• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 6
4

قیمت‌گذاری دستوری، كیفیت را به حاشیه می‌برد

  • کد خبر : 41983
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
قیمت‌گذاری دستوری، كیفیت را به حاشیه می‌برد
آرمان خالقی گفت: هر چقدر كه اقتصاد بسته تر و دستوری تر باشد شركت‌های تولید داخلی بحث كیفیت را از دستور كار خود خارج می‌كنند و اینجاست كه رقابت برعكس می‌شود و كیفیت رنگ می‌بازد.

مهندس آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درباره نقش كیفی سازی تولید ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: عواملی مانند توسعه تجارت، افزایش تخصص نیروی كار و ارتقای صنایع جدید تولید باید در كنار هم قرار گیرند تا منجر به افزایش كیفیت تولید ملی شوند.

وی استاندارد بودن یك كالا را به معنای برخورداری از حدأقل‌های كیفیت مطلوب كالا تعریف كرد و افزود: آنچه كه در بازار، مزیت رقابتی ایجاد می‌كند میزان مطلوب بودن كالاست كه برای مصرف كننده فراهم می‌شود یعنی هرچقدر كه كالا بتواند نیاز مصرف كننده را بهتر و بیشتر برطرف كند مسلماً كالای باكیفیت بهتری شناخته می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه شرط مطلوب بودن كالا برای مصرف كننده، انجام فرآیند تحقیق و توسعه بازار و نیاز سنجی است گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان باید طوری عمل كند كه حالت بُرد-بُرد اتفاق بیفتد چون در غیراین صورت یكی از طرفین متضرر خواهد شد.

خالقی اظهار كرد: در فضای اقتصادی كه رقابت نباشد و مصرف كننده ناچار به خرید یك سری كالاهاست مسلماً تولید ملی به سمت رقابت و كیفیت بهتر نخواهد رفت و به عبارت دیگر هر چقدر كه اقتصاد بسته تر و دستوری تر باشد شركت‌های تولید داخلی هم بحث كیفیت را از دستور كار خود خارج می‌كنند و اینجاست كه رقابت برعكس می‌شود و كیفیت رنگ می‌بازد.

وی گسترش بازارهای خارجی و تقویت دیپلماسی اقتصادی و اجرای پیمان‌های بین المللی را یك راهكار موثر برای رقابتی شدن بازار و افزایش كیفیت تولید داخل مطرح كرد و گفت: اگر بازارهای خارجی را گسترش دهیم آن وقت شركت‌های تولید داخل به جای رقابت با یكدیگر با شركت‌های خارجی رقابت خواهند كرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: وقتی شرایطی مانند نظام قیمت گذاری دستوری بدون توجه به كیفیت بر واحدهای تولید و خدماتی غالب می‌شود انگیزه كار باكیفیت از تولیدكننده سلب می‌شود و واحدهای تولیدی هزینه‌ای برای كیفیت و رقابت نمی‌كنند.

خالقی در مصاحبه با رادیو گفت وگو، استفاده از تكنولوژی مناسب و به روز، ماشین آلات نوین و نیروی كار ماهر و متخصص را از جمله مولفه‌های تولید كالای باكیفیت برشمرد و گفت: عوامل خط تولید و بخش تجارت و سرویس‌های خدمات پس از فروش باید نسبت به امر كیفیت متعهد باشند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تأكید كرد: شناخت سلیقه مصرف كننده، آزادسازی بازار داخل و همچنین بازنگری در استانداردها از عوامل ضروری برای ارتقای كیفیت تولید كالاهای داخلی هستند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=41983
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : http://radiogoftogoo.ir/
  • 202 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.