• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 7255اخبار امروز : 0
2

دومینوی قطع برق صنایع و نقش کارگزاران در مدیریت آن

  • کد خبر : 43122
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
دومینوی قطع برق صنایع و نقش کارگزاران در مدیریت آن
بیش از یکماه تا شروع فصل تابستان مانده است اما ناقوس محدودیت و قطع برق صنایع به صدا در آمده و به سایر چالش ها و دغدغه های تولیدکنندگان اضافه شده است تردیدی نیست که قطعی برق و ایجاد خاموشی ضربه سنگینی به تولید اشتغال و صادرات و تعهدات صادرکنندگان می زند.

سال گذشته بدلیل ناترازی در تولید و مصرف برق بین ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی وجود داشت و باخاموشی در بخش صنعت درسال۱۴۰۲ حدود ۵تا۶ میلیارد دلار GDP و تولید ناخالص ملی کاسته شد.

آیا این روند بصورت افزایشی و باشیبی تندتر از گذشته ادامه خواهد داشت؟اگر چنین است تحقق شعارسال جهش تولید با مشارکت مردم چه خواهد شد؟آیا کاهش مصرف بخش خانگی و یا بخش تجاری و بازرگانی وسوداگری نباید در محور تصمیمات جای خود را داشته باشند؟آیا ناترازیها صرفا بر سر صنعت کوبیده می شود؟

تجربه سایر کشورها نشان میدهد بخش تولید در زمان بروز و ظهورهایش اگر آخرصف نباشداول صف هم نیست! خبرتلخ آنکه گفته می شود شهرکهای صنعتی باید برای قطع برق ۳ روز درهفته خود را آماده کنند. راه حل گذر از این بحران و چالش را طبق بررسی کارشناسان می توان در دو بعد بلندمدت و کوتاه مدت بررسی کرد که راه حل بلند مدت آن عبور از مصرف انرژی های تجدید ناپذیر و جایگزینی انرژی های پاک و تجدید پذیر همانند انرژی خورشیدی می باشد که بدون شک هدف گذاری و حمایت هوشمندانه دولت در این امر موجب به ثمررسیدن پنج ساله این طرح خواهد شد.

تبیین مفهوم ناترازی در تولید و ناترازی در زمان اوج مصرف با ارتقا سواد مخاطب راهکار سریعی می باشدکه در آن باید تشریح کرد که ناترازی در بخش تولید با افزایش ظرفیت قابل حل است و ناترازی دراوج مصرف ناشی از افزایش ناگهانی تقاضا در فصل گرم می باشد که اصطلاحا پیک مصرف نامیده می شود و با اصلاح الگو مصرف و اصلاح تجهیزات قابل حل می باشد

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=43122

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.