• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
15

مجوز سیستمی سهمیه‌بازرگانان و واحدهای تولیدی

  • کد خبر : 40479
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
مجوز سیستمی سهمیه‌بازرگانان و واحدهای تولیدی

به اطلاع می‌رساند پیرو صورتجلسه مدیریت منابع و مصارف ارزی وزارت صمت مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۱، (پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۳۰) کنترل سابقه واردات بازرگانان حذف و روال بررسی سیستمی سهمیه که نشان‌دهنده سهم مجاز سالیانه بازرگان یا واحد تولیدی جهت ثبت‌سفارش است اجرایی خواهد شد. سهمیه واردکنندگان به شرح زیر محاسبه می‌شود؛   ۱-سهمیه واحد‌های تولیدی واحدهای تولیدی که […]

به اطلاع می‌رساند پیرو صورتجلسه مدیریت منابع و مصارف ارزی وزارت صمت مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۱، (پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۳۰) کنترل سابقه واردات بازرگانان حذف و روال بررسی سیستمی سهمیه که نشان‌دهنده سهم مجاز سالیانه بازرگان یا واحد تولیدی جهت ثبت‌سفارش است اجرایی خواهد شد. سهمیه واردکنندگان به شرح زیر محاسبه می‌شود؛

 

۱-سهمیه واحد‌های تولیدی

واحدهای تولیدی که پرونده خود را با حالت ثبت سفارش «نیاز تولید خود» یا «مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید-دارای جواز تاسیس» ثبت کنند، در صورتی که تعرفه آن جزو تعرفه‌‎های  «ماشین آلات و تجهیزات خط تولید»، «CKD» و «CBU» نباشد، نوع عملیات ارزی بانکی و سازمان مجوزدهنده ارزی کالا نیز وزارت صمت باشد، مشمول سهمیه واحد تولیدی شده و مجوز “بررسی سیستمی سهمیه واحدهای تولیدی” برای آن‌ها الزامی خواهد شد.

میزان مجاز سهمیه هر واحد تولیدی در یک سال برابر با حداکثر ارزش واردات دو سال گذشته مواد اولیه آن واحد (با حالت ثبت سفارش نیاز تولید خود یا «مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید-دارای جواز تاسیس») که نوع عملیات ارزی آنها بانکی است و مجوزدهنده ارزی آنها وزارت صمت باشد با اعمال ضریب ۱۲۵ درصدی و با کسر مصارف “ماشین آلات و تجهیزات خط تولید”، “CKD” و “CBU” محاسبه شده است.

 

۲-سهمیه بازرگانی

واحد‌هایی که پرونده خود را با حالت ثبت سفارش «هیچ کدام»و «دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی» ثبت می‌کنند و تعرفه آن جزو تعرفه‎‌های «ماشین آلات و تجهیزات خط تولید»، «CKD» و «CBU» نمی‌باشد نوع عملیات ارزی بانکی و سازمان مجوزدهنده ارزی کالا نیز وزارت صمت باشد از سهمیه بازرگانی استفاده خواهند کرد و مشمول مجوز “بررسی سیستمی سهمیه واحدهای بازرگانی” می‌شوند.

میزان مجاز سهمیه بازرگانی در یک سال برابر با حداکثر ارزش واردات دو سال گذشته (با حالت ثبت سفارش «هیچ کدام»، «واردات بدون سابقه تا ۵۰۰ هزار دلار» و «دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی») که نوع عملیات ارزی آنها بانکی است و مجوزدهنده ارزی آنها وزارت صمت می‌باشد با اعمال ضریب ۸۵ درصدی و با کسر مصارف «ماشین آلات و تجهیزات خط تولید»، «CKD» و «CBU» محاسبه شده است.

 

۳، ۴ و ۵- سهمیه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات، CKD (قطعات کاملا منفصل) و CBU (به صورت پیش ساخته)

آن دسته از کالاهای پرونده که تعرفه‌های آن‌ها جزو تعرفه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید، CKD و CBU(فهرست پیوست) است، از سهمیه‌های ماشین آلات و تجهیزات، CKD  و CBU استفاده خواهند کرد و به ترتیب مشمول مجوز «بررسی سیستمی سهمیه تعرفه‌های ماشین‌آلات»، «بررسی سیستمی سهمیه تعرفه‌های CKD» و «بررسی سیستمی سهمیه تعرفه‌های CBU» می‌شوند.

میزان مجاز سهمیه ماشین‌آلات و تجهیزات ، CKD و CBU هر واحد توسط دفتر تخصصی مربوطه وزارت صمت مشخص خواهد گردید و هر واحد در طول یک سال حداکثر به میزان مجاز سهمیه امکان ثبت سفارش از این تعرفه‌ها را خواهد داشت.

تمامی ثبت‌سفارش‌ها که تعرفه‌های آنها در فهرست ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید قرار دارد (فارغ از حالت ثبت سفارش) و سازمان مجوزدهنده ارزی آنها وزارت صمت می‌باشد، جزو مصرف از این سهمیه در نظر گرفته می‌شوند.

 

نکات

ثبت‌سفارش‌های «بدون انتقال ارز» و «از محل صادرات خود» مشمول سهمیه‌های «تولیدی» و «بازرگانی» نخواهند شد. ثبت سفارش‌های «از محل صادرات خود» مشمول مجوز «سهمیه ماشین‌آلات و تجهیزات» نخواهند شد.

فرآیند کنترل سابقه واردات برای «تلفن همراه هوشمند» برقرار خواهد بود و این ثبت‌سفارش‌ها مشمول سهمیه‌های فوق نخواهد شد.

معادل ۶۰ درصد عدد محاسبه شده هر سهمیه به ازای هر شخص به عنوان سهمیه ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ و ۴۰ درصد باقیمانده آن به عنوان سهمیه  ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ (۲۰ درصد ۳ ماهه سوم سال و ۲۰ درصد دیگر ۳ ماهه چهارم سال) آن شخص لحاظ خواهد شد. لازم به ذکر است باقیمانده سهمیه هر فصل به فصل بعد منتقل خواهد شد.

تعرفه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید، CKD و CBU تا زمان اعلام سهمیه‌های مربوطه توسط دفتر تخصصی منتظر مجوز سهمیه مربوطه خواهند ماند.

 

بدین منظور از روز ۱۴۰۲/۰۶/۳۰برای پرونده‌های ثبت‌سفارش فوق سازمان مجوزدهنده جدیدی مرتبط با هر سهمیه، اجباری شده است.

برای اخذ مجوز سازمان‌های مذکور نیازی به پیگیری یا مراجعه حضوری متقاضیان نیست.

لازم به ذکر است تمامی درخواست‌ مجوزهای سیستمی ارسالی کاربران، حداکثر تا پایان زمان اداری روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴پاسخ داده خواهد شد و پس از آن، پاسخ درخواست این مجوزها حداکثر ظرف یک ساعت به صورت خودکار صادر می‌گردد.

 

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.