• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
3

ارز آقای X برای پولدار شدن آقای Y

  • کد خبر : 42702
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
ارز آقای X برای پولدار شدن آقای Y
 تثبیت قیمت دلار را می‌توان محبوب‌ترین سیاست اقتصادی کشور دانست؛ شاید این محبوبیت از آن جهت است که ساده‌ترین کار برای کنترل تورم است. به بیان دیگر، سیاستگذاران به جای آنکه راهکاری درست و البته سخت را برای کنترل تورم انتخاب کنند همواره به سمت تثبیت قیمت دلار می‌روند؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نمونه‌های اخیر این سیاست هستند؛ سیاستی که نه تنها هیچگاه در کنترل تورم موفق نبوده بلکه نابودی منابع ارزی کشور، کاهش ظرفیت تولید، فساد و … را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صمت در بخشی از گفتگوی خود در ویژه نامه پایان سال روزنامه «جهان صنعت» به آسیب‌هایی که سیاست تثبیت نرخ ارز به اقتصاد کشور تحمیل کرده، پرداخته است.

تاوان تثبیت نرخ ارز را مردم می‌دهند

آرمان خالقی گفت: قاعدتا یارانه‌ای پشت ارزهای با قیمت پایین‌تر یا ارزهای دولتی وجود دارد، دولت می‌خواهد ارز را با قیمت ارزان‌تر از نرخ واقعی ارز در بازار آزاد فراهم و آن را تثبیت کند. در واقع تاوان این نرخ تثبیت شده ارز را همه مردم و کل اقتصاد می‌دهند؛ چه تولیدکننده و چه واردکننده‌ای که این کالا را وارد و عرضه می‌کند. در حقیقت برای اینکه ثباتی در بازار ایجاد کنیم نرخ ارز را به یک نقطه‌ای پیچ می‌کنیم و کاری نداریم که در بازار، تورم وجود دارد یا خیر. اینکه نرخ واقعی ارز چقدر است، سبد کالایی که وجود دارد با سبد مشابه‌اش در دنیا چقدر تفاوت دارد، موضوعاتی هستند که همواره مغفول می‌مانند.

وی ادامه داد: بعد از ثابت کردن این ارز در نقط های، آغاز به عرضه آن می‌کنیم. از آنجا که این ارز دولتی است، محدودیت دارد و به دلیل این محدودیت و ارزانی نسبت به بازار، تمام کسانی که ذینفع هستند تمایل دارند از آن استفاده کنند. این افراد پس از آنکه ارز را گرفتند و کالا را وارد کردند از جاهایی کانال می‌زنند که محصولی که به دست مردم می‌رسانند برمبنای نرخ آزاد محاسبه شود که این امر موجب پدید آمدن سوءاستفاده‌هایی در کشور شده که حاضرند در این صف بایستند و از این ارز استفاده کنند و از منافع مابه‌التفاوت ارزی که از دولت دریافت می‌کنند با ارزی که در بازار آزاد وجود دارد، بهره‌مند شوند و این منافع شیرینی را برای عده‌ای رقم می‌زند. زیرا با کمترین زحمت و کمترین زمان به دست می‌آید. این موضوع نظم اقتصاد را به هم می‌زند و در آن اخلال ایجاد می‌کند.

باید یک قیمت دلار واحد داشته باشیم

عضو هیات مدیره خانه صمت ادامه داد: تولیدکننده باید کالای رقابتی تولید کند، یعنی حتی زمانی که مواد اولیه از خارج با ارز آزاد می‌خرد و در داخل با شرایط موجود کالا تولید و در دنیا عرضه می‌کند، این کالا باید با قیمتی به دست مصرف کننده در بازار جهانی برسد که مشابه رقیب باشد، چه بسا ارزان‌تر باشد که توان رقابت هم داشته باشد، وگرنه اگر کالا از مبادی قاچاق خارج شود، شرکت چندان سودی نمی‌برد و این به نوعی قاچاق معکوس است.

خالقی با تاکید بر اینکه تنها مردم هزینه این اتفاق را می‌دهند، بیان کرد: در عین حال باید گفت، چند نرخی بودن ارز هیچگاه تاثیر مثبتی نداشته و هیچ اقتصادی از آن منتفع نشده است و تنها عده‌ای سودجو هر روز ثروتمندتر می‌شوند. با این کار انگیزه تولیدکننده را می‌گیریم. قاعدتا تنظیم باید در جهتی باشد که به یک دلار واحد در کشور برسیم و این دلار باید دلاری باشد که نرخ ارز را بازار تعیین کند. در این خصوص بارها بخش خصوصی، خانه صنعت، معدن و تجارت بیانیه داده‌است. این تفاوت حتی به نفع واحدهای تولیدی هم نیست، چراکه عد‌ه‌ای برخوردار می‌شوند و عده‌ای نه. این امر اجحاف در حق اقتصاد کشور است.

 

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=42702
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://jahansanatnews.ir/415689-----/
  • 138 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.