• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 0
8

تخصیص لاکپشتی ارز برای تولید/ روند تامین ارز تولیدکنندگان کند شده است

  • کد خبر : 40107
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
تخصیص لاکپشتی ارز برای تولید/ روند تامین ارز تولیدکنندگان کند شده است
قائم مقام خانه صمت ایران ضمن انتقاد از روند آهسته تخصیص ارز تولیدکنندگان گفت: تاخیر در این امر ، محاسبات ایشان برای تولید را برهم زده و باعث می‌شود که آنها مواد اولیه و یا دیگر کالا‌های مد نظر برای تولید را با قیمتی بالاتر از بازار جهانی خریداری کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت ایران «آرمان خالقی» قائم مقام خانه صمت ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مشکلات تولیدکنندگان برای دریافت ارز مورد نیاز خود اظهار کرد: در حال حاضر گلایه و انتقادات متعددی از سوی بدنه تولید کشور پیرامون این مسئله وجود دارد. طولانی شدن مدت تخصیص ارز بخش تولید ریشه در کمبود ارزی دارد که در طول چند سال گذشته گریبان بخش تولید را گرفته است.

قائم مقام خانه صمت افزود: در حال حاضر کشور با منابع ارزی محدودی مواجه است و به همین خاطر بانک مرکزی ناگزیر است که تخصیص ارز را با دقتی بیشتر و به تبع آن در بازه زمانی طولانی تری به تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه تخصیص بدهد.

وی تصریح کرد: اکنون به دلیل نیاز جدی بخش تولید به تامین ارز، صف طولانی توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه برای تهیه آن تشکیل شده و همین مسئله باعث شده روند تخصیص ارز به آن‌ها با سرعت سابق انجام نشود. تامین ارز بخش تولید همواره به دو شکل تامین ارز نیمایی توسط بانک مرکزی و دوم از طریق ارز حاصل از صادرات صورت می‌پذیرد که الان شیوه نخست با کندی مواجه شده است.

خالقی خاطرنشان کرد: مضاف بر آثار منفی این موضوع در داخل کشور، روند آهسته تخصیص ارز تولیدکنندگان باعث ایجاد خدشه و بروز بی اعتمادی در تعاملات فعالان اقتصادی ایرانی با طرف خارجی شده است.

قائم مقام خانه صمت گفت: تاخیر در تامین ارز تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد، نمود خود را به اشکال مختلفی مثل پرداخت خسارت به طرف خارجی در پرداخت تعهدات مالی و افزایش قیمت ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه تولید نشان می‌دهد. به بیان ساده تر، اگر تامین ارز بعد از دو ماه انجام شود، تولیدکننده و یا واردکننده مواد اولیه ناگزیر است، کالا‌های مد نظر خود را با قیمتی بالاتر از بازار جهانی خریداری کند.

وی تاکید کرد: چنین مسئله‌ای ریسک سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی کشور را بالا می‌برد. اگر تولیدکننده‌ای می‌خواهد در بازار جهانی مثل فلزات و غلات رقابت کند، باید بداند که چه زمانی خرید کند و چه زمانی یک کالا را بفروشد.

خالقی در پایان اولویت‌بندی نیاز‌های وارداتی کشور را به عنوان مهمترین اقدام برای بهبود روند تخصیص ارز بخش تولید دانست و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مشغول به انجام این کار است، اما با این حال این نیاز احساس می‌شود که می‌بایست در جریان تامین ارز توجه ویژه‌ای به مسائل مهم تولید مانند واردات ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه و نهاده دامی شود تا واردات و تامین ارز کالا‌های نهایی و مصرفی.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40107
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://bazarnews.ir/
  • 402 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.