• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
6

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:برنامه‌ریزی علم‌محور باشد

  • کد خبر : 29083
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:برنامه‌ریزی علم‌محور باشد

سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کنفرانس ایران گرین را یکی از مهمترین رویدادهای حوزه غلات و فرآورده‌های دامی و دانه‌های روغنی خواند و گفت: ما در حوزه غلات و کشت غلات، وادرات و صادرات آن مشکلات زیادی داریم. اما امیدواریم راه‌های پایداری را برای تأمین غلات خود پیدا کنیم. او […]

سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کنفرانس ایران گرین را یکی از مهمترین رویدادهای حوزه غلات و فرآورده‌های دامی و دانه‌های روغنی خواند و گفت: ما در حوزه غلات و کشت غلات، وادرات و صادرات آن مشکلات زیادی داریم. اما امیدواریم راه‌های پایداری را برای تأمین غلات خود پیدا کنیم.

او ادامه داد: ما در زمینه غلات امکانات نامحدودی نداریم. الان هم از برداشت مازاد سفره‌های زیرزمینی صحبت می‌شود. به نظر می‌رسد که بازار تأمین غلات چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ای دارد اما اگر این بازار درست مدیریت نشود، به مشکلات جدی برمی‌خوریم. باید از موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای خود بهره مناسب ببریم. الان در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S) حدود ۱۵-۱۶ میلیون تن غلات تولید می‌شود و ما باید از این ظرفیت‌ها بهره ببریم.

به‌گفته مرتضوی باید راه‌های پایدار تأمین نیاز غلات را به بحث بگذاریم و در این کنفرانس به ایجاد ارتباط پایدار، میسر و رابطه بین بخش تولید و تأمین کالا تاکید می‌شود. درست خریدن، درست حمل کردن و بالا بردن ضریب مبارزه با فساد در خریدهای بزرگ و به قیمت خریدن غلات و دانه‌های روغنی از موضوع‌های بسیار مهمی است که باید مورد بحث باشد.

او تاکید کرد: باید اطلاعات کافی و بروز در این حوزه داشته باشیم. من معتقد هستم که در سال گذشته نهادهای دامی و غلات را با قیمت بالا خریدند در حالی که اگر برنامه‌ریزی درست و منسجمی داشتیم چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

به گفته مرتضوی ما باید در این حوزه برنامه‌ریزی براساس واقعیت‌های جغرافیایی و علمی داشته باشیم. براساس داده‌های علمی می‌توانیم برای ۲۰ سال آینده برای امنیت غذایی خود برنامه داشته باشیم. مثلاً ما با کشوری مثل روسیه که رابطه پایدار سیاسی داریم نمی‌توانیم جو بخریم؛ روسیه جو خود را به عربستان صادر می‌کند و بازار ما نمی‌تواند این نیاز را از آنجا تأمین کنند؛ ما سال گذشته غلات و دانه‌های روغنی و جو را حدود ۳۰ -۴۰ درصد گران‌تر خریدیم.

مرتضوی تاکید کرد: ما اطلاعات درستی از بازار نداریم؛ خیلی‌ها نمی‌دانند یا توجه ندارند که با انحصار فساد ایجاد می‌شود. باید با برنامه‌ریزی درست برای آینده غلات چشم‌انداز روشنی تصویر کنیم. باید همه و دولتی‌ها به این توجه کنند که از دانش روز در حوزه سیاست‌گذاری بهره بگیرند. امیدوارم دولتی‌ها با حضور در این کنفرانس با بخشی از دانش حوزه غلات و دانه‌های روغنی آشنا شوند تا آن را در آینده سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خود به کار بگیرند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=29083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.