• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
18

افت ۵/ ۵ درصدی طلای جهانی

  • کد خبر : 38508
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
افت ۵/ ۵ درصدی طلای جهانی
سی روز اخیر، برای بازارهای جهانی پر از فراز و نشیب بود. در این مدت، افزایش نرخ بهره در سراسر جهان به‌ویژه در آمریکا موجب شد بازارهای مالی با فشار فروش شدیدی از سوی معامله‌‌گران مواجه شوند. طلا که کار خود را با محدوده ۱۹۵۰دلار آغاز کرد، با ریزش ۵/ ۵درصدی به محدوده ۱۸۵۰دلار رسید. در بازار سهام نیز فشار فروش معامله‌‌گران موجب شد که ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها با افت شدیدی روبه‌رو شود. در بازار رمزارزها نیز شرایط مشابهی وجود داشت. بیت‌‌کوین به یکی از حیاتی‌ترین حمایت‌‌های خود رسیده و معامله‌‌گران صعودی در تقلا برای محافظت از این حمایت هستند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش خطر تورم دولت‌ها را وادار کرد که نرخ بهره خود را افزایش دهند. در این میان افزایش نرخ بهره ایالات متحده توسط فدرال‌رزرو یکی از اصلی‌‌ترین دلایل ریزش بازارها بود. تورم آمریکا که در ماه آوریل ۳/ ۸درصد اعلام شد و در آن، تورم مواد غذایی جدی‌‌تر از باقی بخش‌ها به‌‌نظر می‌‌رسید. همین موضوع فدرال‌رزرو را مجبور کرد تا برای کنترل تورم تقاضا، نرخ بهره را افزایش دهد و به محدوده یک‌درصد برساند. همچنین جرمی پاول، مدیر فدرال‌رزرو در مصاحبه‌‌ای اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا تا زمان کنترل کامل تورم به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. این موضوع سیل فروشی در بازارهای مالی مختلف ایجاد کرد.

در بازار کالاهای اساسی نوسانات قیمتی نسبت به گذشته کمتر شده بود و این موضوع نشان می‌‌داد که در بازار، قیمت‌‌ها به نقطه تعادلی تازه‌‌ای میان عرضه و تقاضا رسیده‌‌اند. در این بازار، جنگ روسیه و اوکراین موجب شده بود که تامین بسیاری از کالاها به‌ویژه گندم، ذرت، دانه‌های روغنی، گاز و بسیاری از فلزات معدنی که از دو کشور روسیه و اوکراین تامین می‌‌شد با مشکل مواجه شود. در طرف دیگر نیز افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت‌‌ها تقاضا برای کالاها را تا حدودی دستخوش تغییرات کرده بود. بر اساس داده‌های آماری منتشرشده از سوی دولت آمریکا، با توجه به پس‌‌انداز ۲تریلیون دلاری خانوارهای آمریکایی در دوران کرونا، مصرف خانوارها تغییر چندانی نداشته است؛ درنتیجه نرخ بهره می‌‌تواند تاثیر بیشتری روی تقاضا تولیدکنندگان برای مواد اولیه داشته باشد؛ چراکه احتمالا بسیاری از آنان سرمایه‌‌گذاری را بر تولید ترجیح دهند.

به هرحال تاثیر منفی افزایش نرخ بهره در تمام بازارها به جز معامله‌‌گران جهانی دلار و اوراق قرضه دولت آمریکا احساس شد. در بازار رمزارزها، بیت‌‌کوین با ریزش ۲۷درصدی به یکی از حیاتی‌‌ترین حمایت‌‌های خود رسید. این رمزارز ۲۱آوریل را در محدوده ۴۰هزار دلار آغاز کرد و پس از آنکه نرخ بهره آمریکا افزایش یافت، با فشار فروش معامله‌‌گران به ۲۶هزار دلار هم رسید. در این محدوده فشار خریداران موجب شد که قیمت به ۲۹هزار دلار بازگردد و اکنون معامله‌‌گران صعودی و نزولی در این نقطه با یکدیگر درگیر هستند.

در بازار سهام نیز فشار فروشندگان به‌‌شدت بر بازار تاثیر گذاشت. این موضوع مخصوصا در آمریکا به‌شدت حس شد. برای مثال شاخص داوجونز در ۳۰روز اخیر ۱۱درصد، نزدک ۱۷درصد و S&P ۵۰۰ هم ۱۲درصد افت داشته است. در بازارهای دیگر این فشار فروش کمتر بود. شاخص STOXX ۵۰ در اروپا حدود ۶ درصد افت داشته و شاخص NIKKIE در ژاپن نیز تقریبا ۳/ ۱درصد افت کرده است.

اما در بازار اوراق قرضه و دلار جهانی اوضاع معاملات به لطف افزایش نرخ بهره بهتر از دیگر بازارها بوده است. شاخص دلار یک‌ماه گذشته کار خود را با ۱۰۰ واحد آغاز کرد و با حدود ۳درصد افزایش به ۱۰۳دلار رسید. اوراق قرضه دو ساله دولت آمریکا در محدوده ۶/ ۲ خود را حفظ کرده و اوراق ده‌ساله نیز در محدوده ۸/ ۲ باقی ماند. به‌طور کلی سیاست‌‌های ماه آینده دولت‌ها به‌ویژه دولت آمریکا می‌تواند مسیر بازار را مشخص کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=38508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.