• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

ترامپ مالک صندوق بین‌المللی پول نیست

  • کد خبر : 12747
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
ترامپ مالک صندوق بین‌المللی پول نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چند روز گذشته نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرده که علیه درخواست‌های وام ایران رأی دهند تا جمهوری اسلامی نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند. مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران این دستور را کاملاً […]

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چند روز گذشته نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرده که علیه درخواست‌های وام ایران رأی دهند تا جمهوری اسلامی نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند. مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران این دستور را کاملاً سیاسی می‌خواند که به شوخی روز شباهت دارد و به‌لحاظ اقتصادی و حقوقی هیچ معنایی ندارد.

وزیر اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم می‌گوید: «قبل از اینکه این دستور ترامپ را ارزیابی کنیم باید بپرسیم که مگر آمریکا مالک صندوق بین‌المللی پول است؟ مگر آمریکا هنوز هم‌فکر می‌کند که کدخداست و همه نهادهای بین‌المللی ازآنجا دستور می‌گیرد؟ پاسخ ایران و پاسخ دنیا به این پرسش منفی است.»

کرباسیان تصریح می‌کند: «صندوق بین‌المللی پول، اساسنامه مشخصی دارد که فرآیند تصمیم‌گیری در این نهاد بر عهده یک یا چند شخص نیست، دستورات صندوق به‌صورت گروهی و شورایی اتخاذ می‌شود و رأی یک فرد هرگز نمی‌تواند زمینه‌های تصمیم‌سازی را تغییر دهد؛ برای همین این گفته یا دستور ترامپ چیزی شبیه شوخی است.»

چقدر این رفتارها می‌تواند در مواضع و تصمیمات بانک‌های اروپایی در قبال ایران تأثیرگذار باشد؟ کرباسیان پاسخ می‌دهد: «اما شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود؛ خیلی از بانک‌های اروپایی و آسیایی با ایران همکاری می‌کنند و فاینانس و اعتبارهایی هم که اخیراً گشایش شده این موفقیت و روند رو به بهبود مناسبات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می‌دهد.»

او تأکید می‌کند: «حقوق ایران در صندوق بین‌المللی پول، به‌هیچ‌وجه با دستور ترامپ سلب شدنی نیست؛ نهاد بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد و اعتبار خود را با یک حرف بی‌منطق از بین نمی‌برد.»

به‌گفته کرباسیان، فضا و عملکرد بانک‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد که آن ترس از آمریکا یا تاثیرگذاری تصمیمات ترامپ بر عملکرد نهادهای بین‌المللی و بانک‌های اروپایی بی‌معنا نیست.

او می‌گوید: «ما نباید خود را درگیر یک حرف پوچ کنیم؛ سازمان‌های بین‌المللی مقررات خاص خود را دارد و تصمیم یک فرد ملاک و معیار عمل نیست. این گفته ترامپ، مثل همه گفته‌های او بی‌معنا و بی‌محتواست.»

او تأکید کرد: «رفتار و دستور ترامپ، هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد. درواقع در عمل وضعیت جور دیگری پیش می‌رود. فضای ارتباط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی و آسیایی رو به بهبود است و رفتار مناسبی را در حوزه فاینانس و گشایش اعتبار شاهد هستیم.»

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.