• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
3

صنایع گلستان در اغماست

  • کد خبر : 42020
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
صنایع گلستان در اغماست
جناب استاندار صدای نا کوک چرخ‌دنده‌های تولید را می‌شنوید؟ حال کدام صنعت را خوب می دانید؟ این روزها دائم به این موضوع می‌اندیشم که در دوره‌ای که صنایع استان سخت‌ترین روزهایش را سپری می‌کند و نبود نقدینگی و سیاست انقباضی بانک‌ها دمار از روزگار تولید درآورده، استاندار گلستان چه اقدامی برای رفع این مشکلات انجام داده و اینکه تا چه میزان از این چالش‌ها مطلع است؟

همواره بنگاه‌های کوچک در بیشتر کشورهای جهان مهمـ‌ترین برنامه اجرایی برای دستیابی به توزیع عادلـانه ثروت، درآمد، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری شد اقتصادی دارند. همچنین این روش کارآمدترین شیوه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلقی می‌شوند؛ ازاین‌رو فراهمـ‌کردن بسترهای مناسب برای کارآفرینی در جذب و هدایت سرمایه‌ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور بسیار دارای اهمیت است شاید به همین خاطر بود که دولت در برنامه چهارمـ توسعه گامی مؤثر در این زمینه برداشت.

این اقدامـ دولت با الزامـ بانک‌ها برای ارائه تسهیلـات به واحدهای تولیدی همراه بود؛ چراکه در همه دنیا این صنایع هستند که ارزش‌افزوده و اشتغال برای کشور به همراه می‌آورند.

اگرچه در سال‌های دور موضوع توسعه صنعت باهدف افزایش اشتغال و ارزش‌افزوده در دستور کار دولت قرار گرفت؛ اما در دو سال اخیر این موضوع به‌نوعی کمـ‌رنگ شده و حتی نادیده گرفته می‌شود.

این مسئله برای استان گلستان که در حوزه رشد اقتصادی، توسعه صنایع در رتبه‌های پایانی جدول استان‌ها قرار گرفته باید بیش از همیشه موردتوجه قرار می‌گرفت بااین‌حال متأسفانه برای مدیران ارشد استان و مدیران حوزه اقتصادی دارای اهمیت نبوده است. شاید همین موضوع به رکود بیش‌ازپیش صنایع تولیدی گلستان دامن زده و بسیاری از آنها را به تعطیلی کشانیده است.

اجرای سیاست انقباضی بانک‌ها در سالی که به رشد تولید از سوی مقامـ معظمـ رهبری نامـ‌گذاری شده بود باعث شد تا واحدهای تولیدی فعال در استان با ظرفیتی بسیار کمتر از توانشان به کارشان ادامه دهند و این مسئله نه‌تنها ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کند که باعث رکود و افزایش نرخ بیکاری در استان خواهد.

با وجود مشکلـاتی که واحدهای تولیدی با تأمین اجتماعی، مالیات، تأمین نقدینگی و بهره سرسامـ‌آور بانکی که معوقات آن از اصل قسط بیشتر شده، استاندار گلستان از زمان صدارت در این مسند هیچ‌گونه جلسه جدی با صاحبان صنایع و فعالـان اقتصادی برای شنیدن مشکلـات آنها برگزار نکرده است.

اگرچه بارها در سخنان ایشان از صنایع به‌عنوان ظرفیتی جدی در رشد اقتصادی استان یاد شده اما توجه جدی به رفع مشکلـات است حوزه موضوع دیگری است که تاکنون از سوی ایشان به‌عنوان مقامـ اول استان و حتی معاونان مربوطه در حوزه اقتصاد جدی گرفته نشده است.

اما موضوع در همین‌جا خاتمه نمی‌یابد بی‌توجهی به صنعت و نادیده‌گرفتن مشکلـات این حوزه تا آنجا پیش رفته که حتی با رئیس‌جمهور به استان و در برگزاری نشست با صنعتگران همـ اجازه طرح مسئله و مشکل تولیدکنندگان به آنها داده نشد و تنها دو نفر به‌صورت گزینشی برای قدردانی صرف از تلـاش مسئولـان استان در تریبون استفاده شد.

موضوع قابل‌توجه اینجاست که اگر اوضاع به همین روال ادامه یابد در سال‌های آینده همین تعداد واحد تولیدی فعال در استان همـ با این شرایط دچار ورشکستگی خواهند شد و از صنعت در استان چیزی باقی نخواهد ماند.

این روزها دائمـ به این موضوع می‌اندیشمـ که در دوره‌ای که صنایع استان سخت‌ترین روزهایش را سپری می‌کند و نبود نقدینگی و سیاست انقباضی بانک‌ها دمار از روزگار تولید درآورده، استاندار گلستان چه اقدامی برای رفع این مشکلـات انجامـ داده و اینکه تا چه میزان از این چالش‌ها مطلع است و اصلـاً ساز نا کوک چرخ‌دنده‌های تولید گلستان را می‌شنود؟

 

به‌هرحال انتظار می‌رود تا استاندار گلستان توجه و اهتمامـ جدی نسبت به این بخش داشته باشند و فکری به حال صنعت نیمه‌جان استان کنند و تا فرصت است به داد همین تعداد واحد تولیدی فعال برسد تا دست‌کمـ آنها دیگر متوقف نشوند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=42020
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : http://www.gimth.ir/
  • 238 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.