• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
14

کارنامه ۱۰۰ روزه صنعتی، معدنی و تجاری دولت دوازدهم

  • کد خبر : 14331
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۱۳
کارنامه ۱۰۰ روزه صنعتی، معدنی و تجاری دولت دوازدهم

پس از ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز فعالیت‌های خود طی مدت مذکور را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، وزارت صمت در ۱۰۰ روز اول استقرار دولت یازدهم ۱۷۲۴ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۶۸۷۶ میلیارد تومان و اشتغال ۲۷ […]

پس از ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز فعالیت‌های خود طی مدت مذکور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت صمت در ۱۰۰ روز اول استقرار دولت یازدهم ۱۷۲۴ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۶۸۷۶ میلیارد تومان و اشتغال ۲۷ هزار و ۸۳۹ نفر را صادر کرده است.

در این مدت همچنین ۴۹۵۰ فقره جواز تأسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری ۵۸ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۱۱۲ هزار و ۲۰ نفر مدنظر قرار گرفته است.

صنایع

پرداخت بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، صدور ۴۹۵۰ جواز تأسیس و ۱۷۲۴ پروانه بهره برداری صنعتی از اهم اقدامات وزارت صمت در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم بود.

صدور ۲۵۳ پروانه بهره برداری، ۱۷۷ گواهی کشف و ۳۲۵ پروانه اکتشاف در حوزه معدن، ۹۰ جواز تأسیس و ۳۵ پروانه خدمات فنی و مهندسی و هفت جواز تأسیس و یک پروانه مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت صمت در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

از سوی دیگر در چارچوب طرح رونق تولید و تا ۲۲ آبان‌ماه حدود ۳۵ هزار و ۹۹۳ فقره ثبت نام انجام شده که ۱۴ هزار و ۶۹۹ مورد از آن‌ها با مبلغ حدود ۱۰۶ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و ۲۸۸۷ مورد نیز بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

در زمینه صدور مجوزهای صنفی نیز وزارت صمت در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم ۸۸ هزار و ۵۸۴ مجوز صنفی صادر کرد که شامل ۲۰ هزار و ۱۴۷ مجوز تولیدی، ۵۴ هزار و ۵۶۹ مجوز توزیعی و ۱۳ هزار و ۸۶۸ مجوز خدماتی بود.

علاوه بر این ۱۱۵۲ فقره قرارداد سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به مساحت ۴۴۱ هکتار طی ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفته است و دو شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسید و ۵۵۰ هکتار زمین صنعتی ایجاد شد .

در این بین ۵۲۳ واحد صنعتی با اشتغال ۶۷۲۶ نفر بهره برداری شده و ۲۲۹ واحد صنعتی که غیر فعال بودند مجددا راه اندازی شدند و با بهره برداری مجدد از این واحدها ۴۳۱۰ نفر مشغول به کار شدند.

نظارت بر بازار

در این فاصله زمانی در حوزه نظارت مستمر بر بازار نیز ۸۹۲ هزار بازرسی انجام شد که کشف ۶۳ هزار تخلف، تشکیل ۵۰ هزار پرونده و رسیدگی به ۲۹ هزار شکایت مردمی در همین راستا انجام شد.

در چارچوب همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف ممانعت از عرضه محولات قاچاق نیز بیش از ۷۷ هزار بازرسی انجام و سه هزار پرونده تشکیل شد که ارزش ریالی این کشفیات بیش از ۱۳۱ میلیارد ریال بوده است.

وضعیت معدنی

واگذاری ۱۰۷ پهنه اکتشافی مصوب به مساحت تقریبی ۴۰۷ هزار کیلومتر مربع و شناسایی ۴۰۰ محدوده امید بخش معدنی جدید از اهم اقدامات وزارت صمت در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم بود.

تدوین نقشه راه دولت دوازدهم در توسعه و توانمند سازی معادن و صنایع معدنی با حضور خبرگان بخش معدن و صنایع معدنی از مهمترین برنامه‌های وزارت صمت در ۱۰۰ روز ابتدایی استقرار دولت دوازدهم بود و اتمام ساماندهی تمامی محدوده‌های اکتشافی و معدنی و ساماندهی محدوده‌های شن و ماسه رودخانه‌ای در ۱۸ استان نیز در این مدت در دستور کار قرار گرفت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بازه زمانی یکصد روزه، ۱۰۷ پهنه اکتشافی مصوب به مساحت تقریبی ۴۰۷ هزار کیلومتر مربع را واگذار کرد و ۴۰۰ محدوده امید بخش معدنی جدید نیز شناسایی شد.

آزاد سازی محدوده‌های اکتشافی و پهنه‌ها در سه مرحله برای فعال شدن محدوده‌های معدنی راکد و بلوکه شده و تکمیل اکتشافات معدنی در بیش از ۱۶ هزار و ۱۶۰ کیلومتر مربع در قالب ۱۹ پروژه به منظور اکتشاف عناصر پایه فلزی و غیرفلزی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه در یکصد روز ابتدایی دولت دوازدهم بود.

از سوی دیگر عملیات اکتشافی به مساحت بیش از ۳۶ هزار و ۵۳۵ کیلومتر مربع در قالب ۴۵ پروژه آغاز شد که ۳۶ پروژه آن پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی و ۹ پروژه دیگر کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

تداوم اکتشاف منابع آب کارستی در ۹ استان

در این مدت اکتشاف منابع آب کارستی در ۹ استان البرز، یزد، مرکزی، لرستان، آذربایجان غربی، فارس، سمنان، خراسان‌های رضوی و شمالی به مساحت ۱۱۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع ادامه پیدا کرد و مناطق مستعد حضور آب تعیین و شناسایی شد.

پیمایش صحرایی بیش از ۵۰ هزار کیلومتر مربع در محل‌های اصلی کانون گرد و غبار و برداشت ۱۴۰۰ نمونه سطحی و ۵۰۰ نمونه اتمسفری در بیش از ۶۰ درصد از کانون‌های شناسایی شده در کشور نیز از دیگر اقدامات در این مدت بود.

وزارت صمت در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم آغاز بررسی، پایش و تعیین دقیق محل گسل‌های لرزه زای کلان شهرهای کشور پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اولویت شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد و کرمان را دستور کار خود قرار داد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.