‌گذاری بپردازند و از مناقع اقتصادی این بازار‌ها بهره‌مند شوند و به همین دلیل دولت سیزدهم برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها در تلاش برای ارتقای روابط ۲ جانبه است.

در همین رابطه روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به کشور‌های آمریکای لاتین زمینه رونق تجارت با این کشور‌ها را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: جدیت بالاترین مقام اجرایی کشور و میزبانی بالاترین مقام‌های سیاسی کشور‌های آمریکای لاتین نشان‌دهنده وجود اراده کافی برای حل مشکلات تجاری و توسعه روابط اقتصادی است.

لطیفی تصریح کرد: هنگامی که صادرات نفت و خدمات فنی و مهندسی با یک کشور آغاز شود، تجار ۲ کشور نیز به یکدیگر نزدیک می‌شوند و براساس توان، بازار‌های هدف ۲ کشور شناسایی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در ادامه افزود: راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی به آمریکای لاتین به‌ویژه به ونزوئلا یکی از امکاناتی است که موجب ارتقای تجارت ۲ کشور خواهد شد و این امکان مشکلات حمل و نقل را برای تجار از بین خواهد برد.

لطیفی در ادامه به مشکلات مبادلات پولی اشاره و اظهار کرد: برای توسعه روابط تجاری می‌توان از ارز ملی یا با توجه به وجود معادن در کشور‌های آمریکای لاتین از طلا برای تهاتر استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده، اما در مقابل صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است.

لطیفی با اشاره به اینکه بازار‌های آمریکای لاتین با نوع زندگی مردم ایران هم‌خوانی دارد، گفت: خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه‌فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده‌ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک از جمله کالا‌های غیرنفتی صادراتی ایران به ونزوئلا است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران همچنین گفت: سفر آیت‌الله رئیسی می‌تواند علاوه بر دستاورد‌های سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39712
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.mizanonline.ir/
  • 371 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.