• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل اخبار 7221اخبار امروز : 5
14

بررسی عملکرد وام‌دهی بانک‌ها در ۶ ماهه نخست ۹۷ نشان می‌دهد: کاهش سهم صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

  • کد خبر : 21820
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۰۰
بررسی عملکرد وام‌دهی بانک‌ها در ۶ ماهه نخست ۹۷ نشان می‌دهد: کاهش سهم صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

طبق اعلام بانک مرکزی، مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بالغ‌بر ۳۰۳هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۱۲٫۱ درصد معادل ۳۲هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بیشتر شده است. بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در […]

طبق اعلام بانک مرکزی، مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بالغ‌بر ۳۰۳هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۱۲٫۱ درصد معادل ۳۲هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بیشتر شده است.

بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه سال جاری مبلغ ۱۸۶هزار و ۱۲۰میلیارد تومان بوده که سهم آن از کل تسهیلات پرداختی به ۶۱٫۴ درصد می‌رسد. تسهیلات اعطایی در این سرفصل در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷٫۹ درصد معادل ۱۳هزار و ۶۶۰میلیارد تومان رشد داشته است.

بررسی داده‌های منتشر شده از عملکرد وام‌دهی بانک‌ها در این دوره حاکی از این است که بخش خدمات همچنان پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی است و در این دوره نیز ۴۰٫۶ درصد از کل منابع را دریافت کرده است.

از سوی دیگر، بخش صنعت و معدن، به‌عنوان بخش تولید، فقط ۲۷٫۹ درصد از تسهیلات اعطایی از نظام بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش کشاورزی ۹٫۱ درصد، مسکن و ساختمان ۸٫۵ درصد، بازرگانی ۱۳٫۷ درصد از این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

در این دوره زمانی، مجموعاً ۸۶هزار و ۶۷۰میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که بخش عمده آن برای تأمین سرمایه در گردش بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶  ماهه نخست سال جاری معادل ۶۹هزار و ۴۴۰میلیارد تومان بوده که از تخصیص ۳۷٫۳ درصدی کل منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی حکایت دارد.

بر اساس این گزارش ۱۳۴هزار و ۱۴۶فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که میانگین پرداختی هر فقره ۶۳۰ میلیون تومان بوده است که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است.

در بخش خدمات نیز تعداد ۲میلیون و ۴۱۲هزار و ۹۸۴ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

بانک مرکزی اعلام کرده است همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای داشت.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=21820

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.