• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
11

صنعت بازیافت دنیا را نجات می دهد؟

  • کد خبر : 18333
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
صنعت بازیافت دنیا را نجات می دهد؟

هر خرید کوچکی از سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها، نانوایی ها با خودش پلاستیک های یکبار مصرف زیادی به ارمغان می آورد. اصولا در کابینت های هر ایرانی پر از این کیسه هاست. در حالی که در ایران هنوز اقدامی موثر برای کاهش استفاده از پلاستیک و بازیافت صورت نگرفته است، اما کشورهای مختلف وارد […]

هر خرید کوچکی از سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها، نانوایی ها با خودش پلاستیک های یکبار مصرف زیادی به ارمغان می آورد. اصولا در کابینت های هر ایرانی پر از این کیسه هاست. در حالی که در ایران هنوز اقدامی موثر برای کاهش استفاده از پلاستیک و بازیافت صورت نگرفته است، اما کشورهای مختلف وارد این چالش شده اند و هرروز قانونی جدید برای کاهش استفاده از پلاستیک در نظر می گیرند.

بیش از ۴۰ شرکت، از جمله کوکاکولا، نستله، آنی لور، وعده داده اند که مصرف پلاستیک و زباله را در بریتانیا کاهش دهند. «نه به پلاستیک» به حرکتی جهانی تبدیل شده است. کشورها و شرکت های بزرگ سعی در کاهش استفاده از پلاستیک و ایجاد زباله دارند و هرروز هم هر کدام وعده ای در این باره می دهند. سی ان ان مانی گزارشی درباره شرکت هایی منتشر کرده است که می خواهند زباله کمتری استفاده کنند.

طبق این گزارش، این گروه، شامل بسیاری از مارک های مصرف کننده در جهان است. آنها موافقت کرده اند در بسته بندی های خود از پلاستیک کمتری استفاده کنند و به اهداف بازیافت نزدیک شوند.

پیمان پلاستیکی بریتانیا از کسب و کارها برای کاهش بسته بندی و محدودیت استفاده از بسته بندی های پلاستیکی غیرضروری تا سال ۲۰۲۵ درخواست همکاری کرده است.

هدف این است که سهم بازیافت یا بسته های پلاستیکی کمپوست از میانگین فعلی ۴۶ درصد به ۷۰ درصد برسد. طبق گزارش ها، فروشگاه های زنجیره و برندها، ۸۰ درصد از بسته بندی پلاستیکی در سوپرمارکت های بریتانیا را تشکیل می دهند.

کارشناسان معتقدند برندهای مختلف مانند Unilever می توانند نقش مهمی در کاهش استفاده از پلاستیک و استفاده از بسته بندی قابل بازیافت ایفا کنند. کوکاکولا در حالی که در حال کاهش استفاده از پلاستیک در بریتانیا است، می خواهد اقداماتی مشابه در بازارهای دیگر هم اعمال کند.

این گروه زیست محیطی که کاهش استفاده از پلاستیک را مطرح کرده، امیدوار است شرکت ها و سازمان های بیشتری به این پیمان ملحق شوند و در بازارهای جهانی هم کاهش استفاده از زباله و بازیافت آن رشد کند.

پلاستیک به دلیل هزینه پایین و کاربرد زیادش، یکی از محبوب ترین مواد جهان به حساب می آید. مصرف آن در ۵۰ سال گذشته ۲۰ برابر شده و انتظار می رود تا ۲۰ سال آینده هم دوبرابر شود.

تحقیقات نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰ از نظر وزنی پلاستیک های بیشتری نسبت به وزن ماهی ها در اقیانوس ها وجود خواهد داشت.

طبق گزارش های جهانی، تنها ۱۴ درصد از پلاستیک استفاده شده در جهان قابل بازیافت است. همچنین ۲۵ درصد کاغذ و ۹۰ درصد آهن و فولاد بازیافت می شود.

اتحادیه اروپا می خواهد بسیاری از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف از جمله نی تا سال ۲۰۳۰ در سراسر کشورهای عضو ممنوع شود.

در انگلستان، دولت مالیات بر کیسه های پلاستیکی اعمال کرده است. از طرفی هم برخی شرکت ها در حال حاضر پس از تصمیم چین برای ممنوعیت واردات زباله دچار مشکل شده اند. اقدام چین می تواند صنعت بازیافت را دچار دردسر کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=18333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.