• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان :کرونا بر اقتصاد معادن بی تاثیر نبوده است

  • کد خبر : 30382
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان :کرونا بر اقتصاد معادن بی تاثیر نبوده است

معادن فعال استان کردستان در ایام شیوع بیماری کرونا هم به کار خود ادامه دادند و شاغلان این بخش با تمام توان چرخ‌های تولید را در حرکت نگه داشتند تا ثابت کنند ویروس کرونا هم نمی‌تواند ترمز فعالیت معادن را بکشد و آن را از حرکت باز دارد. کرونا که شیوع پیدا کرد مشاغل زیادی […]

معادن فعال استان کردستان در ایام شیوع بیماری کرونا هم به کار خود ادامه دادند و شاغلان این بخش با تمام توان چرخ‌های تولید را در حرکت نگه داشتند تا ثابت کنند ویروس کرونا هم نمی‌تواند ترمز فعالیت معادن را بکشد و آن را از حرکت باز دارد.

کرونا که شیوع پیدا کرد مشاغل زیادی تعطیل شدند و بسیاری از آنها هم  از نظر مالی آسیب دیدند و تعداد زیادی هم از شاغلان در این بخش‌ها برای چند ماه بیکار شدند،  در این بین بخش‌هایی هم بود که از گزند کرونا درامان ماند و نیروی کار آنها توانست همچنان به فعالیت خود البته با رعایت موارد بهداشتی ادامه دهند تا چرخ‌های تولید همچنان بچرخد و از حرکت بازنایستد.

معدن، یکی از این بخش‌ها در استان کردستان بود که زور کرونا به آن نرسید و نتوانست آن را به تعطیلی بکشاند و معدنکاران را راهی خانه‌هایشان کند و به گفته مسوولان مرتبط به این حوزه هم تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای شاغلان این حوزه به این بیماری در استان گزارش نشده است.

فعالیت‌های معدنی در این استان با استخراج از معادن تولید مصالح ساختمانی آغاز شد و در دهه ۶۰ با رونق بازار تولید سنگ‌های تزئینی بویژه انواع مرمر، چینی و کریستال بطور چشمگیری رونق پیدا کرد.

کردستان با داشتن ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی بویژه طلا، سنگ آهن، سنگ های تزئینی، باریت، منگنز، فلدسپات، سنگ آهک،  انجام مطالعات اکتشافی، تعریف چهار پهنه و سپس انجام پرواژ ژئوفیزیک هوایی در سه پهنه و در نتیجه شناسایی ۲۶ محدوده امیدبخش طلا وسنگ آهن در شهرستان‌های سقز، بیجار و قروه به یکی از قطب های معدنی کشور تبدیل شده است.

اشتغال بیش از چهار هزار نفر در بخش معادن کردستان

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه کار در معادن استان در فضای باز انجام می شود فعالان این حوزه با رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

مهدی مرادی با اشاره به اینکه تنها در ایام شیوع کرونا برای حدود ۱۵ روز معادن سقز به دستور دستاد مقابله با کرونا این شهرستان تعطیل شد،  تاکید کرد: ۴۰۹ پروانه بهره برداری معادن در استان صادر شده که از این تعداد ۱۰۰ پروانه به دلیل فعال نبودن باطل شده است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: از ۳۰۹ پروانه بهره برداری موجود هم ۵۰ درصد آن ها فعال  هستند که بیشتر آن ها شامل معادن طلا، سنگ آهن، سنگ تزئینی و پوکه است.

مرادی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری جدید در حوزه معدن  استان انجام شد، گفت: تاکنون در این بخش برای چهار هزار و ۱۵۸ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پارسال ۳۴ پروانه اکتشاف معدن و ۱۴ گواهی بهره‌برداری صادر شد، یادآور شد: سالانه به صورت اسمی ۲۰ میلیون تن انواع مواد معدنی در کردستان از جمله سنگ‌آهن، طلا و سنگ‌های تزئینی تولید می‌شود اما تولید واقعی هشت میلون تُن در سال است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: حدود نصف طلای ایران در کردستان تولید می‌شود و در سال گذشته حدود پنج تُن طلا در معدن ساریگونی قروه تولید شد.

کرونا بر اقتصاد معادن بی تاثیر نبوده است

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری کرونا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و موجب ایجاد خسارت و آسیب به بخش‌های زیادی به ویژه تولید شده است.

عبدالله کاردانی افزود: به دلیل شیوع این ویروس هیچ معدنی در استان تعطیل نشد فقط به مدت ۲ هفته  فعالیت چند معدن شهرستان سقز با دستور ستاد مقابله با کرونا این شهرستان متوقف شد.

وی اضافه کرد: البته کرونا اگر چه منجر به تعطیلی فعالیت معادن کل استان نشد ولی بر روی اقتصاد معادن به دلیل تعطیلی دیگر بخش‌ها به ویژه فعالیت بازاریان و تجار تاثیر گذاشت.

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: در شرایطی که امکان فرآوری مواد معدنی وجود نداشته باشد چاره‌ای به جز خام فروشی آن نیست.

کاردانی اضافه کرد:  در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در استان شده که از جمله آن می‌توان به توسعه معدن طلای ساریگونی قروه و اقدامات و پیگیری‌های مسوولان استان برای راه‌اندازی زنجیره فولاد اشاره کرد.

افزایش ۲ برابری هزینه‌های بالاسری در معادن استان

نایب رییس خانه معدن کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کرونا به معدن هم مانند دیگر بخش‌ها از لحاظ اقتصادی و تحمیل هزینه‌هایی به آن خسارت وارد کرده است.

رزگار محمدی با بیان اینکه مواد اولیه صنعت معدنکاری از دل زمین برداشت می‌شود لذا نیازی به واردات در این زمینه ندارد بنابراین در این راستا با کمبود و مشکلی مواجه نشده است، افزود: برخی از معادن استان هم چون سنگ‌های تزئینی به دلیل تعطیلات نوروز تا  مدتی تعطیل بودند ولی دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه برآوردی از مجموع خسارت‌های وارد شده به بخش معدن استان انجام نشده است، اضافه کرد: ولی با توجه به هزینه انجام شده برای خرید ملزومات و تجهیزات بهداشتی و افزایش قیمت تجهیزات و ماشین آلات معدنی می‌توان گفت که هزینه‌های بالاسری در این بخش ۲ برابر شده است.

نایب رییس خانه معدن کردستان یادآور شد: این افزایش هزینه‌ها در حالی است که درآمد معادن تاکنون نسبت به قبل از شیوع کرونا تغییری نکرده است.

محمدی تاکید کرد: برای حفظ سلامت خود و شاغلان در حوزه معادن استان رعایت موارد بهداشتی علی‌رغم تحمیل هزینه‌های اضافی وظیفه‌ای انسانی است و نباید از آن غفلت کنیم.

وی گفت: هیچ نظارت و بازرسی در خصوص رعایت پروتکل بهداشتی در معادن استان انجام نشده و خود معدنداران و فعالان این حوزه با احساس مسوولیتی که داشته و دارند این مسائل را رعایت می‌کنند.

اگر چه فعالیت معادن کردستان به دلیل شیوع کرونا متوقف نشد ولی این بیماری اثر مخرب خود را بر اقتصاد معادن گذاشت و هزینه‌های اضافی را برآنها تحمیل کرد، با این وجود معدنداران استان هم در کنار دیگر تولیدکنندگان و صنعتگران استان برای حمایت از کادر بهداشت و درمان وارد عرصه شدند و کمک‌های مالی را برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز به دانشگاه علوم پزشکی کردستان اهدا کردند.

واحدهای صنعتی و معدنی استان بعد از شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید کالاها و تجهیزات پزشکی کمک کردند و با این مبلغ اهدایی تجهیزاتی همچون تخت بیمارستانی، دستگاه ونتیلاتور، دستگاه پالس اکسی‌متر و تب‌سنج خریداری و به دانشگاه علوم پزشکی کردستان تحویل دادند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر شنبه ۲۰ اردیبهشت در مجموع ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۵۸۹ نفر رسید.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.