• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 0
14

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: نوسازی هزینه‌بر است

  • کد خبر : 26744
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: نوسازی هزینه‌بر است

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره فرسودگی تولید در ایران به صمت گفت: فرسودگی هزینه‌های تولید را افزایش و کیفیت تولید را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر، در دو شاخص بسیار حیاتی نقش منفی بازی می‌کند و باعث می‌شود اقتصاد کل جریان تولید با خطر روبه‌رو شود. خالقی با […]

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره فرسودگی تولید در ایران به صمت گفت: فرسودگی هزینه‌های تولید را افزایش و کیفیت تولید را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر، در دو شاخص بسیار حیاتی نقش منفی بازی می‌کند و باعث می‌شود اقتصاد کل جریان تولید با خطر روبه‌رو شود. خالقی با اشاره به اینکه مقابله با فرسودگی موضوع ساده‌ای نیست و نمی‌توان به همین راحتی برای رفع فرسودگی در جریان تولید برنامه‌ریزی کرد، توضیح داد: هیچ‌کس به اندازه مدیر کارخانه و مدیر خط تولید از فرسودگی بنگاه‌ها اطلاع ندارد. همچنین تحلیل این موضوع که فرسودگی تا چه اندازه بر بازار فروش و هزینه‌های تولید تاثیر دارد نیز بحث پیچیده و دشواری نیست. بر این مبنا، دلایل جدی‌تری وجود دارد که باعث می‌شود مدیران کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی نوسازی صنایع را دست‌کم در شرایط کنونی جدی نگیرند. وی توضیح داد: در شرایط تحریمی واردات ماشین‌آلات و انتقال پول آنها اگر شدنی باشد بسیار هزینه‌بر است. به عبارت دیگر، یک کارخانه در ژاپن با بروزترین تجهیزات در مقایسه با یک کارخانه مشابه در ایران به لحاظ اقتصادی بسیار موفق‌تر عمل می‌کند به دلیل اینکه نه در واردات ماشین‌آلات هزینه بنگاه‌های ایرانی را دارد و نه در بازارسازی با مشکلات ایران پیش می‌رود. بر این اساس، نوسازی در ایران فرآیندی بسیار هزینه‌بر است.
خالقی با اشاره به اینکه گره کور فرسودگی در صنایع ایران اگر باز نشود، علاوه‌بر اینکه بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد، بازار داخل نیز بسیار افت می‌کند و سهم محصولات کشورهای دیگر از بازار بیشتر می‌شود، توضیح داد: البته مشکلات فرسودگی تنها به قوانین تحریم و افزایش هزینه واردات و انتقال پول نمی‌شود. متاسفانه در برخی از موارد شاهد هستیم که گمرک‌های داخلی اجازه ترخیص ماشین‌آلات را نمی‌دهند. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه سیاست‌های داخلی باید بر مبنای رشد و توسعه بخش تولید تنظیم و اجرا شود، گفت: متاسفانه در برخی از موارد بندهایی که قوانین داخلی به پای تولیدکننده می‌زند قوی‌تر است بندهای تحریم امریکا است. در شرایطی که بیشترین هزینه به بخش تولید تحمیل می‌شود گاهی گمرکات داخلی یک ماشین تولید یا مواد اولیه را برای مدت طولانی قفل می‌کنند. این موضوع تنها نتیجه‌ای که دارد افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر به بخش مولد اقتصاد است. وی توضیح داد: دولت در این زمینه برخی از سیاست‌ها و قوانین اشتباه را با کمک مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر برطرف کرده اما هنوز جای فعالیت بسیاری در این زمینه وجود دارد. در شرایطی که یک تولیدکننده با تمام مشکلات کنونی توانسته قطعه‌ای را وارد کند چرا سیاست‌های داخل کشور باید مانع رشد او شود؟

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=26744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.