• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 7255اخبار امروز : 0
6

کالاهای صادراتی ما باید مزیت رقابتی داشته باشند

  • کد خبر : 43197
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کالاهای صادراتی ما باید مزیت رقابتی داشته باشند
آمارها نشان داده که تراز تجاری سال 1402 منفی 17میلیارد دلار بوده است. تراز تجاری سال ۱۴۰۲ با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق بیش از ۲۰.۶ میلیارد دلار بوده، اما تراز تجاری غیرنفتی به حدود منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار رسید.

در سالی که گذشت، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی روند منفی را در پیش گرفت و در نهایت نیز کارنامه این بخش از عملکرد اقتصادی دولت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نمره قبولی نگرفت. این شاخص اقتصادی، تراز تجارت خارجی کشور است که یکی فاکتور‌های مهم در حوزه شاخص ارزی است

آمارها نشان داده که تراز تجاری سال ۱۴۰۲ منفی ۱۷میلیارد دلار بوده است.

تراز تجاری سال ۱۴۰۲ با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق بیش از ۲۰.۶ میلیارد دلار بوده، اما تراز تجاری غیرنفتی به حدود منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار رسید.

در سالی که گذشت، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی روند منفی را در پیش گرفت و در نهایت نیز کارنامه این بخش از عملکرد اقتصادی دولت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نمره قبولی نگرفت. این شاخص اقتصادی، تراز تجارت خارجی کشور است که یکی فاکتور‌های مهم در حوزه شاخص ارزی است.

آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه نوآوران در خصوص افول تراز تجاری کشور گفت: آنچه که تراز ما را در تجارت منفی می‌کند تعرفه واردات و کالاهای صادراتی به ویژه کالاهای غیر نفتی است. با توجه به مشکلات ارزی که داریم در حال حاضر واردات ما نیازهای ضروری را برای کشور فراهم می‌کند و نمی‌توان‌ این بخش را کاهش داد.

این مسئول اقتصادی تاکید کرد: موضوعی که در حال حاضر اهمیت پیدا می‌کند توسعه روابط تجاری ما با سایر کشورها خواهد بود. همچنین کالاهای صادراتی ما نیز باید مزیت رقابتی را در حوزه صادرات داشته باشند که برای بازار هدف مطلوب باشند.

خالقی ادامه داد: چند کار جدی که دولت آینده باید در این حوزه و راستا در راس برنامه خود قرار دهد، شناسایی کشورهای هدفی که کالاهای ما برای آنها جذابیت دارد و تهیه فهرستی از این کشورها و همینطور تلاش در بحث دیپلماسی اقتصادی می باشد.

موانع صادراتی رفع شود

این عضو هیأت مدیره خانه صمت بیان کرد: دولت باید کمک کند که موانع حوزه صادراتی شرکت‌های دارای توان صادراتی از قبیل مسائل گمرک، مشکلات حمل و نقل زمینی، دریایی، ریلی، صدور ویزا برای مرزهای اروپایی و ……. حل شود. تقویت‌ شرکت‌های تخصصی و توجه به آنها که شامل آموزش، تجهیز منابع، ارائه اطلاعات به روز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وجود رایزن بازرگانی موثر

آرمان خالقی افزود: علاوه بر تلاش برای حل این مشکلات باید دید آیا ما در کشورهای هدف رایزن موثری داریم یا خیر؟ افرادی که بازارها را بشناسند و نیازسنجی بازارها را انجام دهند و اطلاعات دقیق و به روز به صادر کنندگان کشور داده، فرصت‌های اقتصادی همچون مناقصه و فرصت‌های تجاری را شناسایی کرده و به موقع به شرکت‌های داخلی اطلاع رسانی کنند.

وی بیان کرد: این موارد باعث می‌شود صادرات ما افزایش پیدا کرده و کسری تراز تجاری ما کاهش پیدا کند.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما نگاهمان این باشد که هر تولید کننده یک صادر کننده موفق هم می‌تواند باشد، به بیراهه رفته‌ایم و لزوماً هر فردی که تولید کننده خوبی است نمی‌تواند صادر کننده، وارد کننده و یا تاجر خوبی باشد.

رضا خانکی کارشناس اقتصادی و مدیرعامل شرکت ازکی سرمایه نیز در گفتگو با نوآوران راه حل افول تراز تجاری کشور را دلار خواند و گفت: طبیعتاً باید قیمت دلار تغییر کند تا از افول تراز تجاری نجات پیدا کنیم.

وی افزود: اگر قرار باشد تراز تجاری ما انقدر منفی بماند یا باید دلار جامپ کند تا در نرخ بالاتر بازار تثبیت شود  یا اینکه سیاست‌هایی که برای واردات وضع می‌شوند سختگیرانه‌تر شود که این خود از سویی ممکن است قاچاق را افزایش دهد.

فاصله گیری از سیستم چند نرخی ارز

رضا خانکی اظهار کرد: دولت جدیدی که بر سر کار می‌آید باید اولویت خود را رفع تحریم‌ها قرار دهد و تا وقتی تحریم‌ها برقرار باشد ر هزینه‌ای که در تجارت بین الملل داریم بالا بوده و هزینه‌های گزافی بابت تحریم‌ها پرداخت می‌کنیم.

این کارشناس بازار مالی گفت: همچنین دولت باید از سیستم چند نرخی ارز خصوصاً در مورد شرکت‌های عمومی و شرکت‌هایی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، فاصله بگیرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=43197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.