• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي : انتقاد از ­آزاد شدن قيمت سازي عرضه کنندگان خصولتي فولاد

  • کد خبر : 17631
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۵۷
دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي : انتقاد از ­آزاد شدن قيمت سازي عرضه کنندگان خصولتي فولاد

دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي : هم اکنون آزادسازي قيمت گذاري دولتي به آزادشدن قيمت سازي عرضه کنندگان خصولتي فولاد تبديل شده است. اميرحسين کاوه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با بيان اينکه بورس کالا محلي براي تلاقي عرضه کنندگان کالا و خريداران باهدف کشف قيمت عادلانه است، افزود: اين […]

دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي : هم اکنون آزادسازي قيمت گذاري دولتي به آزادشدن قيمت سازي عرضه کنندگان خصولتي فولاد تبديل شده است.

اميرحسين کاوه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با بيان اينکه بورس کالا محلي براي تلاقي عرضه کنندگان کالا و خريداران باهدف کشف قيمت عادلانه است، افزود: اين مساله مهم تاکنون اتفاق نيفتاده و در بورس کالا قيمت هاي عادلانه کشف نمي شود ضمن اينکه ده ها کالاي مهم به شکل انحصاري پذيرش شده است از اين رو بايد بورس کالا در جايگاه واقعي خود قرار گيرد.
وي با بيان اينکه عرضه کننده فولاد در بورس انحصاري است اضافه کرد: طبق قانون عرضه کننده در بورس نمي تواند انحصاري باشد اما هيئت مديره بورس کالا به اين ممنوعيت توجه نکرده‌اند چرا که شامل خودشان نيز مي‌شود.
دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي با اشاره به اينکه بورس کالا به عنوان داور بي‌طرف عمل نکرده است، ادامه داد: بورس کالا همزمان نقش بازيکن و داور را اجرا مي‌کند. بسياري از عرضه‌کنندگان بورس کالا يا خريدار انحصاري دارند يا فروشنده انحصاري هستند و همين موضوع باعث شده شاهد قيمت عادلانه نباشيم؛ و قيمت ها به شکل مجهول کشف شود.
کاوه گفت: در حالي که طبق قوانين بورس کالا، پذيرش کالاهايي که عرضه‌کننده يا تقاضاکننده انحصاري دارد، ممنوع است در بورس کالا اين اتفاق نيفتاده که موجب شده صنايع تکميلي پايين‌دستي بخش خصوصي به علت حاکميت صنايع مادر خصولتي مواد اوليه خود را گران بخرند.

درخواست از بورس کالا براي انتشار آئين‌نامه مچينگ
دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي گفت: هم اکنون ۷۵ درصد از عرضه ورق نورد گرم با معاملات غيرقانوني ( مچينگ ) و تنها ۲۵ درصد از طريق بورس انجام مي شود در حاليکه ما معتقديم همه عرضه اين محصول بايد در بورس باشد تا به صورت عادلانه کشف قيمت صورت گيرد.
کاوه افزود: عرضه انحصاري و ناکافي در بورس کالا موجب شده که از مهر تا بهمن امسال همواره تقاضا بيشتر از عرضه و قيمت ها از قيمت هاي جهاني بالاتر باشد اما بهمن امسال عرضه کنندگان فولاد با کارخانجات پايين دستي و همکاران ما تماس گرفتند اگر تقاضاي خود را به بورس نبريد فولاد را به صورت آزاد دريافت خواهيد کرد که همين امر موجب شد در بهمن امسال تقاضاي فولاد در بورس کاهش يابد.
وي اضافه کرد: در دو سال گذشته، ورق فولادي ۸۴ درصد افزايش قيمت داشت در حاليکه شاخص دلار در اين مدت تنها ۲۵ تا ۲۸ درصد افزايش قيمت را تجربه کرده است که اين موضوع موجب شده مواد اوليه گران به دست ما برسد ضمن اينکه مسئولان دولتي اظهار مي دارند شما گران بخريد و گران هم بفروشيد. آيا با چنين رويکردي مي توان در بازار داخل و خارج رقابت کرد؟
دبير سنديکاي لوله و پروفيل فولادي گفت: معاملات بي‌قانون و بدون آئين‌نامه مدون در بورس موجب شد اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران صراحتا از بورس کالا درخواست کند تا آئين‌نامه آن را منتشر کند.
کاوه افزود: تضاد و تضارب منافع در هيئت مديره بورس مشهود است ضمن اينکه نبود نظارت کافي موجب شده صدها ميليارد تومان معامله کالا براساس فاکتور مچينگ و با روش تحويل کالا در کارخانه صورت گيرد در حاليکه آيين نامه اي براي اين روش عملکرد وجود ندارد.
وي اضافه کرد: برخي از معاملات مچينگ به عنوان معامله مازاد عرضه ياد مي کنند اما کالايي که کمبود عرضه نيز داشته به عنوان مچينگ به بيرون فروخته شده است بدون اينکه مالياتي را پرداخته باشند.
کاوه اضافه کرد: وزارت صنعت پس از آنکه اتاق تهران و تشکل‌هاي بخش خصوصي، به‌ويژه بنگاه‌هاي پايين‌دستي مصرف‌ کننده فولاد، به نحوه قيمت گذاري وعرضه آن اعتراض کردند، ممنوعيت هرگونه افزايش قيمت فولاد راتا آخرخرداد اعلام کرد. همچنين مقرر شده با توجه به اهميت محصولات فلزي و ضرورت مديريت آرامش بازار، فولادسازان و توليد کنندگان محصولات فولادي ديدگاه هاي خود در مورد قيمت گذاري و شيوه عرضه فولاد در بورس کالا را به معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس کنند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=17631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.