• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7185اخبار امروز : 4
9
آرمان خالقی:

تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشور باید مطالبه شود

  • کد خبر : 40340
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشور باید مطالبه شود
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: دستور مقام معظم رهبری زمین مانده و تأکیدات ایشان برای تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشور انجام نشده است و باید مطالبه شود.

آرمان خالقی در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در هتل باباطاهر همدان برگزار شد با بیان اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی کشور باید به دنبال بازارهای جدید عرضه کالا باشند، اظهار کرد: همه مشکلات واحدهای ما نقدینگی نیست و باید تلاش کنیم و برای حفظ وضعیت موجود تلاش می‌کنیم چراکه تورم بالا می‌رود و با رکود اقتصادی عجین شده است.

وی با بیان اینکه رکود و تورم برای اقتصاد سم است و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و سبد مصرف کننده ما کوچک‌تر و بودجه دولت و پروژه‌های عمرانی کمتر شده است، مطرح کرد: شرایط بازار کشور همین است و مردم پول بیشتری ندارند که خرج کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید تولیدکنندگان به فکر عرضه محصولات خود به بازارهای فرا‌مرزی و بین‌المللی باشند، تصریح کرد: تا زمانی که بحث بازارهای بین المللی را باز نکنیم و کالاهای ایرانی را نتوانیم عرضه کنیم، تولیدکنندگان با هم در بازار داخلی خواهند جنگید و به هم آسیب خواهند زد.

وی عنوان کرد: اگر بحث حل مشکلات مبادلات پولی با دنیا و دیپلماسی اقتصادی و گشایش روابط تجاری بین المللی ما حل نشود همچنان بازار کوچک داخلی وجود خواهد داشت و تولیدکنندگان مجبور هستند با هم رقابت کنند.

خالقی با بیان اینکه اقتصاد دستوری، کنترل قیمت‌ها و دخالت دولت در اقتصاد باعث مشکلات می‌شود،  تصریح کرد: دولت در تعیین قیمت‌ها مواد اولیه باعث افزایش قیمت است و از طرفی اجازه افزایش قیمت را به تولیدکنندگان نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما مزیت انرژی دارد، بیان کرد: همدان در دسته استان‌های اقلیم سردسیر کشور است که تولیدکنندگان آن در فصل زمستان با مشکلات کمبود گاز و در تابستان با مشکل قطعی برق مواجه است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به طور مناسب در زمان مناسب انجام نشده و امروز دچار کمبود هستیم، گفت: این خسارت‌ها را بخش خصوصی و فعال اقتصادی متقبل می‌شود که مجلس هم به فکر رفع این مشکل نیست.

وی با تأکید بر اینکه ساختار داخلی دولت نیاز به اصلاح دارد و باید به فکر بهبود شرایط سرمایه‌گذار و کسب و کار باشد که هزینه‌های دولت را هم کم می‌کند، مطرح کرد: یاد نگرفته‌ایم با هم کار کنیم و کارهای تشکلی و اقتصادی در بین تولیدکنندگان و صنعتگران ضعیف و موجب چند دستگی و ایجاد موانع پیشرفت شده است.

خالقی با بیان اینکه استان همدان می‌تواند در منطقه پیشران باشد و می‌شود اقتصاد منطقه‌ای را شکل داد چرا که ما به هم وصل هستیم و آینده همه ما هم به هم متصل است، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی در استان همدان زمینه تأمین کالای مورد نیاز بازار غرب کشور و همچنین بازار کشور عراق فراهم است.

وی با بیان اینکه انجام کار تشکلی را باید به جوانان آموزش داد، با اشاره به برنامه هفتم مجلس گفت: لایحه فعلی نیاز به کار کردن دارد و باید نسبت به آن حساس باشیم و دستور مقام معظم رهبری زمین مانده و تأکیدات ایشان برای تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشور انجام نشده است و باید مطالبه شود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رفتار اقتصادی بنگاه‌های ما هم انفعالی شده است و به منابع، ارز و روابط بستگی دارد، خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم مدیران بنگاه‌های اقتصادی برای بلند مدت فکر کنند نه اینکه گرفتار سازوکارهای اداری باشد چراکه باعث عقب‌افتادگی می‌شود و نمی‌توانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم.

وی افزود: ایران با وجود سازو کارهای اداری و به دلیل واکنش نشان دادن به موضوعات مختلف با ترکیه ۱۵ و با عربستان ۲۰ سال فاصله پیدا کرده است که باید به فکر جبران آن باشیم.

 

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40340
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://basijnews.ir/
  • 353 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.