• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
15

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: ضربه سوءمدیریت بیش از تحریم و کرونا اقتصاد را به چالش کشید/ به صنایع رسیدگی نشود، می‌میرند

  • کد خبر : 31554
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۵۵
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: ضربه سوءمدیریت بیش از تحریم و کرونا اقتصاد را به چالش کشید/ به صنایع رسیدگی نشود، می‌میرند

حسینی گفت: ضربه‌ سوءمدیریت دولت به اقتصاد بیش از ضربه‌ تحریم و کرونا بود. مسئولان مربوطه تنها حرف حمایت از صنایع را می‌زنند اما در عمل حمایت معنی‌داری را شاهد نیستیم. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، اقتصاد و برون‌رفت از وضعیت کنونی، یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات […]

حسینی گفت: ضربه‌ سوءمدیریت دولت به اقتصاد بیش از ضربه‌ تحریم و کرونا بود. مسئولان مربوطه تنها حرف حمایت از صنایع را می‌زنند اما در عمل حمایت معنی‌داری را شاهد نیستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، اقتصاد و برون‌رفت از وضعیت کنونی، یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات این روزهای کشور است. طی یک دهه گذشته با تشدید تحریم ها و عملکرد ضعیف تیم های اقتصادی دولت همه روزه شاهد بیشتر شدن مشکلات و به دنبال آن سخت تر شدن معیشت مردم هستیم که این روند با شیوع ویروس کرونا در کشور تشدید شد.

به گفته کارشناسان در چنین شرایطی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی، حمایت از بخش خصوصی و اقتصاد غیرنفتی است که متاسفانه طی یک دهه گذشته نشانه‌ای از اجرایی شدن آن در کشور نیست؛ اما به راستی مشکل کار کجاست؟ چرا اقتصاد ما ضربه‌پذیر است و به راحتی تحت تاثیر نوسانات داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و راه حل آن چیست؟

سید حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: طی چند وقت گذشته که صنعت کشور به دلیل تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا فشار سنگینی را تحمل می‌کند، مسئولان مربوطه و دولت تنها حرف حمایت از صنایع را می‌زنند اما در عمل حمایت معنی‌داری را شاهد نیستیم.

ضربه سوء مدیریت به اقتصاد بیش از تحریم و کرونا

وی با تأکید بر اینکه سوء مدیریت و دیوان‌سالاری اداری دولت به اقتصاد ضربه زده است، افزود: به نظر من آن‌قدری که نامهربانی‌های مسئولان اجرایی کشور به اقتصاد ضربه وارد کرده است کرونا و تحریم‌ها نتوانسته‌اند به اقتصاد کشور ضربه بزنند علاوه بر آن این نامهربانی‌ها مختص صنایع نیست زیرا در حال حاضر آن فردی که دارای یک واحدی صنفی است، همان‌قدر که دارنده یک کارخانه از نامهربانی‌های مسئولان رنج می‌برد، او نیز شامل این نامهربانی‌ها و سوء مدیریت‌ها می‌شود.

حسینی تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در بازار و اقتصاد به وجود آمده است مانند رشد سرسام‌آور قیمت دلار یا کمبود کره و مواد لبنی، برای من که حدود ۴۰ سال در اقتصاد این کشور فعال هستم موضوعات قابل درکی نیست و واقعاً چه اتفاقی افتاده است که ما امروز با کمبود محصولاتی همچون کره مواجه هستیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان خراسان رضوی ۷۰ کارخانه تولید مواد لبنی وجود دارد، ادامه داد: تعداد کارخانه‌های لبنیات خراسان رضوی از تعداد کارخانه‌های لبنیات کشور هلند بسیار بیشتر است اما باید ببینیم چه اتفاقی در هلند افتاده است که این کارخانه‌ها توانسته‌اند کره موردنیاز کل دنیا را تأمین کنند اما ما نتوانسته‌ایم نیاز داخلی خود را نیز تأمین کنیم.

وی یادآور شد: استان‌های گیلان و مازندران شرایط آب و هوایی به‌مراتب بهتری نسبت به هلند دارند و اگر نقشه راه درستی برای صنعت تعیین می‌شد امروز این دو استان می‌توانستند مانند هلند لبنیات و کره تمام جهان را تأمین کنند ازاین‌رو به این نتیجه می‌رسیم که متأسفانه در کشور شرایط اقلیمی وجود دارد اما جای مدیریت آن خالی است.

به صنایع رسیدگی نشود، صنایع می‌میرند

حسینی با تأکید بر اینکه صنعت مانند یک موجود زنده است که اگر به آن رسیدگی نشود می‌میرد، گفت: سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و دولت باوجود اینکه جزء موانع توسعه صنعت به حساب می آیند اما تنها مقصران به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی نیستند و عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف عمل کرده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: متأسفانه دولت در سیاست‌های تجاری خود بسیار ضعیف عمل کرده است و با ایجاد قوانین ناکارآمد جلوی رونق صادرات را گرفته است و باعث شده تا سرمایه‌گذار داخلی از سرمایه‌گذاری در صنایع دلسرد شود و این سرمایه‌ها به خارج از کشور منتقل شوند لذا باید بگوییم تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف عمل کرده است.

بخش خصوصی؛ کلید برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی، کلید برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است، افزود: متأسفانه دولت در تصمیم‌گیری‌ها به هیچ وجه بخش خصوصی را مشارکت نمی‌دهد و دولتی تصمیم می‌گیرند و می‌خواهند دولتی نیز اجرا کنند ازاین‌رو در تصمیم‌گیری‌ها منافع بخش خصوصی در نظر گرفته نمی‌شود و اینجاست که بخش خصوصی متضرر می‌شود زیرا تصمیماتی گرفته می‌شود که به هیچ عنوان به نفع بخش خصوصی نیست که این امر باعث دلسردی و تعطیلی بخش خصوصی می‌شود.

بخش خصوصی باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت سهیم باشد

حسینی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت سهیم باشد، خاطر نشان کرد: پیش از این اتاق بازرگانی ایران گزارشی چندین صفحه‌ای را به دولت داده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر مردم، دولت و تولید است اما دولت به این گزارش توجهی نکرد و این ارز را در اختیار برخی کالاها قرار داد اما شاهد آن بودیم که علاوه بر اینکه هیچ کالایی ارزان نشد بلکه هر روز می‌شنیدیم که مبالغ قابل توجهی از این ارزهای دولتی گم می‌شد و افرادی خاص از این موضوع به نفع خودشان سوء استفاده کردند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=31554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.