• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 7255اخبار امروز : 0
7

ترسیم یک مسیر جدید برای خانه صنعت، معدن و تجارت 

  • کد خبر : 43045
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۵۵
ترسیم یک مسیر جدید برای خانه صنعت، معدن و تجارت 
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس: خانه صنعت، معدن و تجارت باید دارای بودجه تثبیت شده باشد

استاندار فارس در بازدید از خانه صنعت، معدن و تجارت فارس:
مشکلات تامین بودجه خانه صنعت، معدن و تجارت را پیگیری می کنیم

فاطمه ایزدی – «خبرجنوب»/ بیش از  ۲۰ سال است که خانه صنعت، معدن و تجارت فارس به عنوان بازوی مشورتی دولت، گام هایی در حمایت از تولید، صادرات و اشتغال استان برداشته و در همین راستا، تعامل با بخش های حاکمیتی و اقتصادی را کلید زده است.
با این حال اما پس از ۲۳ سال، این خانه همچنان بودجه دولتی ندارد و بی آنکه از تثبیت بودجه بندی، سهمی داشته باشد روی پای خود ایستاده و در مسیر تعریف شده، حرکت می کند.
دکتر سهراب شرفی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با طرح برخی چالش ها در جلسه ای که با حضور استاندار فارس، رییس سازمان صمت استان و برخی فعالان اقتصادی در خانه صنعت، معدن و تجارت فارس برگزار شد، تاکید کرد که این خانه، بودجه دولتی ندارد و نه تنها از اعضای خود، حق عضویت دریافت نمی کند بلکه بابت ارائه برخی خدمات نیز از اخذ تعرفه کارشناسی، محروم است.
شرفی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز داوری خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در شیراز و رفع و رجوع مشکلات فعالان اقتصادی در این مرکز، اذعان داشت که تمام احکام صادر شده مورد وثوق قوه قضاییه است و تاکنون حتی یک حکم نیز ابطال یا مورد اعتراض واقع نشده است.
او تفویض اختیار وزارت صمت در خصوص صدور جوازهای تاسیس در شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی توسط خانه های صنعت، معدن و تجارت را نیز یادآور شد و توضیح داد که خانه فارس به عنوان سردمدار توانست با حذف بروکراسی های اداری، مدت زمان صدور جوازهای تاسیس را از ۱۲ روز به ۲ ساعت کاهش دهد.
عدم دریافت مبلغ جهت تعرفه کارشناسی برای صدور جوازهای تاسیس، چالشی بود که شرفی با اشاره به آن، تاکید کرد که تحقق این موضوع، نیاز به همراهی نهادهای بازرسی دارد و بر همین اساس در کل کشور، تنها شهرهای اصفهان و تبریز هستند که با همراهی نهادهای بازرسی، مبلغی بابت تعرفه کارشناسی دریافت می کنند.
او با بیان اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت، یک تشکل مادر جوان است و مسئولین کشوری و استانی نیز از ساختار و وظایف آن، آگاهی کافی ندارند، اذعان داشت که بر همین اصل، مسائل مالی و برخی چالش ها دامن این خانه را گرفته است.
شرفی ضمن تشریح وظایف و شاکله خانه صنعت، معدن و تجارت، توضیح داد که اعضای انجمن های این خانه دارای فکر، سابقه و تجربه هستند و پس از تشکیل انجمن می توانند در این نهاد حضور یابند و بر همین اساس است که خانه صنعت و معدن در حوزه اقتصاد می تواند بازویی قدرتمند برای حاکمیت باشد. شرفی به این نکته گریز زد که خانه صنعت، معدن و تجارت، مشروط به آگاهی سازمان ها از وظایف و ساختار آن، می تواند نقش موثری در حوزه اقتصاد ایفا کند و لوکوموتیو حرکت های خوب باشد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس، این  مادر تشکل را حلقه واسط بین مشکلات و نهادهای دولتی دانست که به دنبال حل چالش های اقتصادی است و بر همین اصل از استاندار فارس خواست که با پیگیری اختیاراتی که از سوی وزارت صمت به خانه های صنعت، معدن و تجارت تفویض شده است، نهادهای بازرسی استان را جهت همکاری با این خانه، متقاعد کند.
شرفی با بیان اینکه در حال حاضر خانه صنعت، معدن و تجارت دچار مشکلات و مسائل مالی است، تاکید کرد که این خانه با توجه به ساختار و نوع فعالیت های خود باید دارای بودجه تثبیت شده باشد تا بتواند سالانه طبق بودجه بندی، نیروهای خود را استخدام و به وظایف تفویض شده عمل کند. او با اشاره به موفقیت خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در مرکز داوری، پیشگامی در صدور جواز تاسیس در کارگروه تخصصی ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نقش موثر آن در حل مشکلات فعالان اقتصادی، بر ضرورت ترسیم یک مسیر جدید برای خانه های صنعت، معدن و تجارت، ارائه راهکارهای جدید جهت تامین بودجه و تدوین آن به صورت قانون یا بخشنامه تاکید کرد.
** تقدیر و تشکر استاندار فارس از عملکرد مطلوب سهراب  شرفی و اقدامات موثر خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در سطح استان و کشور
استاندار فارس نیز که از زمان سکانداری خود در استان، علاقه داشتند خانه صنعت، معدن و تجارت را از نزدیک ببینند و بدانند که شاکله آن چگونه است و در چه مسیری حرکت می کند در این جلسه بر حل مشکلات این خانه تاکید کرد. دکتر محمد هادی ایمانیه ضمن تقدیر از سهراب شرفی ،رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس و عملکرد مطلوب و اقدامات موثر این خانه در سالهای اخیردر  سطح استان و کشور ،از جمله  حضور موثر در کارگروهها ی تحصصی  اقتصادی استان ،  اذعان داشت ؛که برخی قوانین تدوین شده در خصوص این خانه، ناقص و بازدارنده است.و با توجه به اینکه خانه صمت تشکل محور است و تشکل های تخصصی در آن حضور دارند،بایستی در جهت تقویت خانه صمت اصلاحات اساسی صورت پذیرد.
مقام ارشد دولت در استان فارس، قول مساعد داد که با طرح این مشکلات با وزارت صمت و معاون اول رییس جمهور، خانه صنعت، معدن و تجارت بتواند با کسب منابع و به صورت خودکفا، مسیری جدید برای خود ترسیم کند و خانه های سراسر کشور از این موضوع منتفع شوند.
مدیرکل صمت فارس نیز در این جلسه بر ضرورت تسهیل فرآیند فعالیت های بخش خصوصی در حوزه تولید و صنعت تاکید کرد و اذعان داشت که ارجاع بخشی از فعالیت ها به بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال در افزایش تولید نقش دارد که در این زمینه باید امکانات و زیرساخت های مود نیاز تامین شود.
گفتنی است در این جلسه مقرر
شد با مکاتبه و درخواست استاندار فارس از وزرات صمت و معاون اول رییس جمهور، موضوع راه های جدید برای تامین بودجه خانه های صنعت، معدن و تجارت ، بررسی و پیگیری شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=43045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.