• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
3

کمبود کارگر متخصص در شهرک‌ها/ لزوم ارتقای مهارت

  • کد خبر : 39397
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کمبود کارگر متخصص در شهرک‌ها/ لزوم ارتقای مهارت
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارگر متخصص در کشور کم شده و این وضعیت در برخی شهرک‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، گفت: شرکت‌ها نیازمند کارگر هستند؛ چرا که راه دور است و مشاغل پردرآمدتر دیگری وجود دارد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره کمبود کارگر در شهرک‌های صنعتی ، احتمال و شرایط حضور کارگران مهاجر در شهرک‌ها، اظهار کرد: اگر کارگران مهاجر مجوز کار داشته باشند، می‌توانند در ایران کار کنند. اما در حال حاضر اشتغال این کارگران در شهرک‌ها، تعداد محسوسی نیست. می‌توان گفت حضور آنها در مشاغل تقریبا مانند گذشته است و تفاوت محسوسی دیده نشده است.

وی افزود: ایران هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بخواهد نیروی کار وارد کند. اما قاعدتا اگر ایرانی‌ها کاری را انجام ندهند، آن کار باید انجام شود و می‌توان از مهاجران استفاده کرد. موضوع اصلی این است که باید به دنبال ارتقای مهارت نیروی کار داخلی باشیم. اما در مجموع به نظر نمی‌رسد تغییری در بازار کار مهاجران اتفاق افتاده باشد.

خالقی با بیان اینکه کارگر ایرانی برخی مشاغل را در ایران انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: از جمله این کارها مشاغل با دستمزد پایین و سخت مثل چاه‌کنی، مرغداری‌، ریخته‌گری، کار در ارتفاع و غیره است که در برخی شهرها بیشتر از سوی کارگران مهاجر انجام می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صمت با بیان اینکه واحدهای صنعتی با توجه به جریمه‌های پیش‌بینی شده، کارگر فاقد مجوز را به کار نمی‌گیرند، اظهار کرد: به طور کلی کارگر متخصص در کشور کم شده و این وضعیت در برخی شهرک‌ها مثل شهرک صنعتی ساوه بدتر است و شرکت‌ها نیازمند کارگر هستند. چرا که راه دور است و مشاغل پردرآمدتر دیگری وجود دارد.

به گفته وی بحث دستمزد هم بر این وضعیت تاثیر دارد. مشاغل دیگر که تحت عنوان شغل کاذب شناخته می‌شوند، باعث می‌شود افراد راغب به کار کردن نباشند. چراکه می‌گویند با این دستمزد به زحمتی که دارد نمی‌ارزد.برخی کارگران ترجیح می‌دهند در تاکسی‌های اینترنتی کار کنند یا کارهای ارزی انجام دهند. وقتی مزد و رفاه کافی نباشد، بازار کار دچار تنش می‌شود.

خالقی با بیان اینکه واکنش‌ها به شرایط اقتصادی متفاوت است، گفت: گاهی فشار اقتصادی به نحوی است که همه برای سر کار رفتن با هم رقابت می‌کنند. اما در مواردی مثل شرایط فعلی که مشاغل جانبی ایجاد می‌شود، راحت کار را کنار می‌گذارند و دنبال مشاغل جانبی می‌روند.

عضو هیئت مدیره خانه صمت با بیان اینکه خیلی از واحدها حداقل مزد را پرداخت نمی‌کنند، بلکه مبلغ بیشتری پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته هم وضع مشابهی حاکم بود و با وجود اینکه میزان افزایش دستمزد زیاد بود، در میانه سال مجمع برخی شرکت‌ها تصمیم گرفتند مزد را بار دیگر افزایش دهند. امسال هم وضعیت مشابهی حاکم است. اما به عنوان دیدگاه تشکلی می‌توان گفت اثر مزد بر قیمت تمام شده در مشاغل مختلف متفاوت و بنابراین اثر آن بر تورم هم متفاوت است. اما اگر افزایش مزد همراه با افزایش بهره‌وری باشد، اثر مثبت دارد. یعنی بهره‌ای که می‌بریم بیش از چیزی است که هزینه می‌کنیم و منجر به رضایت و امنیت شغلی می‌شود و روی کیفیت کار شرکت و درآمد آن هم اثر مثبت خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39397
  • نویسنده : محمد رضا فلاحی
  • منبع : https://www.isna.ir/
  • 110 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.