• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
16
دومین جلسه کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

پایش محیط تجاری و تلاش برای توسعه مراودات تجاری

  • کد خبر : 40305
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
پایش محیط تجاری و تلاش برای توسعه مراودات تجاری
در دومین گردهمایی اعضای کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران، خط مشی این کمیسیون برای فعالیت طی دو سال آینده با محوریت پایش مشکلات و چالش‌های حوزه تجارت خارجی با هدف توسعه روابط تجاری ترسیم شد.

با آغاز برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی تهران،کمیسیون «تسهیل و توسعه تجارت» نیز دومین نشست خود را با موضوع تعیین اهداف و برنامه‌‌های این کمیسیون برای دو سال آینده، برگزار کرد.

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران در ابتدای این جلسه با مرور برخی از رویدادهای حوزه تجارت به موضوع واردات تلفن همراه و خودرو اشاره کرد و گفت: شنیده‌های حکایت از آن دارد که دولت تصمیم دارد، اجازه واردات تلفن همراه را در قبال صادرات صادر کند. در واقع قرار است ارز مورد نیاز برای واردات گوشی تلفن همراه از محل ارز حاصل از صادرات تامین شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، کاوه زرگران در ادامه صحبت‌های خود به موضوع واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال نیز اشاره و عنوان کرد که ظاهراً پیش‌نیاز تسهیل واردات خودرو با مشخصات اعلام شده نیز آن است که محل تامین ارز آن مشخص شده باشد. او همچنین با مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم در این دوره از فعالیت کمیسیون به مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی نیز بیشتر بپردازیم و در قالب مذاکره با مقامات مسئول، مشکلات این بخش را طرح کرده و مورد رسیدگی قرار دهیم.

در ادامه مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران، طی گزارشی به ارائه برنامه‌های پیشنهادی و اهداف کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران پرداخت و گفت که توسعه صادرات و تجارت فرامرزی، بهبود فرآیند واردات، امور نمایشگاهی و بیمه و بازاریابی بین‌المللی، مبادلات مالی و تسویه بین‌المللی و خدمات بازرگانی و امور گمرکی به عنوان محورهای عملکرد کمیسیون پیشنهاد می‌شود.

در ادامه این جلسه، سایر حاضران نیز به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود در ارتباط با نقشه راه کمیسیون طی دوره آتی پرداختند. از جمله محسن بهرامی ارض اقدس که پیشنهاد کرد، چند هدف کمّی نظیر ارتقا رتبه کشور در شاخص سهولت کسب‌وکار و توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان اولویت تعیین شود و کمیسیون طبق یک فرآیند زمان‌بندی شده، مسیر تحقق آن را مشخص کند.

در ادامه زرگران با تاکید بر اینکه، اتاق‌های بازرگانی نقش مشورتی داشته و فاقد اختیارات اجرایی هستند، پیشنهاد کرد که کمیسیون در مکاتبه با تشکل‌ها مشکلات آنها را احصا کند و با نگاه به نتایج این نظرسنجی چند هدف مشخص برای کمیسیون تعیین شود. پیشنهاد دیگر او این بود که محورهای عملکرد کمیسیون به چهار حوزه صادرات، واردات، خدمات بازرگانی و تقویت مقاصد صادراتی معطوف شود. رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت در تشریح پیشنهاد خود گفت: اگر روسیه و عراق را به عنوان دو مقصد عمده صادراتی کشور در نظر بگیریم، کمیسیون می‌تواند برای این دو مقصد میز خدمت راه‌اندازی کند.

آرمان خالقی، عضو این کمیسیون به ضرورت توجه به بازرگانی داخلی اشاره کرد و اهتمام به تحلیل‌های آماری و توجه به مناطق آزاد و مراکز تجاری ایران در سایر کشورها و همچنین حضور موثر در ستاد تنظیم بازار توسط کمیسیون را مورد تاکید قرار داد.

هومن حاجی‌پور، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی استان تهران، هم با اشاره به اینکه کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت از مهمترین کمیسیون‌های اتاق تلقی می‌شود، پیشنهاد کرد که ماموریت‌‌های این کمیسیون در سه بخش شبکه‌سازی، دفاع از منافع بازرگانان و مدیریت تشکل‌ها متمرکز شود. حاجی‌پور در ادامه ضرورت توجه به موضوعاتی نظیر چالش‌های کارت بازرگانی و سازمانه جامع تجارت، پژوهش‌ در حوزه صادرات و واردات، میزهای کشوری، تعریف زنجیره‌های خدمات تجاری و تعامل با اتاق‌های مشترک را نیز مورد اشاره قرار داد.

در ادامه این جلسه، سایر حاضران نیز پیشنهادات خود را در ارتباط با برنامه کمیسیون مطرح کردند و زرگران در جمع‌بندی این موارد اعلام کرد که با نظر تشکل‌ها یکی از ماموریت‌های اصلی کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران، «پایش محیط تجاری» خواهد بود.

او همچنین عنوان کرد که «توسعه صادرات و واردات و خدمات بازرگانی» نیز از دیگر اولویت‌های کمیسیون تعیین می‌شود. در عین حال مقرر شد، طرح‌ها و توصیه‌های ارائه شده از سوی اعضا در تدوین برنامه نهایی لحاظ شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40305
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://news.tccim.ir/
  • 421 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.