• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
12

  • کد خبر : 33288
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸

آقای آرمان خالقی در حاشیه همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: معضل دیگر، ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور است که متولی خاصی ندارد و حتی اگر هم ارزش گذاری شود بانک‌ها به جای دانش فنی، دارایی‌های ملکی را به عنوان وثیقه و آورده می‌پذیرند، اما دانش […]

آقای آرمان خالقی در حاشیه همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: معضل دیگر، ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور است که متولی خاصی ندارد و حتی اگر هم ارزش گذاری شود بانک‌ها به جای دانش فنی، دارایی‌های ملکی را به عنوان وثیقه و آورده می‌پذیرند، اما دانش فنی که قرار است که امکانات و تجهیزات را به محصول و ارزش افزوده تبدیل کند پذیرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور‌های پیشرفته دنیا مراکزی وجود دارند که دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته را ارزش گذاری و به عنوان دارایی نامشهود ثبت می‌کنند و حتی بر مبنای این ارزش گذاری، سرمایه گذار در طرح مشارکت می‌کند.

آقای خالقی گفت: به نظرم مجلس باید در این باره پیشقدم و نهادی را متولی ارزش گذاری دانش فنی و فناوری در کشور کند تنها در این صورت است که سرمایه گذار می‌تواند به راحتی وارد سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های پیشرفته شود.

 

 

وی با بیان این که ارتباط میان صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده در کشور است افزود: دانشگاه‌ها باید در مسیر فناوری‌های کاربردی فعالیت کنند و تحقیقات آن‌ها قابلیت مصرف داشته باشد دانشگاه و دانشجو نباید مدرک محور و پایان نامه محور باشند. از این رو اگر بتوانیم این دو رکن را به هم متصل کنیم و پایان نامه‌ها براساس دغدغه‌های صنعت تنظیم شود خروجی دانشگاه فردی متخصص و توانمندی خواهد بود که می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور حل کند.

 

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن گفت: البته واحد‌های تولیدی هم باید از طرح‌های صنعت محور دانشگاه حمایت و دانشجویان را بورسیه کنند تا به این ترتیب امیدوار بود که خروجی طرح‌های دانشگاهی کمک به تولید باشد.

 

وی افزود: موضوع بعدی ثبت معنوی فناوری‌های پیشرفته در کشور است اگر چه قانون مالکیت معنوی را در کشور داریم، اما این قانون پاسخگوی نیاز‌های امروز کشور نیست و باید در حوزه قیمت گذاری و معاملات دانش فنی به روز شود.

خالقی ادامه داد: در این باره قوه قضاییه هم باید پای کار بیاید، زیرا دعوای مختلفی در این حوزه پیش آمده و خواهد آمد، زیرا افرادی که مالک فناوری بودند به راحتی فناوری آن‌ها کپی برداری و سرقت می‌شود.

 

وی تامین نقدینگی و امکانات اولیه برای فعالان فناوری‌های پیشرفته را دیگر دغدغه این حوزه برشمرد و گفت: باید کار متقاضیان فعالیت در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های پیشرفته با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود و اگر چه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در کشور وجود دارد، اما باید از کسانی که در حوزه فناوری پیشتاز هستند به صورت هوشمندانه و مستمر حمایت کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33288

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.