• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
10

دبیركل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران : کالای حلال ضریب نفوذ صنایع غذایی ایران را در دنیا افزایش می دهد

  • کد خبر : 28657
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
دبیركل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران : کالای حلال ضریب نفوذ صنایع غذایی ایران را در دنیا افزایش می دهد

محمدرضا مرتضوی گفت : با توجه به جمعیت بالای مسلمانان در جهان ، ایران با تولید کالای حلال می تواند ضریب نفوذ صنایع غذایی خود را در بازار کشورهای خارجی افزایش دهد. برنامه ” گفت و گوی اقتصادی ” با موضوع جایگاه ایران در برندسازی غذای حلال با حضور مهندس سید محمدرضا مرتضوی ، رئیس […]

محمدرضا مرتضوی گفت : با توجه به جمعیت بالای مسلمانان در جهان ، ایران با تولید کالای حلال می تواند ضریب نفوذ صنایع غذایی خود را در بازار کشورهای خارجی افزایش دهد.

برنامه ” گفت و گوی اقتصادی ” با موضوع جایگاه ایران در برندسازی غذای حلال با حضور مهندس سید محمدرضا مرتضوی ، رئیس كانون صنایع غذائی ایران و دبیركل خانه صنعت، معدن و تجارت روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

محمدرضا مرتضوی در ابتدای برنامه با تاکید بر اینکه ما به دنبال غذای سالم برای جهان بدون گرسنگی هستیم ، اظهار کرد : غذا موضوع مهمی برای بشر است و اهمیت غذا در شرع و قواعد بشری غیرقابل کتمان است.

وی با بیان اینکه در موضوع حلال علاوه برغذا ، لوازم ارایشی نیز باید مورد بحث قرار گیرند ، عنوان کرد: چربی هایی که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده است باید حلال باشد . همچنین حیواناتی که پوست آنها به مصرف تولیدات پوشاک می رسد نیزباید به صورت شرعی ذبح شده باشند.

دبیركل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص حلال بودن مواد غذایی ایرانی گفت : آنچه که درایران رعایت موضوعات مرتبط با حلال درخصوص محصولاتی که با نظارت سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و درمان تولید می شود اجباری است چراکه پایه نوشتاری تمامی قانون در ایران است.

به عقیده مرتضوی تولید کالای استاندارد به لحاظ حلال بودن رعایت و نظارت می شود. بنابراین می توانیم ادعا کنیم آنچه که در صنایع غذایی برای بازار ۸۰ میلیونی جمعیت ایران تولید می شود ضوابط شرعی چه ازنظر ترکیبات و چه از نظر رعایت اصول و موازین حلال ، قطعا مورد توجه است.

وی ادامه داد : این اعتماد حتی در کشورهای همسایه مانند عراق نیز وجود دارد به طوری  که مواد غذایی ایرانی که دارای علامت استاندارد و تایید وزارت بهداشت هستند از نظر حلال و شرعی بودن  برای مسلمانان این کشور قابل اعتماد هستند.

رئیس كانون صنایع غذائی ایران در بخش دیگری از گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو به موضوع جهانی برند حلال که درچند سال اخیر مطرح شده اشاره کرد و گفت : سال های قبل کشورهای اسلامی بر اساس ضوابطی که در داخل جامعه خود داشتند تعاریفی در خصوص غذای حلال تدوین می کردند اما بعدها درسازمان کنفرانس اسلامی ، مقرر شد این غذای سالم برندسازی شود و کمیته ای برای این موضوع تشکیل دادند که ایران هم عضو آن است.

مرتضوی ضمن بیان این موضوع که کالای حلال می تواند ضریب صنایع غذایی ایران را در کشورهای خارجی افزایش دهد ، گفت : با توجه به بالا بودن جمعیت مسلمانان جهان می توان یک بازار خوب برای محصولات حلال ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد : اگر تاکنون در صادرات کالاهای حلال موفق نبوده ایم به معنی تعلل در ایجاد برند حلال نیست . این موضوع از  سو مدیریت،  بخش نامه ها و دستورالعمل های نادرست در صادرات کالا ناشی می شود .

مرتضوی با بیان اینکه مدل اقتصاد به دلیل سوبسیدی بودن کالاها ویژگی های مضری ایجاد می کند ، افزود : تخصیص ارز یارانه ای برای واردات کالاهای اساسی سبب شده است صادرات برخی از کالاها با ممنوعیت مواجه شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=28657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.