• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 7144اخبار امروز : 0
12
عضو هیات مدیره خانه صمت ایران:

دولت باید بپذیرد که نفت برای همه مردم است

  • کد خبر : 39498
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
دولت باید بپذیرد که نفت برای همه مردم است
هفتمین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای جهانی انرژی جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت ایران، هفتمین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای جهانی انرژی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و با حضور نمایندگانی از اتحادیه اپکس، مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در غرب آسیا، فدراسیون صادرات انرژی، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا)، انجمن سازندگان تجیهزات صنعتی ایران (ستصا) خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

عضو هیات مدیره خانه صمت ایران در این همایش گفت: اگر قرار باشد جایگاه بخش خصوصی در حوزه نفت افزایش یابد مستلزم این است که یک سری از مسایل مورد نظر قرار گرفته و به اجرا درآید. اگر دولت به موضوع نفت به عنوان تامین کننده بودجه کشور نگاه می‌کند باید اجازه ورود و دخالت بخش خصوصی در موضوعات مرتبط از جمله اکتشاف، استخراج، بهره برداری و غیره را هم بدهد.

خالقی ادامه داد: اگر قرار به اجرای این موارد باشد قاعدتا دولت باید بپذیرد که نفت برای همه مردم است و صرفا نقش خود را در بخش نظارت و برنامه‌ریزی حفظ کند و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه ورود کند. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و ما شاهد یک ساز و کار عریض و طویل در حوزه وزارت نفت و اقمار آن هستیم. سازمان‌های پر خرج و هزینه با تعداد پرسنل بالا که قصدی هم برای کاهش نیرو و یا کاهش هزینه در آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اگر دولت اراده‌ای برای فعالیت و حضور بخش خصوصی در این حوزه را داشته باشد در اولین قدم برای کوچک کردن بدنه این بخش اقدام خواهد کرد و مقداری از بار را از دوش خود کم خواهد کرد. اگر این اتفاق افتاد یعنی دولت آماده دخالت بخش خصوصی در این حوزه است.

خالقی اضافه کرد: برای اصلاح قیمت تمام شده باید توجه ویژه‌ای به بهره‌وری داشته باشیم و انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان این بخش ایجاد کنیم. باید توجه داشت که مشکلات مختلفی در این بخش‌ها وجود دارد اما به دلیل نبود نظارت کافی، تبدیل به بازار همین که هست شده‌ایم و دقیقا به همین دلیل است که بحث کیفیت و تامین نیاز حل نمی‌شود.

قائم مقام دبیر کل خانه صمت گفت: همانطور که دربخش‌های مختلف مثل کشاورزی فعالیت‌های فراسرزمینی داریم لازم است در حوزه تولید محصولات نفتی فراسرزمینی هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری که می‌تواند اقتصاد ما را پایدارتر کند بطور جدی فعالیت کنیم. آیا فروش نفت و در مقابل خرید و واردات عدس یا پیاز از خارج از کشور بهتر و مفیدتر است یا ساخت یک پالایشگاه یا پتروشیمی در خارج از کشور؟

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39498
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.shana.ir/
  • 325 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.