• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
9

جزئیات مصوبات مقابله با رسوب کالا در بنادر؛ پذیرش تلورانس وزنی برای رفع تعهد ارزی+سند

  • کد خبر : 28156
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
جزئیات مصوبات مقابله با رسوب کالا در بنادر؛ پذیرش تلورانس وزنی برای رفع تعهد ارزی+سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ اخیرا جلسه‌ای در ستاد گمرک ایران برای تعیین تکلیف وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و با عنایت به توضیحات مطرح شده موارد زیر در این جلسه تصویب  […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ اخیرا جلسه‌ای در ستاد گمرک ایران برای تعیین تکلیف وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و با عنایت به توضیحات مطرح شده موارد زیر در این جلسه تصویب  شده است.
بر این اساس مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کالاهایی که از محل بند ۶ مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی توسط گمرک به صورت درصدی ترخیص گردیده‌اند، مساعدت لازم را برای تامین ارز ویژه برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید اقلام اساسی و کالاهای مربوط به دستگاه‌های دولتی اختصاص داده و در ارتباط با کالاهایی که هنوز ترخیص نشده‌اند به طور دقیق وفق مفاد مصوبه مذکور اقدام گردد.

در مقابل مقرر گردید گمرک در خصوص دریافت اطلاعات ثبت سفارشهای مورد تایید بانک مرکزی همکاری لازم را معمول داشته و در اسرع وقت جلسه‌ای برای بررسی بین بانک گمرک و وزارت صنعت به ریاست رئیس کل گمرک ایران تشکیل و موارد و مشکلات سیستمی بین آنها تعیین تکلیف شود.


همچنین بر اساس تصمیمات چهل و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقرر گردیده است با توجه به اینکه وزارت خانه‌های متولی ثبت سفارش کالاهای اساسی و ضروری به تعداد حدود ۸۰۰ و تعرفه اقدام می‌نمایند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تامین ارز گمرک در حوزه بررسی ارزش گمرکی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (در خصوص تعیین نرخ تثبیتی کالا) مکلف‌اند تا زمان رفع تحریمها ارزش مندرج در ثبت سفارش کالا که سیاه خرید نیز بر اساس آن می‌باشد را ملاک اقدام از زمان دریافت و نیز بررسی اظهارنامه گمرکی قرار دهند.


گفتنی است، بر اساس  چهل و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقرر شد با عنایت به مشکلات عدیده مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه‌های وارداتی به منظور تسهیل در فرآیند تجارت فرامرزی در خصوص اختلاف و تلورانس مجاز اقدامات زیر انجام شود:
وزارت صنعت گمرک ایران و بانک مرکزی نسبت وزیری تلورانس یک و نیم درصد برای کالاهای فله همچنین کالاهای اساسی و ضروری موضوع مصوبه ۱۶ مرداد ماه سال ۹۷ هیات وزیران به تعداد حدود ۸۰۰  ردیف تعرفه اقدام نماید. در خصوص سایر کالاها، حداکثر ۳ درصد تلورانس وزنی قابل پذیرش می‌باشد.
وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی مکلف‌اند نسبت به تعمیم و تسری تلورانس اعلامی به شرح فوق به کلیه پرونده‌های در جریان رسیدگی که هنوز رفع تعهد ارزی برای آنها صورت نپذیرفته، اقدام نمایند.

در چهارمین مصوبه مربوط به نشست مذکور آمده است با توجه به مفاد نامه معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مرجع مذکور که در آن به پنج مورد مشکلات مرتبط با رفع تعهد ارزی مابین بانک و گمرک اشاره شده مقرر گردید اقدامات لازم در راستای اجرایی نمودن مصوبات مرتبط با مفاد هر بند به شرح زیر صورت پذیرد.

در موارد متعددی به پروانه‌های صادره از گمرکات کشور به صورت اظهارنامه_پروانه نشده قابل مشاهده می‌باشند در صورتی که وضعیت اظهار آنها در مقطعی به صورت “پروانه کامل” بوده و واردکنندگان نیز مدعی ورود و ترخیص کالا می‌باشند. با عنایت به اینکه قبول یا عدم قبول پروانه‌های مذکور از سوی گمرکات دارای ابهام می‌باشد  لذا در این موارد بانکها نمی‌توانند نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نمایند، در صورتی که عملا متقاضی تعهدات خود را ایفا نموده است.


بر این اساس مقرر شد در حوزه معاونت برنامه ریزی گمرک ایران با همکاری بانک مرکزی و دفاتر تخصصی حوزه معاونت امور گمرکی و حالات مختلف پروانه‌های مربوط به سال‌های گذشته( ۹۴ تا ۹۶ )را شناسایی نموده و راهکار لازم را طی صورت دستور العملی به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

متن کامل این صورت جلسه دراینجا قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=28156

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.