• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 0
15

وقتی صدای صنعت به اتاق‎های تصمیم‎گیری سفر رئیس جمهور نمی‎رسد/ گلایه صنعت‎گران از نادیده گرفتن خانه صنعت گلستان

  • کد خبر : 24017
  • ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۸:۴۲
وقتی صدای صنعت به اتاق‎های تصمیم‎گیری سفر رئیس جمهور نمی‎رسد/ گلایه صنعت‎گران از نادیده گرفتن خانه صنعت گلستان

در میز گرد تخصصی« انتظار صنعت، حمایت و تدبیر امید» که در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد نسبت به عدم هماهنگی با خانه صنعت استان گلستان برای ارائه مطالباتشان گلایه شد. به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در  روز دوشنبه ۲۴ دی ، حسن روحانی، رئیس جمهور در قالب کاروان تدبیر […]

در میز گرد تخصصی« انتظار صنعت، حمایت و تدبیر امید» که در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد نسبت به عدم هماهنگی با خانه صنعت استان گلستان برای ارائه مطالباتشان گلایه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در  روز دوشنبه ۲۴ دی ، حسن روحانی، رئیس جمهور در قالب کاروان تدبیر و امید  دومین سفر استانی خود را به استان گلستان خواهد داشت.

قطعا برنامه‎ریزی‎های زیادی برای اینکه در استان گلستان بتوان از حضور رئیس جمهور برای پیشبرد برنامه‎ها و حل مشکلات استان که از دیرباز باقی مانده انجام شده است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بحران بیکاری شاید مهمترین دستاوردی که می‎تواند سفر رئیس جمهور به استان گلستان داشته باشد را باید توجه به مسائل صنعت و اقتصادی استان دانست.

ولی نکته‎ای قابل تامل در این سفر وجود دارد، نخست آنکه در قبل از سفر رئیس جمهور جلسه نهایی شدن برنامه‎های سفر و طرح‎ها در سایت دولت بارگذاری شد و این موضوع بیانگر آن است که تصمیمات لازم را مسؤولان استانی برای حضور رئیس جمهور در استان گلستان اتخاذ کردند و به جمع‎بندی نهایی رسیدند.

اما این نکته از این جهت حائز اهمیت می‎شود که خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در نشست با اصحاب رسانه استان گلستان برای ارائه انتظارات صنعت‎گران از رئیس جمهور این گلایه را می‎کنند که هیچ هماهنگی با این مجموعه اتفاق نیفتاده است و از سویی اعتقاد دارند که تصمیم‎گیری دولتی برای بخش خصوصی سبب شد که مشکلات زیادی امروز گریبان اقتصاد و صنعت کشور را بگیرد.

گلایه دیگر صنعت‎گران از مجموعه  مسؤولان تصمیم‎گیر به‎کارگیری مدیران ناکارآمد در بخش صنعت در پست‎های بالاتر است و اعتقاد دارند که در این زمینه مسؤولان ارشد استانی باید با مجموعه بخش خصوصی و صنعت نشست‎هایی را برگزار می‎کردند.

از سویی دیگر نادیده گرفتن خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که صدای صنعت‎گران استان است در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان منجر به جریحه‎دار شدن روحیه صنعت‎گران شده است و انتظار دارند که با توجه به اهمیت نقش فعالان صنعت در استان گلستان مسؤولان استانی در جلسات مهم مثل کارگروه رفع موانع تولید نقش صنعت‎‎گران را نادیده نگیرند.

*مافیای واردات‌محوری مانع تشکیل اتاق صنعت در کشور شده است

الطفات کمیاب، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در این باره و در میزگرد تخصصی« انتظار صنعت، حمایت و تدبیر و امید » که با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد، می‎گوید: مافیایی در کشور به دنبال واردات‎محوری هستند سبب شد که اتاق صنعت در کشور شکل نگیرد.

وی یادآور شد: از این رو است که عمده تصمیم‎گیری‎های ما در کشور بدون نظر کارشناسان و متخصصان امر بود و این مهم سبب شده که افتخار ما در صنعت پرایدی شود که جان هزاران نفر را در کشور می‎گیرد.

کامیاب تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‎هایی که در کشور در حوزه نفت و گاز وجود دارد و با اهتمام به این موضوع که ما برای ۴۰۰ سال آینده از منابع گازی برخوردار هستیم بهترین فرصت برای سرمایه‎گذاری در کشور پتروشیمی است.

* پتروشیمی گلستان ۱۲ سال بلاتکلیف است

وی با بیان اینکه این پروژه نزدیک به ۱۲ سال است که بلاتکیلف مانده، افزود: دولت باید به تعهدات دولت‎های گذشته پایبند باشد و این عدم پایبندی سبب بدبینی مردم به نظام شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یادآور شد که بیش از ۹۰ صنعت باید در حوزه پتروشیمی ایجاد شود و این مهم سبب اشتغال زیادی در استان می‎شود.

کامیاب با بیان اینکه دولتمردان به‎جای عنوان ۳ هزار طرح که بخش خصوصی خود انجام می‎دهند به دنبال طرح‎های بزرگ و مادر در استان گلستان باشند، افزود: در روز نخست کلنگ‎زنی پتروشیمی استان گلستان مردم ۱۰ درصد سرمایه‎گذاری خود را در این حوزه که معادل ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود انجام دادند ولی پروژه‎ای که روزی با ۵۰۰ میلیارد تومان جمع می‎شد امروز به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تنها دولت است که می‎تواند پتروشیمی را در گلستان عملیاتی کند.

امیر یوسفی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در استان نیروی کار زیادی وجود دارد که برای اشتغال به استان‎های همجوار مثل مازندران می‎روند.

وی به ظرفیت استان گلستان در بحث صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در استان در حوزه بخش کشاورزی وجود دارد و دولت باید به بخش صنایع تبدیلی استان کمک کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: استان گلستان در تولیدات محصولات کشاورزی در کشور جایگاه خوبی دارد،گندم استان گلستان گلوتن بالایی دارد ولی قیمت در نظر گرفته شده برای گندم استان با دیگر استان‎ها برابر است.

*کارخانه‌های پنبه را در گلستان نتوانستیم حفظ کنیم

یوسفی با بیان اینکه روزگاری استان گلستان به عنوان سرزمین طلای سفید بود، افزود: امروز ببینید استان گلستان در این بخش به چه وضعی افتاده است و ما نتوانستیم کارخانه‎های خود را در این بخش حفظ کنیم.

امیر حسین ساداتی، نائب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این نشست تاکید کرد: در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان معافیت مالیاتی شهرک‎های صنعتی استان گلستان را خواستار هستیم.

وی تصریح کرد: در قانون برای شهرک‎های صنعتی با ۳۰ کیلومتر فاصله از مرکز استان معافیت‎های مالیاتی در نظر گرفته شده که ما نتوانستیم از ظرفیت‎های این قانون بهره‌مند شویم.

نائب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: میزان سرانه مردم استان گلستان نسبت به کشور از نصف نیز کمتر است و یکی از مطالبات مردم استان گلستان این مهم از رئیس جمهور است.

* شاخصه‌های بد صنعت پشت زیبایی گلستان پنهان است

ساداتی افزود: زیر زیبای‎ها و سطح سواد و بهداشت استان گلستان شاخصه‎های صنعتی استان که وضعیت خوبی ندارد پنهان است که باید دولت به آن توجه کند.

وی یادآور شد: همواره از دولت‎ها درخواست کردیم که نگاه متفاوتی به استان گلستان داشته باشند و این استان را نمی‎توان در کنار استان‎های توسعه یافته‎ای مثل اصفهان، تهران و مشهد قرار داد.

این صنعت‎گر استان گلستان متذکر شد: با توجه به اینکه استان گلستان در وضعیت درآمدی جایگاه خوبی ندارد ولی درآمد مالیاتی آن بالای ۱۰۰ درصد محقق می‎شود ولی استانی مثل اصفهان درآمد مالیاتیشان نزدیک به ۵۰ درصد تحقق یافته است و این خود جای سوال دارد.

ساداتی به توجه مدیران تصمیم‎گیری به تشکل صنعت در استان گلستان تاکید کرد و افزود: ۹۰ درصد واحدهای صنعتی استان گلستان مربوط به بخش خصوصی است و ۶۰ درصد سرمایه‎گذاری‎های استان توسط این بخش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای سفر رئیس جمهور با خانه صنعت استان گلستان اتفاق نیفتاده، افزود: در شورای گفت‎گوی دولت با بخش خصوصی و کارگروه رفع موانع تولید خانه صنعت جایگاهی ندارد و این خود جای سوال است.

 

 

 

رئیس خانه صنعت گلستان:

رئیس جمهور در سفر به گلستان به بلاتکلیفی ۱۲ ساله پتروشیمی پایان دهد/ مشکل پتروشیمی گلستان تنها منابع مالی است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در پروژه پتروشیمی گلستان عمل نکرده است، گفت: رئیس جمهور در سفر به گلستان به بلاتکلیفی ۱۲ ساله پتروشیمی پایان دهد؛ اینکه دولت توپ را در زمین دیگری بیندازد برای ما به‎عنوان خانه صنعت استان و همچنین سهام‎داران قابل قبول نیست.

 

الطافت کامیاب امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با بیان اینکه متأسفانه عمده سرمایه‎گذاری‎های ما در گذشته بدون کارشناسی انجام شده است، اظهار کرد: ما هیچ‎گاه نتوانستیم خودروساز خوبی باشیم و آخرین افتخار پراید بوده که جان هزاران نفر را می‎گیرد و اگر این منابعی را که برای خودروهای داخلی هزینه می‎کنیم برای پتروشیمی هزینه می‎کردیم امروز هیچ بیکاری در کشور نداشتیم و بیشترین منابع ارزی را می‎توانستیم جذب کنیم.

وی با بیان اینکه ما دومین تولیدکننده گاز دنیا هستیم، افزود: بهترین مزیت ما در پتروشیمی و صنابع پایین‎دستی پتروشیمی است لذا اگر در حال حاضر نیز به جای تمرکز در بخش‎هایی مانند تولید خودرو به این بخش‎ها توجه شود و در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هزینه شود مشکلات اشتغال حل می‎شود و دیگر هیچ بیکاری در جامعه نداریم.

*دولت در پتروشیمی گلستان به تعهدات خود عمل نکرد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به مشکل پتروشیمی گلستان توضیح داد: پیگیری‎های ۱۲ ساله ما برای حل مشکل پتروشیمی گلستان بی‎نتیجه مانده است و از دولت فعلی خواستاریم به مسأله پتروشیمی توجه کند و اعتقاد داریم اگر هم این پروژه تعهد دولت قبلی بوده دولت فعلی موظف به پیگیری آن است.

کامیاب بیان کرد: ۱۲ سال گذشته به‎عنوان نماینده بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی با دولت وقت، استاندار و نماینده تام‎الاختیار وزیر نفت توافق‎نامه‎ای را امضا کردیم که بخش خصوصی ۱۰ درصد و دولت ۹۰ درصد از منابع خود و منابع وزارت نفت را برای راه‎اندازی پتروشیمی اختصاص دهد به‎دنبال آن بیش از ۹۷ هزار نفر مردم گلستان از سبد خانوار خود کسر کردند و در این پروژه مشارکت کردند اما متأسفانه دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه در آن زمان که پروژه پتروشیمی کلنگ‎زنی شده بود دولت به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که مردم هشت درصد سهم خود معادل بیش از ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را آورده بودند، گفت: امروز این پروژه حداقل به ۴ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و آورده مردم به یک درصد پروژه تبدیل شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان از دولت خواست تا برای توسعه استان طرح‎های بزرگ و ملی از جمله پتروشیمی گلستان که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را اجرایی کند و تأکید کرد:از رئیس جمهور انتظار داریم در این سفر برای تحقق انتظار ۱۲ ساله مردم تصمیمی بگیرند و مردم را از انتظار و بلاتکلیفی رها کنند؛ یا تصمیم بگیرند پتروشیمی گلستان را اجرایی و یا آن را جمع کند اینکه دولت توپ را در زمین دیگری بیندازد برای ما به‎عنوان خانه صنعت استان و سهام‎داران قابل قبول نیست.

*مشکل پتروشیمی گلستان تنها منابع مالی است

کامیاب با بیان اینکه مشکل پتروشیمی گلستان تنها منابع مالی است، اذعان کرد: پروژه پتروشیمی گلستان تنها به دست دولت حل‎شدنی است، ۹۵ هزار نفر ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ آوردند و مابقی آن تنها به دستان دولت و کمک مردم اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت باید برای هر بیماری نسخه خودش را بپیچد، تأکید کرد: مشارکت مردم در پروژه پتروشیمی نه تنها از بین نرفته بلکه چند برابر شده است ولی دغدغه ما توسعه استان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید اعلام کند از صندوق توسعه ملی چه میزان برای تولید و اشتغال کشور پرداخت شده و همچنین اعلام کند سهم استان گلستان چقدر بوده و تاکنون چه میزان پرداخت شده است.

کامیاب با اشاره به اینکه در دولت اول و دوم آقای روحانی تسهیلاتی از از طریق صندوق توسعه ملی به بخش صنعت پرداخت شده است، بیان کرد: ما از آقای رئیس جمهور می‎خواهیم به طور شفاف اعلام کنند سهم جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان گلستان چه میزان بود و چقدر تاکنون تخصیص یافته است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تأکید کرد: از استاندار گلستان می‎خواهیم سهم استان از منابع ملی را پیگیری کند در واقع اگر دولتمردان به این موضوع توجه می‎کردند نه تنها پتروشیمی گلستان بلکه طرح‎های مشابه این پروژه راه‎اندازی می‎شد.

*مدیر ناتوان در استان گلستان زیاد است/ افتتاح ۳ هزار طرح منجر به توسعه گلستان نمیشود

وی با بیان اینکه افتتاح ۳ هزار طرح در استان گلستان مشکل مردم را حل نمی‎کند و منجر به توسعه استان نمی‎شود، ابراز کرد: مدیران ناتوان در استان زیاد داریم و کسی که در یک سازمان و یا در پتروشیمی جز سیاسی‎کاری کاری نکرده و امروز با لابی می‎خواهد در استان پُست بزرگتری بگیرد که این خیانت است.

معافیت مالیاتی شهرک‎های صنعتی یکی از مطالبات صنعت‎ گلستان از رئیس‌جمهور/ بین نگرش مدیران گلستانی با بخش توسعه اقتصادی شکاف وجود دارد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت گلستان گفت: در قانون آمده شهرک‎های صنعتی که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز استان قرار داشته باشند از معافیت‎های مالیاتی برخوردار می‎شوند حال آن شهرک صنعتی که با توجه به شرایط استان گلستان در فاصله کمتر ۳۰ کیلومتری قرار گرفته آیا باید از معافیت مالیاتی محروم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نوری‎سعید بنی‎عقیل عصر شنبه در میزگرد تخصصی «انتظار صنعت، حمایت و تدبیر و امید» که به‎مناسبت سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: شاید اگر بخواهیم به بررسی نیازها و تقاضاها و مشکلات بخش خودمان بپردازیم از دیدگاه بنده بیش از ۹۵ درصد مسائلی پیش‎روی ما استانی است و به عقیده بنده در درون استان قابل حل است.

* شکاف بین نگرش مدیران گلستانی با بخش توسعه اقتصادی وجود دارد

وی با بیان اینکه شکاف عظیمی بین دیدگاه‎ها و نگرش مدیران استانی با بخش توسعه اقتصادی وجود دارد، افزود: متأسفانه این اتفاق موجب شده بسیاری از حرکات کند شود و بخشی از ایده‎ها اجرایی نشود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه گاهی اوقات بخشنامه یا طرحی ارائه می‎شود که به درستی اجرایی نمی‎شود، بیان کرد: در قالب طرح کارورزی دولت در سال گذشته به بخش خصوصی اعلام کرده که در صورت استخدام نیروی انسانی پس از دو سال هزینه‎های بیمه از کارفرما معاف می‎شود اما در حال حاضر کارفرما به‎دلیل عدم اجرای یک بخشنامه جریمه شده است.

بنی‎عقیل اضافه کرد: در قانون آمده شهرک‎های صنعتی که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز استان قرار داشته باشند از معافیت‎های مالیاتی برخوردار می‎شوند حال آن شهرک صنعتی که با توجه به شرایط استان گلستان در فاصله کمتر ۳۰ کیلومتری قرار گرفته آیا باید به خاطر دو الی سه کیلومتر از معافیت مالیاتی محروم شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان در انتخاب مدیران استانی از نظرات دلسوزان بخش صنعت غافل نشوند، ابراز کرد: خانه صنعت یک NGO متشکل از صنعت‎گران استان است، ما در میدان عمل هستیم و می‎دانیم چه اتفاقی می‎افتد؛ متأسفانه مدیرانی در سطح کشور و استان وجود دارند که دیدگاه سنتی دارند و مسائل مربوط به بخش اقتصادی و توسعه‎ای را کامل حس نمی‎کنند.

* ادعای مسوولان در کنار صنعت‌گران بودن واقعیت ندارد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان تصریح کرد: مسؤولان در تمام سخنرانی‎ها ادعا می‎کنند که در کنار صنعت‎گران هستند اما در عمل اینطور نیست و نگاه از بالا به پایین است و متأسفانه برخی مدیران تصور می‎کنند نظر و عملکرد آنها صحیح است و همه باید از آنها تبعیت کنند.

بنی‎عقیل با بیان اینکه تا زمانی که نگرش مدیرمآبانه بالای رأس نشستن وجود داشته باشد هیچ مشکلی حل نمی‎شود، افزود: در حال حاضر یکی از دغدغه‎های دولت مسأله اشتغال است و با مقایسه بین استان‎ها تفاوت بین گلستان با سایر استان‎ها را در این بخش به عینه می‎بینیم.

وی با طرح این پرسش که چرا باید در شهرک‎های صنعتی گلستان شاهد تعطیلی واحدها باشیم، پاسخ داد: متأسفانه بین افرادی که تصمیم‎گیرنده هستند و کسانی که در بخش تولیدی و اقتصادی هستند شکاف و فاصله دیدگاه وجود دارد.

وقتی صدای صنعت به اتاق‎های تصمیم‎گیری سفر رئیس جمهور نمی‎رسد/ گلایه صنعت‎گران از نادیده گرفتن خانه صنعت گلستان

در میز گرد تخصصی« انتظار صنعت، حمایت و تدبیر امید» که در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد نسبت به عدم هماهنگی با خانه صنعت استان گلستان برای ارائه مطالباتشان گلایه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در  روز دوشنبه ۲۴ دی ، حسن روحانی، رئیس جمهور در قالب کاروان تدبیر و امید  دومین سفر استانی خود را به استان گلستان خواهد داشت.

قطعا برنامه‎ریزی‎های زیادی برای اینکه در استان گلستان بتوان از حضور رئیس جمهور برای پیشبرد برنامه‎ها و حل مشکلات استان که از دیرباز باقی مانده انجام شده است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بحران بیکاری شاید مهمترین دستاوردی که می‎تواند سفر رئیس جمهور به استان گلستان داشته باشد را باید توجه به مسائل صنعت و اقتصادی استان دانست.

ولی نکته‎ای قابل تامل در این سفر وجود دارد، نخست آنکه در قبل از سفر رئیس جمهور جلسه نهایی شدن برنامه‎های سفر و طرح‎ها در سایت دولت بارگذاری شد و این موضوع بیانگر آن است که تصمیمات لازم را مسؤولان استانی برای حضور رئیس جمهور در استان گلستان اتخاذ کردند و به جمع‎بندی نهایی رسیدند.

اما این نکته از این جهت حائز اهمیت می‎شود که خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در نشست با اصحاب رسانه استان گلستان برای ارائه انتظارات صنعت‎گران از رئیس جمهور این گلایه را می‎کنند که هیچ هماهنگی با این مجموعه اتفاق نیفتاده است و از سویی اعتقاد دارند که تصمیم‎گیری دولتی برای بخش خصوصی سبب شد که مشکلات زیادی امروز گریبان اقتصاد و صنعت کشور را بگیرد.

گلایه دیگر صنعت‎گران از مجموعه  مسؤولان تصمیم‎گیر به‎کارگیری مدیران ناکارآمد در بخش صنعت در پست‎های بالاتر است و اعتقاد دارند که در این زمینه مسؤولان ارشد استانی باید با مجموعه بخش خصوصی و صنعت نشست‎هایی را برگزار می‎کردند.

از سویی دیگر نادیده گرفتن خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که صدای صنعت‎گران استان است در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان منجر به جریحه‎دار شدن روحیه صنعت‎گران شده است و انتظار دارند که با توجه به اهمیت نقش فعالان صنعت در استان گلستان مسؤولان استانی در جلسات مهم مثل کارگروه رفع موانع تولید نقش صنعت‎‎گران را نادیده نگیرند.

*مافیای واردات‌محوری مانع تشکیل اتاق صنعت در کشور شده است

الطفات کمیاب، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در این باره و در میزگرد تخصصی« انتظار صنعت، حمایت و تدبیر و امید » که با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد، می‎گوید: مافیایی در کشور به دنبال واردات‎محوری هستند سبب شد که اتاق صنعت در کشور شکل نگیرد.

وی یادآور شد: از این رو است که عمده تصمیم‎گیری‎های ما در کشور بدون نظر کارشناسان و متخصصان امر بود و این مهم سبب شده که افتخار ما در صنعت پرایدی شود که جان هزاران نفر را در کشور می‎گیرد.

کامیاب تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‎هایی که در کشور در حوزه نفت و گاز وجود دارد و با اهتمام به این موضوع که ما برای ۴۰۰ سال آینده از منابع گازی برخوردار هستیم بهترین فرصت برای سرمایه‎گذاری در کشور پتروشیمی است.

* پتروشیمی گلستان ۱۲ سال بلاتکلیف است

وی با بیان اینکه این پروژه نزدیک به ۱۲ سال است که بلاتکیلف مانده، افزود: دولت باید به تعهدات دولت‎های گذشته پایبند باشد و این عدم پایبندی سبب بدبینی مردم به نظام شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یادآور شد که بیش از ۹۰ صنعت باید در حوزه پتروشیمی ایجاد شود و این مهم سبب اشتغال زیادی در استان می‎شود.

کامیاب با بیان اینکه دولتمردان به‎جای عنوان ۳ هزار طرح که بخش خصوصی خود انجام می‎دهند به دنبال طرح‎های بزرگ و مادر در استان گلستان باشند، افزود: در روز نخست کلنگ‎زنی پتروشیمی استان گلستان مردم ۱۰ درصد سرمایه‎گذاری خود را در این حوزه که معادل ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود انجام دادند ولی پروژه‎ای که روزی با ۵۰۰ میلیارد تومان جمع می‎شد امروز به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تنها دولت است که می‎تواند پتروشیمی را در گلستان عملیاتی کند.

امیر یوسفی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در استان نیروی کار زیادی وجود دارد که برای اشتغال به استان‎های همجوار مثل مازندران می‎روند.

وی به ظرفیت استان گلستان در بحث صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در استان در حوزه بخش کشاورزی وجود دارد و دولت باید به بخش صنایع تبدیلی استان کمک کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: استان گلستان در تولیدات محصولات کشاورزی در کشور جایگاه خوبی دارد،گندم استان گلستان گلوتن بالایی دارد ولی قیمت در نظر گرفته شده برای گندم استان با دیگر استان‎ها برابر است.

*کارخانه‌های پنبه را در گلستان نتوانستیم حفظ کنیم

یوسفی با بیان اینکه روزگاری استان گلستان به عنوان سرزمین طلای سفید بود، افزود: امروز ببینید استان گلستان در این بخش به چه وضعی افتاده است و ما نتوانستیم کارخانه‎های خود را در این بخش حفظ کنیم.

امیر حسین ساداتی، نائب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این نشست تاکید کرد: در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان معافیت مالیاتی شهرک‎های صنعتی استان گلستان را خواستار هستیم.

وی تصریح کرد: در قانون برای شهرک‎های صنعتی با ۳۰ کیلومتر فاصله از مرکز استان معافیت‎های مالیاتی در نظر گرفته شده که ما نتوانستیم از ظرفیت‎های این قانون بهره‌مند شویم.

نائب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: میزان سرانه مردم استان گلستان نسبت به کشور از نصف نیز کمتر است و یکی از مطالبات مردم استان گلستان این مهم از رئیس جمهور است.

* شاخصه‌های بد صنعت پشت زیبایی گلستان پنهان است

ساداتی افزود: زیر زیبای‎ها و سطح سواد و بهداشت استان گلستان شاخصه‎های صنعتی استان که وضعیت خوبی ندارد پنهان است که باید دولت به آن توجه کند.

وی یادآور شد: همواره از دولت‎ها درخواست کردیم که نگاه متفاوتی به استان گلستان داشته باشند و این استان را نمی‎توان در کنار استان‎های توسعه یافته‎ای مثل اصفهان، تهران و مشهد قرار داد.

این صنعت‎گر استان گلستان متذکر شد: با توجه به اینکه استان گلستان در وضعیت درآمدی جایگاه خوبی ندارد ولی درآمد مالیاتی آن بالای ۱۰۰ درصد محقق می‎شود ولی استانی مثل اصفهان درآمد مالیاتیشان نزدیک به ۵۰ درصد تحقق یافته است و این خود جای سوال دارد.

ساداتی به توجه مدیران تصمیم‎گیری به تشکل صنعت در استان گلستان تاکید کرد و افزود: ۹۰ درصد واحدهای صنعتی استان گلستان مربوط به بخش خصوصی است و ۶۰ درصد سرمایه‎گذاری‎های استان توسط این بخش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای سفر رئیس جمهور با خانه صنعت استان گلستان اتفاق نیفتاده، افزود: در شورای گفت‎گوی دولت با بخش خصوصی و کارگروه رفع موانع تولید خانه صنعت جایگاهی ندارد و این خود جای سوال است.

ساداتی: سرمایه‎گذاری دولت در بخش صنعت گلستان مهمترین دستاوردهای سفر استانی رئیس‎جمهور/ صنعت تنها بخشی است که تشکل قانونی و حقوقی ندارد

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: یکی از مهم‎ترین مواردی که باید در سفر رئیس جمهور در حوزه صنعت به گلستان توجه شود سرمایه‎گذاری دولت در بخش صنعت استان است که باید یکی از خواسته‎های مهم مسؤولان گلستان و از دستاوردهای سفر استانی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیرحسین ساداتی عصر امروز در میزگرد تخصصی «انتظار صنعت، حمایت و تدبیر و امید» که به‎مناسبت سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‎ها به‎عنوان بخش آگاهی‎رسانی جامعه می‎تواند به حوزه صنعت، تولید و اشتغال کمک کنند و پل ارتباطی بین ما و مسؤولان باشند.

وی ادامه داد: می‎خواهیم از فرصت سفر رئیس جمهور به استان گلستان استفاده کنیم و سطح انتظارات و خواسته‎های واحدهای صنعتی را از طریق رسانه‎ها به گوش مسؤولان برسانیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان گلستان افزود: شاخصه‎هایی در خصوص استان گلستان وجود دارد که مهم‎ترین آن میزان سرانه مردم گلستان است که نسبت به میانگین کشوری از نصف هم کمتر است، همچنین استان گلستان در شاخص صنعتی و برخی دیگر از شاخصه‎ها وضعیت خوبی ندارد اما زیبایی‎ها و ظرفیت‎های ظاهری حوزه منابع طبیعی، بهداشت و سطح سواد موجب شده مشکلات استان دیده نشود.

ساداتی با بیان اینکه همیشه از مسؤولان خواستیم نگاه متفاوتی به استان‎هایی مانند گلستان داشته باشند که تقریباً در زمره استان‎های توسعه نیافته قرار دارد، متذکر شد: متأسفانه در سطح کلان نسخه‎ای که پیچیده می‎شود برای همه به صورت یکسان عملی می‎شود این در حالی است که با توجه به شرایط هر استان به‎ویژه استان‎های توسعه‎نیافته اعتبارات و برنامه‎ها باید به شکل دیگری دیده شود.

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: این نگاه که استان‎های برخوردار را در کنار استان توسعه‎نیافته‎ای مانند گلستان قرار می‎دهد و شاخص‎های اقتصادی را یکسان لحاظ می‎کند موجب می‎شود در استان گلستان نتوانیم در حد انتظار عمل کنیم.

وی یادآور شد: استان گلستان که از لحاظ شرایط اقتصادی رتبه خوبی ندارد اما درآمد مالیاتی آن بالای ۱۰۰ درصد است و در استان اصفهان که شاخص درآمدی بیشتری دارد کمتر از ۵۰ درصد درآمد مالیاتی دارد و این سوال مطرح است استانی که مشکلات اقتصادی دارد چگونه درآمد مالیاتی آن بیشتر از استان‎های دیگر است و مسائلی مانند نرخ مالیاتی و حریم دادن مالیات در واحدهای صنعتی شعاع ۳۰ کیلومتری باید در کارگروه منسجم‎تر مورد بررسی قرار گیرد.

ساداتی گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به گلستان باید به استان استراتژیک گلستان نگاه ویژه‎ای شود و دستورات شاخص و ویژه‎ای نیز لحاظ شود.

* گلستان نیازمند سرمایهگذاری دولت در بخش صنعت استان است

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: در مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی از استان گلستان از سوی سازمان صنایع و جهاد کشاورزی مجوز گرفتند که از مجموع این تعداد ۹۰ درصد بخش خصوصی و ۱۰ درصد مربوط به بخش عمومی است و سرمایه‎گذاری صورت گرفته در این واحدها ۶۰ درصد برای بخش خصوصی و ۴۰ درصد برای واحدها و نهادهای عمومی است.

وی ادامه داد: این آمار نشان می‎دهد نه در گذشته که جزو مازندران بودیم و نه با گذشت ۲۰ سال از تأسیس استان گلستان از سوی دولت در حوزه صنعت، ریالی سرمایه‎گذاری به‎عنوان صنایع ملی که بتواند صنایع پایین‎دستی را فعال کند در استان صورت نگرفته است.

ساداتی با تأکید بر اینکه برای سرمایه‎گذاری در حوزه صنعت باید با مشورت فعالان و دلسوزان بخش خصوصی طرح‎های ملی و خاص ارائه شود، اذعان کرد: یکی از مهم‎ترین مواردی که باید در سفر رئیس جمهور در امر صنعت به استان توجه شود سرمایه‎گذاری دولت در بخش صنعت استان است که باید یکی از خواسته‎های مهم مسؤولان گلستان و از دستاوردهای سفر استانی باشد.

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان ابراز کرد: در جلسه‎ای که در جریان سفر هیئت دولت به استان گلستان بود نماینده ولی‎فقیه در گلستان و جمعی از مسؤولان به مسأله پتروشیمی گلستان اشاره کردند گرچه استاندار سابق موافق این پروژه نبودند اما یکی از خواسته‎های تراز اول استان گلستان پروژه پتروشیمی بود که به همین دلیل آقای رئیس جمهور در سفر قبلی وعده‎هایی دادند اما متأسفانه هنوز عملی نشده است.

وی بیان کرد: گرچه یکی از مطالبات ما اجرای پروژه پتروشیمی گلستان است اما انتظار ما بیش از پتروشیمی است و صنایع بالادستی زیادی در کنار پتروشیمی می‎توان در استان ایجاد کرد.

ساداتی با بیان اینکه متأسفانه خانه صنعت به دلیل اینکه تشکل مردم‎نهاد است معمولاً از سوی حاکمیت و دستگاه ذی‎ربط خیلی جدی گرفته نمی‎شود، افزود: معمولاً اتاق بازرگانی برای مناسبت‎هایی مانند سفر رئیس جمهور به گلستان معیار قرار می‎گیرد و در حالی که خانه صنعت در گذشته در شورای گفت‎وگو، کارگروه رفع موانع تولید و خانه صنعت حضور داشته الآن از این کارگروه‎ها حذف شده است.

* کسانی که در واردات منافع دارند اجازه نمیدهند تولید رونق بگیرد/ گلستان سومین استان فقیر کشور

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: با وجود نقش کلیدی صنعت در کشور چرا تشکل خانه صنعت جایگاه حقوقی، قانونی و رسمی پیدا نمی‎کند و حتی تلاش‎های خانه صنعت کشور را بسیاری از مواقع با بی‎توجهی و سنگ‎اندازی روبه‎رو می‎شود.

وی تصریح کرد: استان گلستان با ۳۰٫۶۸ درصد سومین رتبه فقر را بعد از سیستان و بلوچستان و کرمان دارد در حالی که همجوار استان مازندران هستیم که شاخص صنعت و نرخ فقر آن بسیار وضعیت مطلوب‎تری دارد.

ساداتی تأکید کرد: استان گلستان وضعیت رقابتی که نسبت به استان‎های مازندران دارددارا بودن مرز مشترک است که با حوزه سی آی اس دارد متأسفانه بهترین محصولات کشاورزی را تولید می‎کنیم اما نمی‎توانیم از آن منفعت ببریم.

نایب رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: ما در حوزه صنعت می‎توانیم این قول را به مسؤولان بدهیم که بخش صنعت به‎عنوان خط مقدم می‎تواند شرایط را به سمتی سوق دهد که این نرخ‎ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه کسانی که در واردات منافع دارند اجازه نمی‎دهند تولید رونق بگیرد و برای همین اجازه ندادند صنعت نهاد مستقل قانونی داشته باشد، یادآور شد: با وجود اینکه کشاورزی معدن پزشکان و کشاورزی و … نهاد و تشکل قانونی دارد اما صنعت از این مهم بی‎بهره است.

ساداتی اضافه کرد: صنعت تنها بخش است که یک تشکل قانونی و حقوقی ندارد که این مسأله جای بسی تعجب است.

رشدی که لایق کشاورزی استان گلستان بود اتفاق نیفتاد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت گلستان با بیان اینکه هیچ‎گاه نگذاشتیم رشدی که لایق کشاورزان بوده در استان ایجاد شود، گفت: متأسفانه نگاه ویژه‎ای که نسبت به بخش کشاورزی گلستان مدنظر بوده در بعد از انقلاب اسلامی نیز محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر یوسفی عصر شنبه در میزگرد تخصصی «انتظار صنعت، حمایت و تدبیر و امید» که به‎مناسبت سفر رئیس جمهور به استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت در استان گلستان و کشور وضعیت خوبی ندارد و نیاز است نگاه‎های مسؤولان نسبت به صنعت و تغییر و تحولات این بخش تغییر یابد و مورد بازنگری قرار گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب باید برای حفظ و نگه‎داری صنعت‎گران و کسانی که در این بخش سرمایه‎گذاری کردند و در شرایط فعلی با مشکلاتی مواجه شدند، تلاش شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان گلستان به برخی از موضوعات باید توجه ویژه‎ای شود، بیان کرد: با توجه به کشاورزی بودن گلستان و امکانات و ارزش افزوده‎ای که از بخش صنعت و کشاورزی می‎تواند ایجاد شود، می‎تواند به درآمد و اشتغال استان کمک کند.

یوسفی با بیان اینکه درآمد اصلی استان گلستان از بخش کشاورزی تأمین می‎شود، ابراز کرد: اکثراً کشاورزی در استان خرده‌مالکی است و کشاورزان عمده و دارای املاک زیادی در استان وجود ندارد و صنعت با توجه به کشاورزی در استان رشد نیافته لذا همین موجب شده نتوانیم درآمد خوبی را در استان ایجاد کنیم.

* گلستان با وجود رتبه دوم تولید گندم کشور متأسفانه فرآوری گندم انجام نمیشود

وی بر لزوم توجه ویژه مسؤولان به بخش کشاورزی گلستان تأکید کرد و گفت: اگر ما در این شرایط بتوانیم تولیدات استان را فرآوری کنیم و شرایطی ایجاد شود که ارزش افزوده آن شامل استان شود شرایط بهتر می‎شود؛ رتبه دوم تولید گندم در کشور را داریم اما متأسفانه فرآوری گندم در استان انجام نمی‎شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به اینکه هیچ‎گاه نگذاشتیم رشدی که لایق کشاورزان بوده در استان گلستان ایجاد شود، ابراز کرد: متأسفانه نگاه ویژه‎ای که نسبت به بخش کشاورزی گلستان مدنظر بوده در بعد از انقلاب اسلامی نیز محقق نشده است.

یوسفی بیان کرد: روزی گلستان سرزمین طلای سفید بوده و فعالیت کارخانجات مختلف زمینه اشتغال را برای استان فراهم می‎کرد اما همه کارخانجات از چرخه تولید و اشتغال خارج شدند چراکه نتوانستیم زیرساخت‎های مربوط به آنها را حفظ کنیم که باید در این بخش تحولی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم برای مردم استان اشتغال ایجاد کنیم از طرفی دولت هم امکاناتی برای جذب نیرو ندارد، یادآور شد: بخش خصوصی باید با مجموعه تولیدی برای اشتغال وارد شود ولی وقتی بخش خصوصی حمایت نمی‎شود چگونه می‎توان انتظار داشت در راستای حل معضل بیکاری موثر واقع شوند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه در استان گلستان به بخش تجارت بیش از تولید اهمیت داده می‎شود که این نگاه باید تغییر کند، بیان کرد: تا چه زمانی می‎توان به واحدهای تولیدی مُسَکن بدهیم تا آن را سرپا نگه داریم این کار از پایه تا اساس مشکل دارد.

*عملاً از صنعت هیچ حمایتی نمیشود/ حل مشکل اشتغال در گرو استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای داخلی است

یوسفی با بیان اینکه عملاً از صنعت هیچ حمایتی نمی‎شود، اذعان کرد: حل مشکل اشتغال در گرو استفاده از ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های داخلی است.

وی افزود: شهرک صنعتی دارای فاصله ۳۰ کیلومتری با مرکز استان وجود ندارد جز چند شهرک صنعتی مابقی در فاصله ۳۰ کیلومتری با مرکز استان وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه مشکلاتی در صنعت ما به وجود آمده و تشکل خانه صنعت نتوانسته چالش‎ها و مشکلات این بخش را حل کند، بیان کرد: اگر دولت و مجموعه دولتی به این بخش توجه ویژه‎ای می‎کردند چنین اتفاقی رخ نمی‎داد و اگر خانه صنعت را پررنگ ببینند ما با چالش‎های حوزه صنعت کمتر روبه‎رو می‎شویم

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=24017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.