• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
18

دبیر خانه صنعت و معدن کرمان: هیچ بانک اطلاعاتی دقیقی از صنعت استان نداریم!

  • کد خبر : 27009
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
دبیر خانه صنعت و معدن کرمان:  هیچ بانک اطلاعاتی دقیقی از صنعت استان نداریم!

بیش از ۲۰ سال از صدور مجوز خانه‌های صنعت و معدن و فعالیت این تشکل‌های بخش خصوصی در کشور می‌گذرد اما فعالیت و رونق این تشکل در استان کرمان که دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های صنعت و معدن است و به دلیل وجود معادن بی‌شمار به بهشت معادن شهرت یافته، آن چنان که باید و […]

بیش از ۲۰ سال از صدور مجوز خانه‌های صنعت و معدن و فعالیت این تشکل‌های بخش خصوصی در کشور می‌گذرد اما فعالیت و رونق این تشکل در استان کرمان که دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های صنعت و معدن است و به دلیل وجود معادن بی‌شمار به بهشت معادن شهرت یافته، آن چنان که باید و شاید نبوده است.

به گزارش استقامت، از شهریور ماه سال گذشته اما فعالیت خانه صنعت و معدن کرمان رونقی تازه یافته و اکنون با گذشت کمتر از یک سال از شروع فعالیت مجدد این مرکز با هیات مدیره جدید، ۱۴ انجمن به صورت قانونی و رسمی فعال شده‌اند.

با کیان سیدی، دبیر خانه صنعت و معدن کرمان که پیش از این عضو شورای مشاورین جوان استاندار در زمان رزم‌حسینی بوده و مشاور مدیرکل سازمان صمت در استان کرمان است درباره‌ی اهداف شکل‌گیری خانه‌های صنعت و معدن در استان‌ها و نیز وضعیت و اهداف این تشکل در کرمان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

فعالیت ۱۴ انجمن در خانه صنعت و معدن کرمان

سیدی با بیان این‌که مجوز خانه صنعت و معدن در دوره‌ی وزارت آقای دکتر جهانگیری در سال ۷۷ داده شد، گفت: «از آن زمان به همه‌ی استان‌ها این مجوز داده شد که خانه‌های صنعت ومعدن شروع به فعالیت بکنند. در تعدادی از استان‌ها مثل اصفهان، یزد، خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی این خانه‌ها خیلی پر قدرت ظاهر شدند، در یکسری از استان‌ها نیمه‌جان بودند و در یکسری استان‌ها خیلی اعتقادی به تشکیل خانه‌ها وجود نداشت».

وی با بیان این‌که این موضوع به قوی بودن صنعت استان‌ها ارتباطی نداشت، اظهار کرد: «در کرمان وضعیت صنعت بسیار خوب است، ما در صنایع معدنی تک هستیم و در بحث صنایع کوچک و متوسط هم استان کرمان حرف برای گفتن دارد، به عنوان مثال حدود ۲۵ درصد تولید لوله‌ی پلی‌اتیلن ایران مربوط به کرمان است، یا اولین خوردوسازی‌های خصوصی کشور در استان کرمان هستند، در بحث صنایع برق و الکترونیک هم یکی از بهترین کارخانجات برق و الکترونیک ایران در کرمان است ولی هنوز نتوانسته که خانه صنعت و معدن آن‌طور که باید نمود داشته باشد و نقش خود را به خوبی ایفا کند».

دبیر  خانه صنعت ومعدن کرمان با اشاره به اهداف تشکیل خانه‌های صنعت و معدن، افزود: «هر کدام از اقشار جامعه‌ی ما یک متولی بسیار خوب دارند، اصناف یک متولی بسیار ساختارمند و قدر به نام اتاق اصناف دارد که کارش را به خوبی انجام می‌دهد و از جامعه‌ی آماری خود به خوبی دفاع می‌کند. اتاق بازرگانی ما بسیار فعال است، اتاق کرمان بعد از اتاق تهران در بین اتاق‌های ایران رتبه‌ی دوم را دارد، کانون وکلای ما یک نهادی برای وکلا است، مهندسین کشاورزی، ساختمان و معدن ما هم یک متولی دارند، اما جامعه‌ی صنعت ما تا به حال هیچ متولی ساختارمند و هدفمندی نداشته است».

وی با اشاره به بازدید از خانه‌های صنعت و معدن سایر استان‌ها، یادآور شد: «خانه صنعت و معدن خراسان ۳۰ انجمن فعال، اصفهان ۲۶ انجمن، یزد ۱۵ انجمن فعال و خانه صنعت و معدن تهران ۶۶ انجمن فعال دارد اما در کرمان اعتقاد به تشکل‌ها واقعا ضعیف بوده و ما باید این را تقویت کنیم».

سیدی با اشاره به ساختار خانه‌های صنعت و معدن، گفت: «خانه‌ها متشکل از انجمن‌های تخصصی همگن هستند که این انجمن‌ها با توجه به پتانسیل‌هایی که در هر استان وجود دارد تشکیل می‌شوند. مثلا در خراسان انجمن صنایع غذایی، زعفران و انجمن تولیدکنندگان نبات تشکیل شده است».

وی با اشاره به انجمن‌های فعال خانه صنعت و معدن کرمان اظهار کرد: «تا شهریور ۹۷ و قبل از این‌که ما بیاییم، ۱۱ انجمن اسمی بدون پروانه‌ی تاسیس در خانه صنعت و معدن بود که ما برای این ۱۱ انجمن از وزارت صمت جواز تاسیس گرفتیم و الان کارهای ثبت آن‌ها در حال انجام است».

دبیر خانه صنعت و معدن کرمان ادامه داد: «سه انجمن سم و کود، انجمن صنایع پلاستیک و انجمن فرآوری مواد معدنی نیز تازه تشکیل شده است».

وی با بیان این‌که هر استانی با توجه به پتانسیل‌هایی که در استان دارد این انجمن‌ها را تشکیل می‌دهد، افزود: «اعضای این انجمن‌ها کسانی هستند که پروانه‌ی بهره‌برداری تخصصی دارند و روسای آن انجمن‌ها، مجمع موسس خانه‌های صنعت و معدن را تشکیل می‌دهند». سیدی توضیح داد: «از سه انجمن جدید، مجمع موسس و انتخابات هیات مدیره انجمن سم و کود برگزار شده، مجمع موسس انجمن پلاستیک تشکیل شده که مجوز آن چند روز پیش از وزارتخانه آمد که در مرداد ماه انتخابات هیات مدیره‌ی آن برگزار می‌شود و انجمن فرآوری مواد معدنی فقط انتخابات مجمع موسس آن برگزار شده  که باید مجوز آن از وزارتخانه بیاید تا انتخابات هیات مدیره‌ی آن هم برگزار شود». وی یادآور شد: « مجمع روسای انجمن‌ها هیات مدیره، رئیس و نایب رئیس و خزانه‌دار را انتخاب می‌کند که این‌ها سال گذشته شکل گرفتند و فعالیت خانه شروع شد».

سیدی افزود: «من به عنوان دبیرکل خانه صنعت و معدن انتخاب شدم و فقط دبیرکل است که توسط هیات مدیره می‌تواند خارج از هیات مدیره انتخاب شود».

 

هیچ بانک اطلاعاتی دقیقی از صنعت استان نداریم

وی حمایت از بخش صنعت و معدن را ماموریت خانه صنعت و معدن بیان کرد و گفت: «اولین ایرادی که در بخش صنعت استان کرمان وجود دارد این است که هیچ بانک اطلاعاتی دقیقی از صنعت استان نداریم و ساختار دقیقی برای صنعت ما وجود ندارد».

دبیر خانه صنعت و معدن کرمان خاطرنشان کرد: «اولین رسالت ‌ما این است که یک بانک اطلاعاتی تخصصی از صنایع استان ایجاد کنیم زیرا تاکنون چنین چیزی نبوده است».

وی با اشاره به چاپ کتابی توسط خانه صنعت و معدن اصفهان با کمک اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: «در این کتاب اسامی واحدهای صنعتی و معدنی به تفکیک انجمن‌های آن‌ها با آدرس ایمیل، شماره تلفن و وب سایت درج شده که مرتب آپدیت می‌شود ».

وی یکی دیگر از اهداف خانه صنعت و معدن کرمان را شناسایی ظرفیت‌های استان بیان کرد و گفت: «ما می‌گوییم واحدهای تولیدی ما مشکل دارند اما باید این را هم  در نظر گرفت که واحد تولیدی ما ظرفیت‌های استان را نمی‌شناسد و یکی از اهداف خانه‌ صنعت و معدن این است که ظرفیت‌هایی که می‌تواند به کمک یک واحد صنعتی بیاید را به هم لینک کند».

دبیرکل خانه صنعت و معدن کرمان ادامه داد: «به عنوان مثال، ما با بخش صنایع دانشگاه باهنر جلسه‌ای داشتیم و صحبت‌های مفصلی با آن‌ها انجام دادیم و گفتیم به چه دلیل ارتباط صنعت با دانشگاه شکل نمی‌گیرد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم اگر انجمن‌های قدر شکل بگیرند، اساتید در هیات مدیره‌ی انجمن‌ها حضور داشته باشند تا نیازهایی که انجمن‌ها و هر صنعت داشته باشد را احصاء بکنند و از این طریق می‌توانند متوجه شوند آن صنعت به چه چیز احتیاج دارد». وی بیان کرد: «برخی استادان برای تدریس خود، از منابعی کماکان استفاده می‌کنند که به هیچ درد آن واحد تولیدی نمی‌خورد و نتیجه این است که ما لیسانس‌های صنایع بیکار زیادی داریم که وقتی می‌خواهند جذب کار شوند متوجه می‌شوند این مدرک به درد آن‌ها نمی‌خورد».

سیدی خاطرنشان کرد: «برای این‌که یک انجمن شکل بگیرد باید یک اعتقاد وجود داشته باشد، ما در خردادماه هشت انتخابات برگزار کردیم، و در انتخابات هیات مدیره‌ی انجمن‌ها افرادی شرکت کردند که در صنعت، خودشان از بهترین‌ها و خوش‌نام‌ترین‌های استان بودند».

وی با بیان این‌که مشارکت به نسبت انتخاباتی که در سال ۹۶ برگزار شد حداقل رشد ۱۰۰درصدی داشت، افزود: «شهرستان‌ها نیز مشارکت داشتند و به عنوان مثال برای مجمع هیات موسس صنایع پلاستیک، حدود ۸۰درصد واحدها در مجمع حضور پیدا کردند».

دبیر خانه صنعت و معدن کرمان با بیان این‌که دنبال این هستیم در شهرستان‌ها دفاتری را به زودی تاسیس کنیم، یادآور شد: «با توجه به بحث تفویض اختیاراتی که از وزارتخانه به ما قرار است داده شود، دفتر اولی احتمالا در رفسنجان تاسیس می‌شود، به دنبال این هستیم که دفتری  در سیرجان و در بم تاسیس کنیم و ان‌شاءالله در فاز بعدی در جنوب استان بتوانیم فعال بشویم. اما باز این می‌طلبد که بخش خصوصی آن منطقه پای کار بیاید و این دلسوزی لازم را داشته باشد».

 

با کمیسیون صنعت و معدن اتاق موازیکاری نداریم

وی در ادامه با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی، دولتی و بخش خصوصی استان با خانه صنعت و معدن، گفت: «در بخش دولتی، خانه صنعت و معدن به لحاظ وجاهت قانونی، عضو بسیاری از کارگروه‌ها است ازجمله کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه رونق تولید و در مواردی که به شورای معادن استان یا رسالت خانه مربوط می‌شود ما عضو رسمی آن هستیم».

سیدی افزود: در بحث موازی کاری بین خانه و اتاق شاید در بسیاری از استان ها حس رقابت،موازی کاری وجود داشته باشد و حتی جو بگونه‌ای احساس شود که خانه اپوزیسیون اتاق احساس می‌شود که دلیل آن را به عقیده بنده تعلق به پست و مقام و حفظ صندلی‌ها می‌توان عنوان کرد

اگر هدف خدمت باشد ده‌ها تشکل هم می‌توانند در کنار هم در مسیر همکاری و هم افزایی حرکت کنند که اقلا در دور جدید این تشکل، هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان ارتباط با اتاق بازرگانی بدین گونه بوده است

سیدی توضیح داد: «در بحث ارتباط با اتاق بازرگانی هم ما ارتباط بسیار حسنه‌ای داریم، بعد از انتخابات، به پیشنهاد خانه یک صبحانه‌ی کاری به میزبانی اتاق بازرگانی بین تشکل‌های بخش خصوصی مثل اتاق اصناف، اتاق تعاون، خانه کشاورز، خانه معدن و خانه صنعت و معدن برگزار شد که آن‌جا ما این پیشنهاد را دادیم که یک دبیرخانه مشترک بین تمامی تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل بدهیم که هر کدام از این تشکل‌ها هر امکان و اختیاری که دارند با هم در مسیر هم‌افزایی و همکاری انجام بدهند».

وی افزود: «ما همین الان همکاری‌مان با اتاق بسیار خوب است و رئیس هیات مدیره خانه، نایب رئیس اتاق بازرگانی است و برگزاری مراسم روز صنعت و معدن هم که در پی تفویض اختیار وزارتخانه به این خانه واگذار شده، که به پیشنهاد ما در محل اتاق بازرگانی برگزار می‌شود». خبرنگار استقامت سوال کرد: «گاهی به نظر می‌آید فعالیت‌های خانه صنعت و معدن با فعالیت‌هایی که در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی صورت می‌گیرد مشابه و موازی است. تمایز کار این دو در چیست؟». دبیرکل خانه صنعت و معدن کرمان گفت: «در ادوار گذشته که کمیسیون صنعت و معدن اتاق بسیار فعال بوده، خانه تعطیل بوده و الان که خانه فعال شده وظایفش مشخص است و به نوعی برای این‌که موازی‌کاری نشود تقسیم کار کردیم».

وی ادامه داد: «الان که آقای دکتر اسماعیلی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق هستند ما با ایشان کاملا هماهنگ هستیم، در جلسات کمیسیون حضور داریم و ایشان هم در جلسات ما حضور دارند».

سیدی اضافه کرد: «یکسری موارد را در سطح استانی ما پیگیری می‌کنیم و یکسری موارد را در سطح ملی کمیسیون صنعت و معدن اتاق پیگیری می‌کند».

وی خاطرنشان کرد: «ما بیشتر در حوزه‌ی ساختاری برای انجمن‌هایمان کار می‌کنیم و تا به امروز که نزدیک به پنج ماه از دور جدید هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گذرد، کوچک‌ترین مورد موازی‌کاری به هیچ عنوان مشاهده نشده و من‌بعد هم قطعا نیست؛ به عنوان مثال هفته‌ی آینده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه مشکلات معادن برگزار می‌شود که خانه هم دعوت است و پیشنهادات خانه داده شده و با هم تبادل نظر را انجام دادیم».

دبیرکل خانه صنعت و معدن کرمان در پاسخ به این سوال که «یکی از نیازهای واحدهای صنعتی و معدنی، آموزش و پژوهش و یا نیازهایی در مورد مالیات و بیمه است؛ شما در این زمینه هم سرویس می‌دهید؟»؛ اظهار کرد: «یکی از مواردی که از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت به هفت خانه در کشور، به صورت پایلوت تفویض اختیار شده دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع بوده که تفاهم‌نامه‌ی نهایی آن همین روزها توسط وزیر امضاء می‌شود که این موارد به صورت قانونی تفویض اختیار می‌شود و یقینا با توجه به اختیاراتی که داریم به راحتی می‌توانیم این مسائل را پیگیری کنیم».

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های خانه صنعت و معدن برای استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های استان در حوزه‌ی صنعت و معدن، یادآور شد: «اولین برنامه‌ای که ما داریم ساختارسازی برای انجمن‌ها است که به نقطه‌ای رسیده؛ اما هنوز خیلی کار دارد؛ باید انجمن‌های دیگری اضافه شود، هرچه انجمن‌ها تخصصی‌تر باشند مسائل آن‌ها خیلی بهتر می‌تواند احصاء شود».

سیدی بیان کرد: «به عنوان مثال انجمن پلاستیک و سم و کودی که تشکیل شده زیرمجموعه‌ی انجمن صنایع شیمیایی بود. بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم صنعت پلاستیک ما الان مشکلات فوق‌العاده عدیده‌ای ازجمله تخصیص مواد اولیه دارد‌. و نیز بحث آموزش‌های تخصصی که این‌ها احتیاج دارند. با پیگیری که ما انجام دادیم متوجه شدیم الان همه‌ی دوستان راغب هستند یک انجمن تخصصی استانی برای خودشان تشکیل دهند». وی با بیان این‌که در خانه صنعت و معدن کرمان امکان تشکیل ۲۰ انجمن وجود دارد، گفت: « هنوز شش انجمن جا برای کار داریم به شرط این‌که واحدها و صنایع ما اعتقاد پیدا کنند».

دبیر خانه صنعت و معدن کرمان درباره‌ی پایین بودن اعتقاد تشکیل انجمن در کرمان، اظهار کرد: «یک بخش آن، ریشه‌ی فرهنگی دارد که از قدیم این حرف را جا انداخته‌اند که کرمانی‌ها اهل کار گروهی و تیمی نیستند. من اصلا به این داستان اعتقاد ندارم زیرا ما در دوره‌ی استانداری مهندس رزم‌حسینی در ساختار مشاورین جوان ایشان واقعا یک تجربه‌ی بسیار موفقی در حوزه‌ی کار تیمی داشتیم».

وی در پاسخ به این سوال که «برای بالا بردن ظرفیت‌ها برنامه‌ی خاصی دارید؟»؛ گفت: «بله. اگر خدمت واقعا صادقانه باشد و هیات مدیره‌های انجمن‌های ما به این باور برسند که برای منافع جمعی‌شان تلاش کنند و به فکر منافع جمعی باشند الان این بستر و ظرفیت وجود دارد». سیدی ادامه داد: «به عنوان مثال وقتی ما هیات مدیره انجمن سم و کود را تشکیل دادیم و آن را رسانه‌ای کردیم، چندین واحد سم و کود با خانه صنعت و معدن تماس گرفتند و اعتراض کردند چرا اطلاع‌رسانی بیشتری انجام ندادید که ما هم در انتخابات شرکت کنیم که این در استان ما بی‌سابقه بود، یا در بحث انجمن صنایع غذایی در انتخابات هیات مدیره حدود ۵۰ واحد شرکت کردند».

وی یادآور شد: «مشارکت هست و اعتقاد هم می‌تواند باشد، به شرط این‌که خدمت صادقانه باشد».

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=27009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.