• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 0
13
تاثیر آزادسازی منابع ارزی بر بازارها

نرخ دلار کاهشی می شود؟

  • کد خبر : 40426
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
نرخ دلار کاهشی می شود؟
آنطورکه کارشناسان اقتصادی می‌گویند آزادسازی‌ منابع ارزی ایران به تداوم تثبیت نرخ‌ها و آرامش در بازار ارز منجر می‌شود.

بالاخره بعد از چندماه رایزنی روز گذشته منابع ارزی ایران به حساب‌های بانکی در دوحه قطر منتقل شد. این خبر را روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: در تاریخ ۱۹مرداد سال‌جاری همه منابع غیرقابل دسترس ایران در کره‌جنوبی به‌حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

در این مدت ۶بانک ایرانی کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر در ۲بانک قطری الدخان و الاهلی حساب باز کردند.

محمدرضا فرزین با بیان اینکه انجام تمام پرداخت‌ها را کارگزاران بین‌المللی بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت خواهند داد، گفت: روز گذشته نامه‌ای رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که براساس آن حساب بانک‌های ایرانی فعال شده و امروز ۵میلیارد و ۵۷۶میلیون و ۴۹۲هزار یورو به‌حساب ۶بانک ایرانی نزد ۲بانک الاهلی و الدخان واریز شده است.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه منابع حاصل شده، ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده خواهند شد، گفت: دسترسی به منابع ارزی کشور در چند کشور دیگر نیز در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.

 کارشناسان می‌گویند آزادسازی‌ این منابع می‌تواند آثار مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. اگرچه قرار است این منابع صرف تامین کالاهای اساسی شود و دسترسی مستقیم در این‌باره وجود ندارد، اما این اتفاق می‌تواند فشار را بر منابع ارزی فعلی کشور کاهش دهد. درواقع حالا با آزادسازی‌ منابع ارزی بانک مرکزی می‌تواند منابع فعلی ارزی را صرف سایر ضروریات اقتصادی کند و از این جهت آزادسازی ۶میلیارد دلار از منابع ارزی می‌تواند تا مدتی بر بازار ارز تأثیر داشته باشد.

آثار روانی آزادسازی‌ منابع ارزی

آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت:

این اتفاق آثار روانی مثبتی در بازار و اقتصاد ایران دارد و ذهنیت مردم به این سمت و سو تغییر پیدا خواهد کرد که منابع ارزی تامین می‌شود و دولت کمبود منابع ارزی برای خرید مایحتاج عمومی ازجمله کالاهای اساسی و دارو ندارد.

ابزاری برای کنترل تورم

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس:

آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی تأثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد داشت و نوسانات در این بازار را به حداقل خواهد رساند. این اتفاق مقدمه خوبی برای رونق تولید و کنترل تورم است زیرا به تعادل در عرضه و تقاضای ارز و تامین نیازهای خطوط تولید منجر می‌شود.

قیمت دلار کاهش می‌یابد

موسی آقایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان:

آزادسازی منابع ارزی ایران می‌تواند دست بانک مرکزی را بازتر و بازار اسکناس را نیز با کاهش قیمت مواجه کند. در واقع بانک مرکزی می‌تواند با منابع ارزی قبلی که در اختیار دارد به‌راحتی بازار ارز را مدیریت کند. بدون شک سرعت کاهش قیمت دلار بیشتر خواهد شد.

تأثیر منابع آزاد شده بر بازار اسکناس

محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران:

آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران می‌تواند برای چندین ماه، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز بازتر کند و نقطه اتکای اصلی‌ترین نهاد پولی و ارزی باشد. پیش‌بینی می‌شود اثرات منابع آزاد شده در بازار اسکناس هم از همین هفته مشاهده شود.

ایجاد آرامش در سایر بازارها

‌علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس:

آزادسازی‌ منابع ارزی ایران به ثبات و آرامش در بازار ارز و به‌دنبال آن ثبات در سایر بازارها ازجمله مسکن و خودرو و طلا منجر می‌شود. در این شرایط است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد توجیه پیدا می‌کند.

افزایش توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

حامد امینی‌مصلح‌آبادی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران:

دولت برای تامین کالاهای اساسی به ۱۰میلیارد دلار منابع ارزی نیاز دارد که برای آن مجبور بود از منابع قبلی استفاده کند یا نفت بفروشد، اما حالا می‌تواند بازار ارز را کنترل کرده و تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی را هم از طریق منابع ارزی آزادشده انجام دهد. درواقع حالا دست بانک مرکزی کمی بازتر از قبل شده تا بتواند سیاست تثبیت ارز را اجرا کند.

کاهش انتظارات تورمی

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان:

هزینه واردات ایران ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار است. اگر منابع ارزی موجود آزاد نمی‌شد، ایران باید برای خرید محصولات غیرتحریمی مانند موادغذایی و دارو از منابع ارزی در اختیار خود هزینه می‌کرد، اما با این اتفاق ۶میلیارد دلار از هزینه وارداتی ایران از این طریق تامین شده و دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز از طریق منابع در اختیارش بازتر خواهد شد. این اتفاق همچنین علامتی برای کاهش انتظارات تورمی است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40426
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://www.hamshahrionline.ir/
  • 411 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.