• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
6

اقتصاد دستوری باعث از دست دادن بازارها شده است

  • کد خبر : 40789
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
اقتصاد دستوری باعث از دست دادن بازارها شده است
آرمان خالقی با اشاره به اقتصاد دستوری گفت: اقتصاد دستوری کشور را به قهقرا می‌برد و باعث شده قدرت رقابت بین المللی را از دست بدهیم و بازار‌هایی که سال‌ها متعلق به بازرگانان ایرانی بود الان دست رقبا ترک و چینی است.

بیستمین جشنواره تولید ملی _افتخار ملی با حضور وزرا و مقامات کشوری در سالن خلیج فارس آغاز شد.

در ابتدای این مراسم «آرمان خالقی» قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن با اشاره به نبود برنامه ریزی بلند مدت در اقتصاد کشور گفت:باری به هر جهت حرکت کردن بزرگترین آسیب را به اقتصاد کشور زده است، با مدیریت برنامه می‌توانیم بسیاری از اتفاقات را پیش بینی کنیم و در برابر شوک‌های اقتصادی مقاوم باشیم.

خالقی با اشاره به اقتصاد دستوری گفت: اقتصاد دستوری کشور را به قهقرا می‌برد و باعث شده قدرت رقابت بین المللی را از دست بدهیم و بازار‌هایی که سال‌ها متعلق به بازرگانان ایرانی بود الان دست رقبا ترک و چینی است.

وی با اشاره به مشکلات بخش تولید گفت: دیوان سالاری و بوروکراسی اداری، قیمت گذاری دستوری، رکود تورمی حاکم بر بازار، تامین نقدینگی و تغییر مداوم نرخ ارز از جمله مشکلات موجود تولید است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تورم، امنیت اقتصادی و اعتماد مردم را از بین می‌برد، آن‌چنان که برنامه ریزی آینده را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکلات جدی در صادرات و تجارت بین الملل یادآور شد: برنامه مشخص و بلندمدتی برای کار با شرکت‌های خارج از کشور وجود ندارد و در این راستا باید فکر جدی برای گشودن بازار‌ها کنیم تا ظرفیت‌های داخلی معطل نمانده و از قافله به روز کردن ماشین آلات و فناوری‌ها عقب نمانیم.

صدور مجوز در کمتر از نصف روز

خالقی به برخی اقدامات انجام شده در یک سال گذشته از سوی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده و گفت: حضور در ستاد‌های تسهیل استان‌ها در کاهش مشکلات واحد‌های تولیدی بسیار اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: صدور جواز‌های تاسیس از سوی خانه‌های صمت، ضمن کاهش هزینه ها، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کرده و حتی به رکورد صدور مجوز در کمتر از نصف روز نیز دست یافتیم.

قائم مقام دبیرکل خانه صمت ایران همچنین به اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون بین الملل خانه صمت در باز کردن بازار‌های صادراتی برای صنایع کشور اشاره کرد که توسط استان‌های معین برای کشور‌های خاص انجام شده است.

وی ادامه‌داد: در کشور عراق دفتری توسط استان کرمانشاه و در استانبول ترکیه دفتری توسط استان آذربایجان شرقی ایجاد شده و در امارات و پاکستان نیز به ترتیب خانه‌های صمت تهران و یزد در حال پیگیری موضوع هستند و علاوه بر آن در اروپای شرقی و مرکزی در کشور مجارستان دفتری در دست تاسیس است و امیدواریم فرصت‌های تجاری خوبی از این محل شکل بگیرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40789
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://ana.press/
  • 149 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.