• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
15

یادداشت رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران/اقتصاد رو به زوال با فروش اموال دولتی

  • کد خبر : 30609
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
یادداشت رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران/اقتصاد رو به زوال با فروش اموال دولتی

همانطور که پیش‌بینی می شد دولت با حراج اموال دولتی موافقت کرده و به آن قبای حمایت از بورس و حمایت از بخش ضعیف اقتصاد مردمی پوشانده است. تقریبا همه مردم و عوام معتقدند که بورس با این حجم نقدینگی و ورود افراد غیر متخصص توان خود را اندک اندک از دست خواهد داد و […]

همانطور که پیش‌بینی می شد دولت با حراج اموال دولتی موافقت کرده و به آن قبای حمایت از بورس و حمایت از بخش ضعیف اقتصاد مردمی پوشانده است. تقریبا همه مردم و عوام معتقدند که بورس با این حجم نقدینگی و ورود افراد غیر متخصص توان خود را اندک اندک از دست خواهد داد و زمزمه های رکود اقتصادی در اروپا و آمریکا و در کنار آن افزایش احتمالی قیمتهای جهانی طلا این نفس را به شماره بیشتری انداخته است.

احسان پیری، رییس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران در یادداشتی اختصاصی به اکسپورتنا نوشت: افزایش قیمت مسکن در همه شهرها به خصوص تهران، افزایش قیمت سکه و افزایش قیمت طلا با اینکه بخشی از درآمد دولت را که در سایه عدم فروش نفت تضعیف شده را افزایش داده ولی حجمی از نقدینگی را به وجود آورده که زوال اقتصاد کشور را نشانه گرفته است. به همین دلیل دولت با سوار شدن به موج هدایت نقدینگی به بورس اموال خود را به بازار سرمایه هدایت نموده است. کاهش نرخ بهره بانکی مردم را به سمت بازار بورس و شرکتهای خودرو سازی و بانکها هدایت نموده و به نام حمایت از جهش تولید سرمایه مردم درگیر بخشی از شرکتهای نامطمئن دولتی شده است.

تورم در بازار سرمایه تیغی دو لبه محسوب می شود و لبه تیز تر آن سرمایه بازنشستگان و افراد کم درآمدتر را نشانه خواهد رفت. ابتدای سال قبل فعالین اقتصادی گاه و بی گاه نسبت به فروش اموال دولتی هشدار داده بودند ولی دولت در سال پایانی خود سناریو جدیدی را اجرایی نموده که شاید منهای اثرات ناگوار اقتصادی بتوان آن را به ناگزیری دولت از تحریمها حواله نمود. نحوه ارزشگذاری این سهام هنوز برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی روشن نیست و چرایی اینکه چرا برخی از بانکهای ضرر ده امروز با استقبال فروش سهام روبرو شده اند و یا برخی از شرکتهایی که به شستا واگذار شده اند با وجود ضرر انباشته در قالب شستا امروز بر روی کاغذ ارزشمند شده اند واقعیتی است که آینده اقتصاد با آن رو در رو خواهد شد. واقعیتی که نشان خواهد داد بین املاک و مستغلات و طلا با اوراق بورسی کدام یک سر بلند بیرون خواهند آمد. دولت ناگزیر از فروش اموال بوده و هست ولی آیا مردم نیز باید ناگزیر به سمت خرید آن بروند؟

این تجربه ای است که در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی رخ داد که طی آن مردم طلا و دارایی های خود را در اختیار دولت قرار دادند تا از بحران اقتصادی خارج شوند. امروز دولت با مردم شفاف نبوده و با اندکی زیرکی برنامه خروج سرمایه های سرگردان را از دست مردم دنبال می نماید و این همان موضوعی است که سال گذشته یکی از استانداران بر مبنای حجم طلای موجود در خانه ها و برنامه ترسیم شده از خروج آن از خانه ها تاکید کرده بود.

امروز رسانه ها و کارشناسان اقتصادی موظفند تا با دقت تمام نسبت به هدایت صحیح این سرمایه به سمت تولید و در سالی که با نام رونق تولید نامگذاری شده اهتمام ورزند و با حجم تورمی که بانک مرکزی نسبت به کنترل آن برنامه ریزی نموده تصمیم سازی های جدیدی را برای مردم و سرمایه های مردمی اعمال نمایند.

 

احسان پیری

رییس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=30609

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.