• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7177اخبار امروز : 3
7

لازمه های جهش تولید و ارتقای بهره وری از دیدگاه تولیدکنندگان برتر کشور

  • کد خبر : 31019
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
لازمه های جهش تولید و ارتقای بهره وری از دیدگاه تولیدکنندگان برتر کشور

خبرنگار روزنامه صمت از یزد با دو تولیدکننده و صنعتگر برتر کشوری در محورهای بهره وری و شعار سال۹۹ یعنی جهش تولید گفت و گو داشته که در ادامه می خوانید. هم‌اکنون بازار داخلی به‌دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد؛ صادرات از جمله راه های پیش رو برای افزایش […]

خبرنگار روزنامه صمت از یزد با دو تولیدکننده و صنعتگر برتر کشوری در محورهای بهره وری و شعار سال۹۹ یعنی جهش تولید گفت و گو داشته که در ادامه می خوانید.

هم‌اکنون بازار داخلی به‌دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد؛ صادرات از جمله راه های پیش رو برای افزایش و جهش در تولید است.
جهش تولید هدفی است که بهره وری، صادرات و سرمایه گذاری می تواند مسیر رسیدن به آن را هموارتر کند.
پس از اینکه سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت اهم برنامه‌های سال جهش تولید بخش صنعت، معدن و تجارت را در هفت محور و ۴۰ برنامه شامل توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن وصنایع معدنی، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، توسعه سرمایه‌گذاری به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه معرفی و توسط وزیر صمت ابلاغ کرده است. باید ببینیم نگاه فعالان و پیشکسوتان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه چیست.
خبرنگار روزنامه صمت از یزد با دو تولیدکننده و صنعتگر برتر کشوری در محورهای بهره وری و شعار سال۹۹ یعنی جهش تولید گفت و گو داشته که در ادامه می خوانید.

مشارکت بخش خصوصی در تصمیم سازی ها

عباسعلی متوسلیان مدیرعامل گروه تولیدی صنایع یزد پولیکا، واحد برگزیده صنعتی سال ۱۳۹۹ کشور که عنوان صادرکننده نمونه استان یزد در سال ۱۳۹۸ و مدیریت واحد برتر صنعتی در جشنواره تولید ملی- افتخار ملی در سال ۱۳۹۸ را نیز در کارنامه خود دارد، در میزگرد روزنامه صمت که در خانه صنعت، معدن و تجارت یزد برگزار شد درباره رموز موفقیت گروه تولیدی صنایع یزدپولیکا می گوید: شایسته‌سالاری در استخدام و ارتقاء جایگاه شغلی بر اساس شایستگی ها، پیاده سازی نظام سیستم ها و روش ها،  ارزیابی عملکرد کارکنان و بهره مندی از مدل مدیریت مشارکتی تاثیر مهمی در موفقیت یزد پولیکا داشته است.

حاکمیت نظام ارتباطات و مشتری مداری

این فعال برتر بخش خصوصی در ادامه به مشتری مداری به عنوان یکی از خط مشی های شرکت اشاره کرده و می گوید: من موفقیت شرکت را ناشی از ساختار سازمانی منسجم میدانم که با کسب دانش و مهارت توانسته است محصولاتی را تولید نماید که دارای خلاقیت و نوآوری باشد و قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش آن برای مشتری ارزان‌تر شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVCکشور، با بیان اینکه هم افزایی و همگرایی با نیروی انسانی پویا و کارآمد، یکی از دلایل مهم موفقیت کارفرمایان و صاحبان صنایع است، و این مجموعه تلاش داشته تا با رسیدگی هرچه بیشتر به وضعیت اجتماعی و معیشت کارمندان و کارکنان خود زمینه های رضایت حداکثری آنها را برای کار کردن فراهم نماید، خاطر نشان ساخت: متأسفانه برخی از قوانین به گونه ای است که کارفرما با آنکه کارگر را مانند فرزند خودش دوست دارد، نمی تواند تأمین معیشتی مناسبی برای کارگر ایجاد نماید ، به همین خاطر، لازم است تا قوانین به گونه ای اصلاح شود که هر کار فرما بتواند با هم افزایی بیشتر با نیروی انسانی خود تولید را به پیش برده و موفقیت های بیشتری کسب نماید.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و یزد اذعان می دارد: در دوره ای به سر می بریم که صنعت با چالش های متعددی دست به گریبان است و یکی از عوامل مهم و موثر در ایجاد این شرایط عدم مشورت دولت با بخش خصوصی در هدف گذاری بر پایه سند راهبردی و سپس سیاستگذاری و تصمیم گیری های کلان است.

به عقیده متوسلیان، راه نجات صنعت و بخش خصوصی، آن است که دولت در تصمیم گیری ها و قانونگذاری ها از تجارب فعالان پیشکسوت بخش خصوصی استفاده کند و علاوه بر آن بسیاری از قوانین مازاد و اضافه را از سر راه تولید کننده بردارد.

تکامل زنجیره ارزش توسط صنایع تبدیلی

وی در توضیح ماهیت قوانین دست و پا گیر صنعت می افزاید: در این خصوص، می توانیم به معافیت های مالیاتی، برای صادرات مواد خام پتروشیمی اشاره کنیم که طی آن به میزان صادراتی که انجام می شود مشوق هایی به صادرکننده اعطا می شود و همین مشوق ها رغبت شرکت های پتروشیمی برای فروش مواد اولیه در داخل کشور و استفاده از آنها در صنایع تکمیلی را کاهش می دهند.

وی این موضوع را چالش بزرگ تولید کشور دانسته و می گوید: چالش صنایع تکمیلی این است که نمی توانند از موهبت های داخلی کشور برای تولید استفاده کنند و نهایتاً برای محصول تولید داخل که می تواند ارزش افزوده بالاتری نسبت به صادرات مواد خام داشته باشد این اتفاق رخ نمی دهد.

وی در بیان تفاوت سود و زیان صادرات مواد خام با محصولات تولید شده می افزاید: محصولات ما، بین ۱٫۵ دلار تا ۳ دلار می تواند ارزش افزوده ایجاد نماید در حالی که فروش مواد خام ۰٫۸ دلار تا ۱ دلار ارزش افزوده ایجاد می نماید.

متوسلیان در ادامه به نقش مجلس شورای اسلامی در  قانونگذاری ها اشاره کرده می گوید: مجلس باید به کمک بخش خصوصی و بحث های تخصصی در کمیسیون های مربوطه قانون را به گونه ای تغییر دهد که مشوقی برای صادرات مواد خام ایجاد نشود تا صنایع تکمیلی بتوانند مواد خام مورد نیاز را از داخل کشور تأمین نمایند و به تبع آن، شاخص GDP، اشتغال، ارزش افزوده و رفاه عمومی مردم افزایش یابد.

راهکاری برای جهش تولید

وی اذعان می دارد: بخش خصوصی الگوی رقابت پذیری صنایع تکمیلی پتروشیمی را به صورت بسته حمایتی با استناد به الگوهای موفق دنیا مانند ترکیه،  کره و چین تهیه کرده است که نمایندگان مجلس می توانند این الگوها را در قالب یک قانون پیاده سازی نمایند، که این تحول، به طور جد آغاز بهار تولید در کشور خواهد بود.

متوسلیان معتقد است: اقتصاد کشور باید از مدل متکی بر منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد نوآورانه حرکت کند و به کمک وضع قوانین جدید و قوانین استفاده نشده مؤثری که به بهبود مستمر فضای کسب و کار کشور کمک می کند همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی به جای صادرات صرف مواد خام با ارزش افزوده پائین و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم سازی های کلان، امکان جهش تولید در صنایع پائین دست را فراهم کند.

مدیریت مشارکتی رمز موفقیت صنایع و تولید کنندگان

محمد رضا پاکسیما مدیر ارشد کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان تولید کننده برتر و واحد نمونه صنعت کشور در سال۹۹ که جایزه بهترین کیفیت محصول آهن اسفنجی از انجمن کیفیت ایران، دریافت لوح تضمین کیفیت محصول صادراتی از انجمن کیفیت محصولات فولادی اتحادیه اروپا، دریافت لوح تقدیر نهمین اجلاس سران و مدیران نمونه و تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور، کسب تندیس زرین در همایش یکصد مدیر برتر و.. را در کارنامه دارد در ادامه این گفت و گو به خبرنگار صمت درباره کلید موفقیت این واحد صنعتی می گوید: در شرایط فعلی با توجه به تحریم و نوسان قیمت ها دستیابی به قله های برتر در عرصه صنعت سخت است ولی در عین حال با اتکا به برنامه ریزی منسجم و اخذ تصمیمات بر اساس تشکیل کار گروه های فنی، تهیه قطعات و لوازم تولید در زمان مناسب، به روز کردن تکنولوژی، مشارکت کلیه کارکنان در سرنوشت سازمان و ایجاد انگیزه در کارکنان می توان به قله های برتر دست یافت.

پاکسیما در خصوص لازمه صادرلت موفق می گوید: تولید محصول کیفی بازاریابی مناسب، همکاری و مساعدت سازمان های ذیربط و حذف قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات، تنظیم برنامه های شرکت با کشور های هدف صادرات همچنین اطلاعات کافی در خصوص کاربرد محصول صادراتی و کشورهای هدف صادرات می تواند ما را در صادرات بهتر یاری کند

این مدیر موفق در ادامه از بهره وری به عنوان حلقه زنجیره ارزش یاد کرده و می افزاید: بهره وری مساوی است با تاثیر بازدهی تولید به واحد منابع و به طور کلی بهره وری از طریق بهسازی مستمر تجهیزات مادی و رشد فرهنگ نیروی انسانی قابل دستیابی است.

وی در خصوص عواملی که در افزایش بهره وری واحد تولیدی موثرند، می گوید: تلاش برای افزایش کیفیت و کاهش ضایعات، ایجاد انگیزه در کارکنان، ایجاد تعهد در کارکنان بطوریکه شرکت را از خود بدانند و استفاده از استعدادهای پرسنل و تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده شاه کلید بهره وری در واحد تولیدی خواهد بود.

پاکسیما در بیان وضعیت تورم فعلی بیان می کند: در شرایط فعلی فضا برای تولید کننده سخت شده چرا که قیمت ها به طور روزانه در حال تغییر هستند. تورم را فقط از طریق بانک مرکزی و با کنترل سیاست های پولی کشور می توان کنترل کرد، امیدوارم هرچه زودتر مشکلات مربوط به تولید حل شود چرا که در سال ۲۰۱۸ در جهان فقط ۷ کشور تورم بالای ۲۵ درصد داشتند که ایران با تورم۳۱٫۲ یکی از آن کشورها بود.

وی عوامل موثر بر تولید در ایران را نحوه مصرف انرژی، تامین سرمایه درگردش واحد تولیدی، نیروی متخصص و کار آزموده می داند.

لزوم ایجاد امنیت برای سرمایه گذار داخلی و خارجی

پاکسیما در بخش دیگری از گفت و گو لازمه های جهش تولید را تامین سرمایه در گردش واحد تولیدی، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره و رفع موانع مالیاتی و بخشودگی جرائم عنوان کرده و بیان می کند: ایجاد فضای امن کسب و کار برای سرمایه گذار داخلی و خارجی همچنین فعال کردن بخش خصوصی لازمه تحقق جهش تولید است.

تجلیل از برترین ها

سید علی اکبر کلانتر رییس خانه صنعت و معدن و تجارت یزد در این میزگرد انتخاب این دو شرکت به عنوان تولیدکننده برتر استان و کشور را تبریک گفت و عنوان کرد: از سال۱۳۷۶ تا کنون هر سال ۱۰ تیرماه به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری و با حضور مسئولان کشور مراسمی جهت تجلیل از پیشکسوتان و صنایع و معادن برتر برگزار می شود.

کلانتر می افزاید: امسال هم در استان یزد یکهزار نامه به صنایع ارسال شد تا در این گردهمایی شرکت کنند و گروهی متشکل از سازمان صمت، شرکت شهرکهای صنعتی، نظام مهندسی معدن و تشکل های بخش خصوصی تشکیل و پس از ارزیابی صنایع شرکت کننده در این مراسم، اسامی منتخبان به سطح ملی ارسال شد که دو شرکت یزد پولیکا و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان واحد نمونه کشوری در سال جاری معرفی شدند و تندیس واحد نمونه صنعتی سال ۹۹ را دریافت کردند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=31019

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.