• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
14

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:اولویت کشور، اصلاح رابطه دولت با تولیدکنندگان است

  • کد خبر : 25914
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:اولویت کشور، اصلاح رابطه دولت با تولیدکنندگان است

محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درمصاحبه با روزنامه گسترش صمت گفت: دولت در ماه‌های گذشته برای نظر بخش خصوصی و تولیدکنندگان اهمیت بسیاری قائل شد و حتی در برخی از سیاست‌گذاری‌ها این نظرها را اعمال کرد. با این حال، هنوز در این زمینه مشکلات ساختاری وجود دارد. تصمیم‌های بدون هماهنگی […]

محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درمصاحبه با روزنامه گسترش صمت گفت: دولت در ماه‌های گذشته برای نظر بخش خصوصی و تولیدکنندگان اهمیت بسیاری قائل شد و حتی در برخی از سیاست‌گذاری‌ها این نظرها را اعمال کرد.
با این حال، هنوز در این زمینه مشکلات ساختاری وجود دارد. تصمیم‌های بدون هماهنگی دولت با بخش خصوصی هنوز بر جریان‌های تولید و بازار سایه انداخته و طبیعی است که اعتماد از دست رفته بخش خصوصی به‌راحتی جلب نمی‌شود. با این حال، بخش خصوصی در کشور راهی جز ارائه پیشنهاد ندارد و دولت باید در این زمینه بیشتر به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان واقعی اهمیت دهد.
مرتضوی معتقد است رابطه دولت با بخش خصوصی در یک اتاق در‌بسته حل نمی‌شود. رفتار دولت تا‌کنون نشان داده که دولت می‌خواهد این ارتباط را ارزیابی کند و بر مبنای ارزیابی‌های خودش برای رفع مشکلات کنونی گام بردارد.
هر چند که همین موضوع هم با توجه به پیشینه رابطه دولت‌ها با بخش خصوصی دستاورد به شمار می‌رود اما واقعیت این است که دولت باید دست‌کم نیمی از این موضوع را به بخش خصوصی بسپارد.
بخش خصوصی هم در این رابطه مشکل دارد و این‌طور نیست که فقط دولت از نبود تناسب در این رابطه متضرر شود. بیشترین صدمه از نبود رابطه‌ای هم‌افزا به بخش خصوصی وارد می‌شود. بر این اساس، باید بخش خصوصی هم مشکلات خود را در این زمینه بیان کند.

ضعف‌های قانونی
به باور مرتضوی، برخی از مشکلاتی که امروز بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد هم نه به دولت مربوط می‌شود و نه به بخش خصوصی؛ برخی از مشکلات به دلیل ضعف‌های قانونی است. بر این مبنا، یک وزارتخانه نمی‌تواند این مشکلات را به‌تنهایی برطرف کند. دولت در تمام حوزه‌ها باید گلوگاه‌های تولید را شناسایی و برای رفع آنها با بخش خصوصی مشورت کند.
مرتضوی معتقد است‌ اصلاح رابطه دولت با تولیدکنندگان دغدغه کل کشور است و نباید سطح آن را به یک وزارتخانه کاهش داد. بر اساس وضعیتی که امروز بر اقتصاد ایران حاکم شده، هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلی مانند رابطه دولت و بخش خصوصی را برطرف کنند.
حل این موضوع نیاز به عزمی جدی‌تر دارد و علاوه‌بر این، برای چنین موضوعی باید نقش نهادها و سازمان‌های حاکمیتی را در نظر داشت. در بسیاری از موارد سازمان‌ها و نهادهای دولت و حاکمیتی در سیاست‌های اقتصادی نقشی جدی دارند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه اولویت کشور همان‌طور که مطرح شده، اصلاح رابطه دولت با تولیدکنندگان است تولیدکنندگان نیز بارها بر همین طبل کوبیده‌اند اما متاسفانه هنوز شاهد دستاورد بزرگی در این زمینه نبوده‌ایم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=25914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.