• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
12

اقتصاد نیاز به ترسیم الگوی واحد برای مدیریت دارد

  • کد خبر : 13191
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۱۲
اقتصاد نیاز به ترسیم الگوی واحد برای مدیریت دارد

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: موفق نشده‌ایم، یک الگوی مدون در چهارچوب علمی و اقتصادی را ترسیم کنیم که برای همه شناخته‌شده باشد بنابراین دولت هرزمانی در بازار مداخله می کند و حتی برخی مواقع به‌عنوان عرضه‌کننده ارز ظاهر می‌شود و برخی از این اقتصاد به نام اقتصاد بازار آزاد یاد […]

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: موفق نشده‌ایم، یک الگوی مدون در چهارچوب علمی و اقتصادی را ترسیم کنیم که برای همه شناخته‌شده باشد بنابراین دولت هرزمانی در بازار مداخله می کند و حتی برخی مواقع به‌عنوان عرضه‌کننده ارز ظاهر می‌شود و برخی از این اقتصاد به نام اقتصاد بازار آزاد یاد می‌کنند.

آرمان خالقی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری گسترش با تشریح مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیان کرد: یکی از مسائل اصلی اقتصاد نبود الگوی واحد برای تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور است؛ درواقع هنوز مشخص نیست اقتصاد از الگوی سنتی، دولتی، ترکیبی، کمونیستی و… پیروی می‌کند.
خالقی ادامه داد: این در حالی است که اقتصاد کشور درگذشته بر مبنای اقتصاد بسته دولتی بود که در زمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی اصل ۴۴ مطرح شد و بسیاری از واحد‌های تولیدی به بخش خصوصی واگذار شد.
این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت معتقد است؛ ازآنجاکه الگوی مدیریت اقتصاد واحدی وجود ندارد این موضوع بر حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت تأثیرگذاشته است به‌گونه‌ای که وجود هنجار‌ها و ناهنجارها موجب شده که برخی از فشار‌های سیاسی را تحمل‌کنیم و شدت این فشار‌ها تااندازه‌ای بوده که بر اقتصاد نیز تأثیر گذاشته است.
وی افزود: نمونه آن تحریم‌ها است که این موضوع از زمان تسخیر لانه جاسوسی امریکا شروع شد و حلقه‌های این تحریم‌ها درگذر زمان زیادتر شد و اکنون به برجام رسید. از دیگر آسیب‌های ناشی از نبود الگوی مدیریت واحد اقتصاد این است که تاکنون موفق نشده‌ایم به سازمان تجارت جهانی WTO ملحق شویم و از بسیاری از امتیازهایی که دیگر کشورها با عضویت در سازمان تجارت جهانی به‌دست آوردند، محروم مانده‌ایم.
خالقی ادامه داد: به‌عنوان نمونه تجار ایرانی تعرفه بالاتری را نسبت به کشور‌های عضو سازمان تجارت جهانی پرداخت می‌کنند و این موضوع قدرت رقابت‌پذیری را از آن‌ها گرفته است. علاوه بر این برخی موضوعات داخلی نیز تجارت را تحت تأثیر قرار داده است به گونه ای که اکنون با رکود و تورم مواجه هستیم هرچند دولت تورم را تا حدودی کنترل کرده اما هنوز مشکل رکود در کشور وجود دارد.
این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در شرایطی که تجارت بین‌المللی دچار مشکل است نمی‌توان امید چندانی به دو حوزه صنعت و معدن داشت چراکه بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی فرسوده شده است و نیاز به نوسازی و به‌روزرسانی دارد. همچنین فرآوری مواد معدنی نیاز به استفاده از فناوری‌های روز صنعت دارد بنابراین زنجیره‌ای از مشکلات در صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که حل آن درگرو گسترش ارتباطات بین الملل است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.