• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
18

بخشنامه مشوق های حمایت از تولید و اشتغال سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد

  • کد خبر : 40027
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
بخشنامه مشوق های حمایت از تولید و اشتغال سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، بخشنامه سازمان تامین اجتماعی موضوع مشوق های حمایت از تولید، حفظ و ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲ طی نامه شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۲/۲۰۲۵ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد.

متن بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد مشوق های حمایت از تولید، حفظ و ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

حوزهمعاونت بیمه‌ای

موضوعمشوق های حمایت از تولید، حفظ و ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲

باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان سال “مهار تورم، رشد تولید” از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و به منظور حمایت از تولید و حفظ و افزایش اشتغال برای بنگاههای كوچك و متوسط موضوع بند (۲) تصویب نامه شماره ۱۸۵۴۹‏‏/ت ۵۳۰۹۷ هـ مورخ ۱۹‏‏/۰۲‏‏/۱۳۹۵ (پیوست) و در اجرای ماده (۱) تصویب نامه هیات محترم وزیران به شماره ۱۲۵۵۲۲‏‏/ت۵۹۸۱۵ هـ مورخ ۱۷‏‏/۷‏‏/۱۴۰۱ و اصلاحیه بعدی آن موضوع‌ تصویب‌نامه شماره ۲۵۳۳۴‏/ت ۶۰۴۳۵ هـ مورخ ۱۸‏/۲‏/۱۴۰۲، نظر واحدهای اجرایی را به رعایت موارد ذیل معطوف می‌دارد:

۱. شركتها و واحدهای كوچك و متوسط؛ منظور از شركت ‌ها و واحدهای كوچك و متوسط در بند (۱) تصویبنامه اخیرالذكر، به ترتیب بنگاههای اقتصادی دارای تعداد كاركنان كمتر از (۵۰) نفر و بنگاههای اقتصادی دارای تعداد كاركنان (۵۰) تا (۱۰۰) نفر می‌باشد.

۲. كارفرمایان كارگاه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی،كشاورزی، خدماتی و اصناف و شركت‌های دانش‌بنیان موضوع بند (۱) كه حداقل به مدت یك سال از زمان تقسیط بدهی نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی كارگاه خود بر مبنای لیست اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اقدام نموده و لیست و حق بیمه كاركنان شاغل كارگاه را در طول دوره مذكور ارسال و پرداخت نمایند، می‌توانند از تسهیلات مزبور بهره‌مند گردند.

توجه۱: در خصوص كارفرمایانی كه در طول دو سال گذشته از بخشودگی جرائم برخوردار شده اند، رعایت حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی كارگاه از زمان تعیین تكلیف بدهی ، به مدت دو سال خواهد بود.

۳. كارفرمایان كارگاه‌های مشمول برای برخورداری از تسهیلات مزبور و به‌ منظور تعیین تكلیف بدهی‌های قطعی شده مطابق قوانین، لازمست از تاریخ اجرای تصویب نامه مذكور (صدور این بخشنامه) و حداكثر به مدت ۳ ماه نسبت به ثبت درخواست خود از طریق سامانه خدمات غیرحضوی سازمان تامین اجتماعی به نشانی ‏/eservices.tamin.irhttps:‏/اقدام نمایند.

توجه۲: ارائه درخواست كارفرمایان متقاضی صرفا بصورت غیرحضوری امكان پذیر بوده و واحدهای اجرایی می بایست ضمن اطلاع رسانی لازم در خصوص نحوه استفاده از سامانه مزبور به متقاضیان امر، از پذیرش درخواست حضوری جداً خودداری نمایند.

۴. آن دسته از كارگاه‌هایی كه در اسفند ماه ۱۴۰۱ فاقد لیست ارسالی می‌باشند، تعداد بیمه‌شدگان آخرین لیست ماه منتهی به اسفند ماه در سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین نیروی انسانی كارگاه قرار می‌گیرد.

۵. كلیه كارفرمایان كارگاه‌های موضوع بند (۱) دارای ردیف پیمان‌، پس از ثبت درخواست برای دفتر مركزی یا كارگاه ثابت خود كه لیست و حق بیمه كاركنان را ارسال می‌نمایند (صرف نظر از وجود بدهی قطعی) و در صورت احراز كلیه شرایط و پذیرش درخواست، می‌توانند بدهی‌های قطعی ردیف پیمان‌های موردنظر را لغایت تاریخ صدور تصویب نامه صدرالاشاره به صورت جداگانه و در مهلت مقرر از طریق شعبه ذیربط برابر ضوابط مربوطه تقسیط نمایند.

۶. در خصوص كارفرمایان كارگاه‌های حقیقی كه به‌واسطه جابجایی محل یا تغییر فعالیت، كد كارگاهی جدید دریافت می‌نمایند، چنانچه درخواست بخشودگی جرائم كارفرما برای كارگاه جدید ثبت و مورد پذیرش قرار گیرد در خصوص سایر كارگاههای قبلی كارفرمای مذكور كه دارای بدهی قطعی می‌باشد، پذیرش درخواست بخشودگی جرائم بلامانع خواهد بود.

۷. در ارتباط با كارگاه‌های دارای شخصیت حقوقی كه در پی جابجایی محل كارگاه بیمه‌پردازی از طریق شعبه‌ محل جدید (مقصد) اقدام نموده‌اند، ولیكن دارای بدهی قطعی در شعبه مبداء می‌باشند، پس از ثبت درخواست و احراز شرایط در محل جدید(صرف نظر از وجود بدهی قطعی)، ثبت درخواست بخشودگی جرائم در شعبه قبلی (مبداء) مجاز بوده و می‌توانند درخواست خود را جهت بهره‌مندی از بخشودگی جرایم در سیستم ثبت نمایند.

توجه۳: بدیهی است تقسیط بدهی‌های مورد درخواست كارفرما پس از ثبت و پذیرش درخواست متقاضی از طریق شعبه ذیربط (ایجاد كننده بدهی) صورت خواهد پذیرفت.

۸. در مواردی‌كه تعداد كاركنان شاغل در كارگاه فعال نسبت به لیست اسفند ماه ۱۴۰۱ به واسطه بازنشستگی، ازكارافتادگی و یا فوت بیمه‌شده تقلیل یافته باشد، مانع از بهره‌مندی كارگاه‌های مشمول از تسهیلات بخشودگی جرائم موضوع تصویب‌نامه فوق الاشاره نمی‌گردد.

۹. آن دسته از كارفرمایانی كه حسب ضوابط مربوطه نسبت به تقسیط بدهی‌های خود با احتساب جرائم متعلقه اقدام نموده‌اند، در صورت ثبت درخواست خود از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان در مهلت تعیین شده و احراز كامل شرایط می‌توانند با ارائه درخواست كتبی به شعبه مربوطه مبنی بر تبدیل به حال تقسیط گذشته، در زمان ارائه تضامین جهت تقسیط دیون خود، از تسهیلات بخشودگی جرائم جاری با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه بهره‌مند گردند.

۱۰. درخواست ثبت شده كارفرما در سامانه مذكور به صورت هوشمند و بر اساس اطلاعات بیمه‌ای ایشان در سیستم‌های شعبه پردازش و مراتب پذیرش یا عدم پذیرش درخواست مطروحه از طریق صندوق شخصی سامانه خدمات غیرحضوری و ارسال پیامك به ایشان اعلام خواهد شد.

توجه۴: چنانچه كارفرما حداكثر ظرف مدت ۱۰ روز كاری از تاریخ اعلام پذیرش درخواست، نسبت به تقسیط بدهی‌های مورد درخواست به‌همراه ارائه وثایق متناسب با میزان بدهی اقدام ننماید، این امر به‌منزله انصراف كارفرما برای بهره‌مندی تسهیلات مقرر در قانون مذكور خواهد بود.

۱۱. در كلیه مواردی كه انجام تقسیط بدهی منوط به ارائه وثایق معتبر و كافی موضوع ماده (۹۹) آیین نامه اجرایی ماده (۵۰) قانون تامین اجتماعی می شود به منظور مساعدت حداكثری با كارفرمایان دریافت چك صیادی به عنوان تضمین پرداخت اقساط در دوره اجرای بخشودگی جرایم بلامانع می‌باشد.

۱۲. نحوه احتساب بخشودگی جرایم جهت كارگاههای مشمول وفق ماده (۲) قانون دریافت جرایم نقدی از كارفرمایان مصوب ۹‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏/۷۳ و اصلاحیه مورخ ۲۵‏‏‏‏‏‏/۱‏‏‏‏‏‏/۸۷ مجلس محترم شورای اسلامی مصوب ۸‏‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏‏/۸۷ مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام در صورت پرداخت یكجا و یا تقسیط آن به شرح ذیل انجام می شود:

ردیف

پرداخت اصل حق بیمه و بیمه بیكاری تا ….. ماه

میزان بخشودگی جرایم

۱

۱۲

۱۰۰%

۲

۱۸

۸۵%

۳

۲۴

۷۵%

۴

۳۰

۶۰%

۵

۳۴

۵۰%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۳. چنانچه كارفرما هریك از اقساط بدهی‌های تقسیط شده موضوع این بخشنامه را در سر‌رسید مقرر پرداخت ننماید و یا در مدت یكسال پس از تقسیط یا در طول دوران تقسیط (در مواردی كه تقسیط بیشتر از یك سال است) نسبت به كاهش سطح اشتغال مقرر در بندهای فوق اقدام نماید، بدهی تبدیل به حال شده و جرائم متعلقه، نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال با رعایت تبصره (۲) اصلاحی ماده یك قانون مذكور محاسبه و به همراه جرایم قبلی به نسبت مانده بدهی مطالبه و مجدداً قابل تقسیط نخواهند بود.

۱۴. كارگاه‌های ورشكسته، درحال‌تصفیه، منحله و فاقد فعالیت، رانندگان، كارگران ساختمانی (سهم بیمه شده و كارفرما)، همچنین بدهی‌های موضوع ماده ۶۶ قانون تامین‌اجتماعی و ۴% مشاغل سخت و زیان‌آور و كارگاه‌هایی كه بدهی آنان صرفاً شامل جریمه یا حق‌الاجراء می‌باشد، مشمول این بخشنامه نخواهند بود.

۱۵. مركز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات مكلف است در اسرع وقت نسبت به طراحی و ساخت نرم‌افزار مربوطه اقدام نماید.

۱۶. اداره كل روابط عمومی و ادارات كل استانها مكلفند با استفاده از كلیه ظرفیت‌های سمعی و بصری موجود نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق و جامع به مخاطبین در خصوص نحوه اجرای بخشودگی جرائم اقدام لازم را بعمل آورند.

مسئول حسن اجرای این بخشنامه معاونت بیمه‌ای، اداره كل وصول حق بیمه، مركزفناوری اطلاعات، آمار و محاسبات، شركت مشاورمدیریت و خدمات ماشینی تامین، مدیران كل، معاونین منابع بیمه‌ای، پشتیبانی و توسعه مدیریت، روسای ادارات اجرائیات، وصول حق بیمه، بازرسی ادارات كل استانها، روسا و معاونین بیمه‌ای و مسئولان ذیربط شعب هستند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=40027

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.