• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
25

زنان، عامل و فرصت بالقوه توسعه ایران

  • کد خبر : 17396
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
زنان، عامل و فرصت بالقوه توسعه ایران

درآستانه روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن قرار داریم و این رویداد در سالجاری با روز جهانی زن نیز تقارن یافته است. خانه صنعت، معدن و تجارت ایران این مناسبت خجسته را به محضر بانوان گرانقدر و والامقام ایرانی تبریک و تهنیت عرض می نماید. برابر تعالیم فرهنگی و اعتقادی ما، زن […]

درآستانه روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن قرار داریم و این رویداد در سالجاری با روز جهانی زن نیز تقارن یافته است. خانه صنعت، معدن و تجارت ایران این مناسبت خجسته را به محضر بانوان گرانقدر و والامقام ایرانی تبریک و تهنیت عرض می نماید.
برابر تعالیم فرهنگی و اعتقادی ما، زن در جامعه ایرانی دارای هویتی «انسان ساز» است که با ابزار آگاهی و ایمان در عرصه های تلاش برای توسعه ظاهر میشود. خوشبختانه زنان ایرانی در هر مقام و منزلت و جایگاه و تحصیلاتی نشان داده اند که شایسته توجه و احترام هستند.
متاسفانه با بررسی مجموع عوامل و داده ها میتوان دریافت که زنان شرایط مساوی کسب آموزش و مهارت با مردان را نداشته و اگر هم در شرایط مساوی با آنان باشند، کارفرمایان و مدیران با تصورات و پیش داوری های منفی نسبت به کیفیت کار زنان، به کارگیری مردان را به ویژه در پستهای مدیریتی بر زنان ترجیح میدهند.
با وجود این که عامل اقتصادی در اشتغال زنان، دارای بیشترین اهمیت می باشد ، ارزش ها و باورهای فرهنگی رایج در جامعه نیز تأثیر مستقیمی بر میزان اشتغال زنان دارد. محدودیت های شغلی برای زنان و تقاضای زیاد برای کسب این مشاغل باعث می شود که عرضه نیروی کار زنان بیشتر از تقاضا شده و مدیران و کارفرمایان زنانی را استخدام کنند که دستمزد کمتری را خواهان هستندکه موجب اختلاف دستمزدهای زنان نسبت به مردان شده و میل و رغبت زنان را برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی کاهش می دهد.
این امری بدیهی است که هر چه زنان، تحصیلات عالی تر و تخصص بیشتری داشته باشند و تخصص های لازم جهت کسب مشاغل بیشتر و بالاتر را کسب نمایند، شرایط بهتری در اقتصاد کشور ما ایجاد خواهد شد.
خوشبختانه شرایط تا حدودی برای افزایش مشارکت زنان در صحنه های مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم است که مشروط به توجه جدی تر دولت و بخش خصوصی در این زمینه بوده و افزایش آگاهی ، خودباوری و حرکت خودجوش زنان، موجب به کار گیری این نیروی بالقوه ملی خواهد شد.
از همکاران عزیزمان در بخش تولید و تجارت انتظار داریم که به سهم خود تلاش نمایند که باورها و پندارهای غلط جامعه در مورد کشف و به کارگیری استعداد و توانایی زنان و این که مرد بر مبنای جنسیت، استعداد و توانایی بیشتری برای به عهده گرفتن مشاغل سطح بالا دارد، اصلاح شود. باید کوشید که محدودیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای فعالیت های زنان از بین برود. حتی میتوان در برهه ای محدود با برنامه ریزی درست و اعمال تکالیف قانونی، افزایش سهم مدیریتی و اجرایی را به زنان شایسته و متخصص و کارآمد واگذار نمود.
امر توسعه بدون مشارکت زنان میسر نخواهد بود؛ زنان مصادیق کلام مبارک «الذین آمنو و عملو الصالحات» هستند و تربیت مردان و زنان فردا را نیز بر عهده دارند، بنابراین لازم است که تمام امکانات را برای فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت های آنان فراهم نمود.

خانه صنعت، معدن و تجارت ایران
هفدهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و نود و شش

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=17396

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.